En sån fin bild!

Tror att en sådan är skyldig till att en del av våra kycklingar och unghöns har "försvunnit".
Den ser ju faktiskt ganska välnärd ut :)

Jag kontrar med en blåmes (svårt att fotografera småfåglar, de är så kvicka), skyddad av treglasfönstret:
P1000507 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en liten näbbmus som mött sin överman:
P1000508 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
KnockOnWood skrev:
En sån fin bild!

Tror att en sådan är skyldig till att en del av våra kycklingar och unghöns har "försvunnit".
Den ser ju faktiskt ganska välnärd ut :)

Jag kontrar med en blåmes (svårt att fotografera småfåglar, de är så kvicka), skyddad av treglasfönstret:
[bild]

Och en liten näbbmus som mött sin överman:
[bild]
Inte undra på att småfåglarna är kvicka när det sitter två jamare i närheten och slickar sig om munnen, nästan konstigare att de vågar sig till matbordet alls.;)
Och misen med musen ska förstås in och lägga bytet framför fötterna på husse?:rolleyes:
 
I
Har en annan bild å. Men taget snett genom skitiga treglas med dålig kamera och full zoom, blev inte bra. Med trix från datorn ser man i alla fall vad det är.
duvhök3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Den kan tydligen väga 1200 gram, enligt vår fågelbok.

Så en blåmes med sina 11 gram har inte mycket att säga till om.
 
I
Kan säga, det var inget man ville gå ut och klappa.:x
 
Det förstår jag!

Bara att ta tag i en fridsam höna som sitter och sover på sin pinne är en match.

(Jag vet, vi vägde våra Åsbohöns i går kväll för att rapportera in till genbanksansvarige)
 
ion skrev:
[bild]
Det där är ingen Duvhök, däremot en Sparvhök.
Man ser det om inte annat på dom smala benen, Duvhöken har mycket grövre :)
Fint fotat för övrigt!
 
Redigerat:
I
Ja de är lätta att förväxla. http://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/faglar/duvhok/
Men min fågelbok pekar på duvhök. Tycker också att den var för stor för att vara en sparvhök, den var lika stor som min uppstoppade, fullvuxna, kattuggla. Uppskattad vingspann ca 800. Det är tydligen för lite för en duvhök men för mycket för en sparvhök om den var fullvuxen.
Är du helt säker?
Man vill ju inte fara med osanning.
 
Ganska säker, just med tanke på benen. "Sugrörsben" är just kännetecken för en sparvhög, men även på att du såg den i din trädgård.
Den kan ju ha burrat upp sig så den ser större ut än vad den faktiskt var.

Jämför exempelvis här, betydligt smalare ben på sparvhöken, Duvhöken är dessutom fjäderbeklädd längre ner på benen.

Sparvhök
sparvhok.png

Duvhök
duvhok.png

Jämför även klor och näbb, betydligt kraftigare på Duvhöken.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
I
Jo men då är det säkert så. Läste i en annan bok att sparvhök honan kan ha vingspann på 75cm och vara 38cm lång samt är lätt att förväxla med en duvhök hanne.
Stämmer rätt bra med måtten jag uppskattade.
Då blir läget lite allvarligare för de små, om boken har rätt, det var ju inte lika kul.
Alltså, rättelse, jag hade en sparvhök på besök.:)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hade en sparvhök i trädgården för ca ett år sedan, den hade slagit en pilfink (sanslöst med fjädrar det blir av en så liten fågel). Såg den bara den morgonen hemma hos mig, så förhoppningsvis drar den vidare hos dig också.
 
Grattis, du har fotograferat en sparvhök!

Har du rapporterat fel till 'Vinterfåglar Inpå Knuten' nu :eek:
 
I
KnockOnWood skrev:
Grattis, du har fotograferat en sparvhök!

Har du rapporterat fel till 'Vinterfåglar Inpå Knuten' nu :eek:
Ja, hmm, jag vet inte vad det är, är du allvarlig?

Ok, jag googlade fram en sån sida, men jag har inte rapporterat in någonting dit.
Har de läst här och dragit förhastade slutsatser får de skylla sig själva.:cool:
Fina bilder det fanns där förresten.
 
Redigerat av moderator:
Hemmakatten skrev:
Va?! Läser du inte mina trådar, [länk] . Nu blir jag ledsen;)
Ja, vad är det med folk nu för tiden?

Men hav förtröstan! Alla kan bättra sig.
Och jag tycker att ion är på god väg med sina duv- eller sparvhöksbilder :thumbup:

Lite OT
Ett medlemskap i Sveriges Ornitologiska Förening kostar bara 200/år,
och då får man den utomordentliga tidskriften Fågelvännen också
http://birdlife.se/
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.