I
KnockOnWood skrev:
Ja, vad är det med folk nu för tiden?

Men hav förtröstan! Alla kan bättra sig.
Och jag tycker att ion är på god väg med sina duv- eller sparvhöksbilder :thumbup:

Lite OT
Ett medlemskap i Sveriges Ornitologiska Förening kostar bara 200/år,
och då får man den utomordentliga tidskriften Fågelvännen också
[länk]
Ähum, jag har bättrat mig.:o
200kr det är 30kg solrosfrö och som fattig pensionär måste man prioritera. Man kan vara djurvän ändå.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ion skrev:
...
200kr det är 30kg solrosfrö och som fattig pensionär måste man prioritera...
Det var billigt! Här på Gårdsservice Mjölkman i Veinge kostar 15 kg strimmigt solrosfrö 179 kr,
dvs 358 kr för 30 kg.

Var köper du ditt?
 
I
KnockOnWood skrev:
Det var billigt! Här på Gårdsservice Mjölkman i Veinge kostar 15 kg strimmigt solrosfrö 179 kr,
dvs 358 kr för 30 kg.

Var köper du ditt?
20kg strimmigt för 180kr på blomsterlandet. Ryktades att Citygross sålde för 69kr/10kg förra veckan, Harald Nyborg har också haft billigt ibland. Jag brukar vänta in extrapriserna, har tid till det då jag har en ganska bra buffert.
 
Här kostar 20 kg svarta solrosfrön 179 kr på citygross. Det är det billigaste här vad jag vet.
Har för mig att jag läst någonstans att de svarta är bättre för fåglarna än de strimmiga.

Jag håller med Lexington, det är en sparvhök som du har fotograferat.

200 kr för ett medlemskap i SOF var ju inte så mycket. Jag kanske skulle ta och bli medlem där igen. Jag har varit medlem där, men det var för 20-25 år sen. Vad det kostade då vet jag inte, för då var det mina föräldrar som betalade det åt mig :-)
 
Lyfter solrosfrö-tråden :)

Nu säljer Rusta Solrosfrön (tror att det är svarta, men vet inte än) för 149 kr/20 kg.
 
Krilleman
En snabb titt på Rusta.se så hittar jag inga solrosfrön 20kg för 149:- (7,45/kg)

Men jag hittade fem kilo för 29:- (5,80/kg) ;)

http://www.rusta.com/se/solrosfro-p75651023.aspx

Edit:
Vem kom på namnet på den tillverkaren av solrosfrö :x

75651023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag såg det också på nätet.

20-kilossäckarna såg jag inne i affären (nedsatt från 229 kr) när jag köpte talgbollar.
Vi får nog köpa på oss ett lager nu så vi klarar sommarmatningen :)

Och namnet verkar vara litterärt :)
Long John Silver had a pet parrot called Captain Flint, often seen sitting on his shoulder where she would nibble on seeds.
http://en.wikipedia.org/wiki/Long_John_Silver

CaptFlint2.gif
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
I
Litterära frön således, eller blir man det om man äter dem. Fåglarna kanske slutar kvittra, sitter å skaldar istället.
Billigt var det i alla fall, tänker på de där rådjuren.:rolleyes:
 
Blir till att ta en tripp till rusta då även fast det verkar vara strimmiga frön som de säljer.

Namnet på rustas fröpåsar har fått en förklaring, men nötskrikan på påsen tycker jag är lite fel. Nötskrikorna som besöker min utfodring äter endast jordnötterna med glupsk aptit och rör inte ett endaste solrosfrö. Dock så har jag bara sett nån enstaka nötskrika den här vintern. Förra vintern så var de framme direkt efter att jag fyllt det öppna bordet och de slängde i sig jordnöt efter jordnöt. Det tog bara nån timme så var jordnötterna slut. Småfåglarna fick ta nötterna från den hängande nätkorgen i stället.
 
Nu i dessa genuskorrekta tider så hoppas jag att ni noterade att Captain Flint benäms som "she":
...where she would nibble on seeds.
Jojo, gott att bli försörjd :D

Men Rusta, med sitt slumpartat sammansatta sortiment, har sina ljuspunkter.
Jag letade ett tag efter en pall att ha i duschen. Det är ju inte alla som balanserar som en flamingo på ett ben.
Pallarna kostade nog upp till 1500 kr i fackhandeln.
Men så hittade jag en bättre, hopfällbar på Rusta för 49 kr :)

Flamingo:
suzy-hoodless-flamingo-rug_1600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Flamingo, kallade man Ingemar Johansson när han var som hetast.:D
 
I
DANNE_K_ skrev:
Blir till att ta en tripp till rusta då även fast det verkar vara strimmiga frön som de säljer.

Namnet på rustas fröpåsar har fått en förklaring, men nötskrikan på påsen tycker jag är lite fel. Nötskrikorna som besöker min utfodring äter endast jordnötterna med glupsk aptit och rör inte ett endaste solrosfrö. Dock så har jag bara sett nån enstaka nötskrika den här vintern. Förra vintern så var de framme direkt efter att jag fyllt det öppna bordet och de slängde i sig jordnöt efter jordnöt. Det tog bara nån timme så var jordnötterna slut. Småfåglarna fick ta nötterna från den hängande nätkorgen i stället.
Vad jag läst så är de svarta fettrikare men har hårdare skal. Just nu fodrar jag med svarta. Men jag sådde även de svarta förra året och tyckte de solrosorna blev betydligt mindre och klenare, tror faktiskt jag sår strimmiga i år. Så det passar ju bra med billigt utsäde då.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ion skrev:
...Men jag sådde även de svarta förra året och tyckte de solrosorna blev betydligt mindre och klenare, tror faktiskt jag sår strimmiga i år. Så det passar ju bra med billigt utsäde då.
Intressant!
De enda blommande solrosor jag ser är vid husväggar och med stöd.
Kan de alltså sås på friland och växa upp och blomma på våra breddgrader?
Eller sätter du något som de får stödja sig på?

Hur stor markyta, och hur mycket frö sår du?
 
Jag har försökt så två gånger utan att lyckas. Har dock inte ansträngt mig så värst mycket heller :) Första gången gick jag runt på tomten och spred ut frön lite här och där. Inget kom upp. Förra våren sådde jag i små krukor. Då kom det upp skott i alla fall. När de hade vuxit lite så peta jag ner dem i en hög med jord som jag hade på tomten, men det tog inte många dagar innan sniglarna hade ätit upp dem. I år kanske jag tar tag i att rensa ur det igenvuxna växthuset som jag har och planterar solrosorna där inne, men då lär jag nog få flytta ut dem när de vuxit till sig.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.