9 744 läst ·
64 svar
10k läst
64 svar
Tid börja tänka på de små.
Då kanske vi haft ovanligt lugna katter. Morris (kastrerad hankatt), vår nuvarande katt, är vår sjätte katt och ingen av katterna har varit så som din "mördarkatt" är. Morris jagar och fångar dagligen möss och sork men inga fåglar utom de enstaka jag skrev om tidigare. MEN - han har också jagat rådjur! Vi har ett antal häromkring och en dag fick jag se honom sitta på ängen och sedan göra en stor rush mot en råbock som blev rädd och sprang in i skogen. Verkligen fantastiskt att se. Och Morris, den stackaren som är hjärtsjuk och får medicin varje dag,- men det vet han inte om och jag tänker inte berätta det för honom. 
Jag minns så väl förra året i radhuset då vi hade ett litet fågelbord uppsatt på det enda skyddade stället vi hade (under taket vid utgången) och vi såg en grå boll på bordet. Stod och glodde en stund inifrån köket och funderade vad i helsike det var för något. Det var en fågel som flyttat in!
Den bodde där på nätterna, den flög iväg de första gångerna vi smög förbi (jobbar ju skift så kommer och går tidiga morgnar/nätter etc) men till slut så satt den bara kvar och tittade på oss, alternativt fortsatte sova. Till slut lyckades vi avgöra att det var en nötväcka. Fantastisk liten varelse. På dagarna härjade talgoxarna och på kvällningen och natten satt nötväckan där och vilade. En fröjd för viltälskare som oss
Den bodde där hela säsongen ut till hösten, sen var den borta. Fint tyckte vi. Så fågelhus och fågelmatare blir det så dom klarar sig de små liven.
Den bodde där på nätterna, den flög iväg de första gångerna vi smög förbi (jobbar ju skift så kommer och går tidiga morgnar/nätter etc) men till slut så satt den bara kvar och tittade på oss, alternativt fortsatte sova. Till slut lyckades vi avgöra att det var en nötväcka. Fantastisk liten varelse. På dagarna härjade talgoxarna och på kvällningen och natten satt nötväckan där och vilade. En fröjd för viltälskare som oss
Då måste jag berätta om vår katt, reste till katthimlen förra året, blev 19 år. Jo förra året fick vi in en padda i huset. Nelly, som vår katt hette, eskorterade paddan till dörren, hon rörde den inte, gick bara vid sidan och liksom styrde den. Innan jag fick tag i kameran var paddan ute, typiskt.
Nelly tog fåglar också, första gången hade hon ihjäl den, hon fick en rejäl utskällning. Andra och några gånger till tog hon bara in dem och släppte dem levande, då blev hon inte utskälld men vi visade vårt ogillande. Efter det rörde hon inte fåglar men satt gärna och tittade på dem.Koltrastarna försökte hon härma lätet av. Nu var hon en innekatt av fri vilja, vad hon gjorde när hon var ute vet vi inte. Hon var klok våran katt.
Nelly tog fåglar också, första gången hade hon ihjäl den, hon fick en rejäl utskällning. Andra och några gånger till tog hon bara in dem och släppte dem levande, då blev hon inte utskälld men vi visade vårt ogillande. Efter det rörde hon inte fåglar men satt gärna och tittade på dem.Koltrastarna försökte hon härma lätet av. Nu var hon en innekatt av fri vilja, vad hon gjorde när hon var ute vet vi inte. Hon var klok våran katt.
Redigerat av moderator:
Nja, kanske?! :xion skrev:
Min gissning är att tillgången på insekter stadigt går nedåt (redan är i botten?!) och dom små liven är glada att äntligen få äta upp sig ordentligt, som sig bör, innan vintern börjar!
Vilka fina berättelser ni alla skrivit om era katter. 😃 Visst blir vi människor mjukare till sinnet när vi har djur runt omkring oss?
Och en katt är det enklaste husdjuret att ha, självständig, håller musfritt inomhus och sällskaplig på dess egna villkor. Likaså enkelt att åka bort en helg, bara lämna mat o vatten så klarar katten sig bra. Och tänk vilken trivsel en katt sprider hos en ensam eller äldre person. Katten är nog oöverträffad som sällskapsdjur.
För att återgå till småfåglarna så tänker jag rigga upp utfodringsplatserna till helgen. Har varit minusgrader ett par nätter nu och klarbären, oxelbären och rönnbären är snart uppätna. Hasselnötterna också men där är det mest ekorrarna som vill varit i farten. En och annan fjärilslarv ses fortfarande.
Risken med att börja mata för tidigt är att för många fåglar blir stannfåglar och dör under vintern.
Och en katt är det enklaste husdjuret att ha, självständig, håller musfritt inomhus och sällskaplig på dess egna villkor. Likaså enkelt att åka bort en helg, bara lämna mat o vatten så klarar katten sig bra. Och tänk vilken trivsel en katt sprider hos en ensam eller äldre person. Katten är nog oöverträffad som sällskapsdjur.
För att återgå till småfåglarna så tänker jag rigga upp utfodringsplatserna till helgen. Har varit minusgrader ett par nätter nu och klarbären, oxelbären och rönnbären är snart uppätna. Hasselnötterna också men där är det mest ekorrarna som vill varit i farten. En och annan fjärilslarv ses fortfarande.
Risken med att börja mata för tidigt är att för många fåglar blir stannfåglar och dör under vintern.
Redigerat:
Det var en artig besökare här idag för att tacka för maten. Ganska trevligt trots att den äter upp de jag utfodrat, förutom de minsta, tror jag, det står i boken om duvhök att den har kråkfåglar och duvor som favoriter samt att ett å annat småvilt kan bjudas på en flygtur.
Lustigt att den visade sig på slätten och så nära huset. Kan det möjligen bero på att jag slänger ut mat till skatorna så att de ska låta bli fågelfröna? De är för övrigt rätt fina och ganska roliga att titta på, ( skatorna ), fast de har ökat i antal. Låter grymt att jag önskar besökaren åter, men det gör jag.
Lustigt att den visade sig på slätten och så nära huset. Kan det möjligen bero på att jag slänger ut mat till skatorna så att de ska låta bli fågelfröna? De är för övrigt rätt fina och ganska roliga att titta på, ( skatorna ), fast de har ökat i antal. Låter grymt att jag önskar besökaren åter, men det gör jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator: