2 580 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Tid att mäta radon i inomhusluften
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Boverket påminner om att säsongen för radonmätning är här.
Du kan läsa artikeln här: Tid att mäta radon i inomhusluften
Du kan läsa artikeln här: Tid att mäta radon i inomhusluften
Här är det värt att påpeka att inte en enda människa har bevisats avlida pga lågdosstrålning. Det bygger på ett löst antagande - man vet att högdosstrålning är farlig och har sedan dragit kurvorna linjärt till noll. Det finns anledning att tro att lågdosstrålning faktiskt kan vara hälsobefrämjande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Radon#L.C3.A5gdos-str.C3.A5lning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Radon#L.C3.A5gdos-str.C3.A5lning
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Försiktighetsprincipen skall naturligtvis råda även för markradon. Hur skall man kunna bevisa att någon har dött av just markradon i hus?
Jag tittade på ett hus för 2 år sedan som hade över 300bq för radon. Gubben hade bott i det huset sen det byggdes sent 50-tal. Han blev 99 år. Verkar vara nästan som en hälsokur att bo i ett radonhus... @johan gunvert. Om man inte kan bevisa a så får man bevisa motsatsen... 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Frågan är kanske till vilket pris, innan det blir silly. När tiden är mogen kommer LNT att förpassas till historien och ersättas av rimliga tröskelvärden, och vi kan sova bättre och spara pengar utan att folkhälsan påverkas. Bevisa något är svårt, i detta fallet nog omöjligt. Men man kan dra rimliga slutsatser.Johan Gunverth skrev:
Bakgrunden var falsk vetenskap, där Muller visste att sambandet inte var linjärt utifrån sina egna resultat. Men han ville öka motståndet mot kärnvapen, och då var det ok att ljuga lite.
http://atomicinsights.com/muller-and-linear-no-threshold/
Hermann Muller fick nobelpriset i medicin 1946 för att han påvisade sambandet mellan joniserande strålning och genmutationer.
Nobelpriset i kemi 2015 visade hur kroppen reparerar sagda mutationer. Det kunde ha varit ett lämpligt slutdatum för LNT, men vända opinion tar väl tid. Och en del människor gillar visst att vara rädda, eller göra andra rädda.
https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2015/press-sv.html
Redigerat:
Kör själv på försiktighetsprincipen då vi har en 1,5-åring och en till liten på gång. Beställde dosor för långtidsmätning förra veckan. Korttidsmätning visade strax över de nya lägre värdena när vi köpte huset. Förra ägaren har dragit ventilationsrör färdigt under huset bra nog.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Håller i princip med. Ett naturligt tröskelvärde hade varit bakgrundsstrålning. Nu är det ju trots det problem med att markradon kan öka kraftigt i efterhand p.g.a. markarbeten och sprängning i husets omgivning. Jag vet några husägare i mina hemtrakter som råkat ut för just detta. Därför finns det anledning för dem som bor där markradon i högre doser än normalt förekommer, att göra återkommade tester.Jehu skrev:Frågan är kanske till vilket pris, innan det blir silly. När tiden är mogen kommer LNT att förpassas till historien och ersättas av rimliga tröskelvärden, och vi kan sova bättre och spara pengar utan att folkhälsan påverkas. Bevisa något är svårt, i detta fallet nog omöjligt. Men man kan dra rimliga slutsatser.
Bakgrunden var falsk vetenskap, där Muller visste att sambandet inte var linjärt utifrån sina egna resultat. Men han ville öka motståndet mot kärnvapen, och då var det ok att ljuga lite.
[länk]
Hermann Muller fick nobelpriset i medicin 1946 för att han påvisade sambandet mellan joniserande strålning och genmutationer.
Nobelpriset i kemi 2015 visade hur kroppen reparerar sagda mutationer. Det kunde ha varit ett lämpligt slutdatum för LNT, men vända opinion tar väl tid. Och en del människor gillar visst att vara rädda, eller göra andra rädda.
[länk]
Problemet är väl att vi knappast har någon bakgrundsstrålning av alfa-partiklar i våra lungor.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Johan skrev "Ett naturligt tröskelvärde hade varit bakgrundsstrålning", men då måste vi ju skilja ut olika sorters strålning - eller menade du bakgrundsstrålningen enbart orsakad av radongas i bostaden? Radongas förekommer ju mycket sparsamt i utomhusluft, så då blir ju frågan om vad som är normalluft i ett normalhus. Tänk också på att en dos alfastrålning anses c:a 10 gånger så farlig, som gamma.
Nu sviker minnet mig, jag skrev på BH att man bara fick 70 Bq/m³ på sex månaders mätning 2007 men jag vill minnas något om värde över 200 ändå. Få se vad ny mätning ger. Sollentuna är tydligen känt för höga markradonhalter.
nikasp skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Just så. Den "normala" nivå inom ett geografiskt område, men så är det väl idag. Vi hade förhöjd radonvärde (södra Bohuslän), men det ansågs normalt för området. Förhöjd värdet i förhållande till riksgenomsmittet?HasseTeknik skrev:
På vissa ställen ( främst västkusten ) kan ju även dusch i eller uttappning av eget brunnsvatten spela en mycket stor roll för radonhalten inomhus. Känner till brunnsprover med över 50.000 Bq/l , så man kan inte stirra sig blind på markradon eller byggmaterial.
