Tack för alla svar!
Det låter ju inte som ett helt omöjligt arbete. Frugan har en kollega vars man spenderade hela semestern med att byta deras tak, och det scenariot gillar jag inte...

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Rickard.
Ett tips som du kanske vet om är att beställa ut tegelpannorna på kranbil så dom kommer när underlaget är klart. Att bära upp tegel i trapp/stege är vansinne och knappast ekonomiskt försvarbart i detta fall. Du har nog en bra bit över 5 ton pannor som ska ut.

sunnis
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ett tips som du kanske vet om är att beställa ut tegelpannorna på kranbil så dom kommer när underlaget är klart. Att bära upp tegel i trapp/stege är vansinne och knappast ekonomiskt försvarbart i detta fall. Du har nog en bra bit över 5 ton pannor som ska ut.
Ja, att bära upp takteglet för hand är ju helt fruktansvärt, minst en hiss måste man ha.

Tog kran hemma vid leverans när ja gjorde garaget, fick ut teglet utspritt på hela taket på ca 1h till kostnad av 1000kr plus moms. Takytan ca 110kvm. För hand på stege hade nog tagit mig två dagar + helt utsliten.

• Gilla
Beckx
  • Laddar…
sunnis
Köp även stomspikpistol och takpappspikpistol eller hyr..även om de kostar en del så är de relativt lättsålda. Stomspikpickadollen kan ju vara bra att ha till mycket annat.

Det spar många timmar och slit jämfört med att slå ner alla tusentals spik för ett tak.

Rickard.
sunnis sunnis skrev:
Köp även stomspikpistol och takpappspikpistol eller hyr..även om de kostar en del så är de relativt lättsålda. Stomspikpickadollen kan ju vara bra att ha till mycket annat.

Det spar många timmar och slit jämfört med att slå ner alla tusentals spik för ett tak.
Nu är väl pappspik rätt utdaterat då det är diskuterbart smidigare att gå med stifthammare istället. Ska man byta mycket råspont är pistol ett måste men bara för att spika läkt hade jag nog värmt upp axeln och njutit av hammarträning.

Snickarna ja pratat med för rådgivning skruvar allt nu för tiden. Spikade enbart råsponten ja!

Rickard.
J Jeppenator skrev:
Snickarna ja pratat med för rådgivning skruvar allt nu för tiden. Spikade enbart råsponten ja!
Spännande, lite väl trådkapning men ts verkar ha fått många bra svar. Vad är syftet med skruvar? Långsammare och dyrare känner jag spontant men någonstans måste fördelen vara, kan du fylla i den?

Snabbare, billigare och enklare att riva om man spikar nästa gång det är dags att byta tak.

Ingen fara för min del med trådkapning, allt i kul med nya vinklar!
Och, varje nytt projekt är en anledning att köpa en ny maskin! Så, spikpistol, here i come!

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Rickard.
F Frippegubben skrev:
Ingen fara för min del med trådkapning, allt i kul med nya vinklar!
Och, varje nytt projekt är en anledning att köpa en ny maskin! Så, spikpistol, here i come!
Nu minns jag inte om det stog något om råspont montage eller dyligt men du kan gärna återkomma när du inser böket med att klättra runt på läkt med pistol och slang som fastnar i saker så du slutar med en ficka full i spik och en bekväm hammare ;)

Annars lycka till med projektet.

Spikpistol med gaspatron (y)

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu minns jag inte om det stog något om råspont montage eller dyligt men du kan gärna återkomma när du inser böket med att klättra runt på läkt med pistol och slang som fastnar i saker så du slutar med en ficka full i spik och en bekväm hammare ;)

Annars lycka till med projektet.
Därför använder man sig av paslodes spikpistoler med gaspatroner.

Väldigt smidigt!

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.