Hejsan!

Jag kan otroligt lite om el, men jag betalar för 16A från E.ON. I proppskåpet har jag en Tibber Pulse som jag fick gratis. Den håller koll på elen genom appen från Tibber, "ibland" får jag en notis om att huvudsäkringen överbelastas. Appen själv säger att det inte behöver vara ett problem. Detta har pågått i cirka 1 år. Jag har aldrig märkt något problem och ingen säkring har lösts ut.
Det händer framförallt ifall någon använder hårtorken efter dusch, eller när torktumlaren är igång. Men har någon enstaka gång vid matlagning tillsammans med annat eller trädgårdsmaskiner med annat.

När blir det ett problem som ska åtgärdas? Är det ett stort jobb för en elektriker?

Jag kan bifoga bild från HomeAssistant som tar emot data från Tibber Pulse dagar Tibber Pulse har varnat:

• Graf över elkonsumtion i ampere (8-23) visar toppar som överstiger 15 A, särskilt vid lunchtid och kväll, från data av Tibber Pulse i HomeAssistant.
  • Graf över elförbrukning i ampere under en dag, visar flera toppar över 10A vid tider då hårtork och torktumlare används, enligt Tibber Pulse-övervakning.
  • Gilla
sjoelund
  • Laddar…
S
Vad har du har du haft för förbrukare igång mellan kl 16 och 17 på andra bilden?
På första bilden är det väl 16 A som max.

Varken hårtork eller torktumlare är mer än 2300 watt.

S sinuslinus skrev:
Vad har du har du haft för förbrukare igång mellan kl 16 och 17 på andra bilden?
På första bilden är det väl 16 A som max.

Varken hårtork eller torktumlare är mer än 2300 watt.
Det är sannolikt matlagning, så spisen, mikrovågsugn och/eller vattenkokare. Då brukar fas 3 vara mest aktiv.
När det är badrummet (varmvattenberedaren, torktumlare, hårtork och/eller golvvärme) så brukar det vara fas 1 som är mest aktiv. På Bild 1 så toppar grafen på 16,1A

I hemmet finns bland annat golvvärme i badrummet och en luftluftvärmepump.

C
I Igelknorr skrev:
När blir det ett problem som ska åtgärdas? Är det ett stort jobb för en elektriker?
Skulle vilja påstå att problemet framför allt ligger hos Tibbers utvecklingsavdelning som inte begriper säkringens funktion.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är normalt inte så problematiskt att överbelasta med någon ampere en kort stund. Men du får ju en varning och en tanke att du kanske inte borde satt på vattenkokaren när du har spis och air fryer igång samtidigt på samma fas så att du kan stänga av vattenkokaren och slippa blåsa en säkring.

Edit: jag har haft Tibber (på tiden jag använde deras mätare) fått varningen många gånger men aldrig under mina år i huset behövt byta säkring

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Låter som en bra grej i Tibber för att ge användaren vetskap om hur man bör och kan använda sin elanläggning utan att överbelasta. 👍

Det är ingen fara.

Om du upplever att det inte går att undvika dessa notiser, om de nästan alltid handlar om samma fas trots normalt användande så går det säkert att flytta över någon förbrukare till en annan fas.

Det verkar ju helt ordinärt med en liten peak där vid matlagning, tvätt, disk, värme osv. Man får ta det som lärdom vad man kan ha igång samtidigt.

I Igelknorr skrev:
När blir det ett problem som ska åtgärdas?
När du får varningen ofta eller återkommande vid vissa vanliga driftsfall som att ni t.ex kör hårtorken varje dag kl X plus nåt mer. Man ska inte överbelasta säkringar, inte ens lite, och framför allt inte långvarigt. Några minuter är ok, drar det över säg 5 minuter bör man försöka åtgärda. Förhoppningsvis är det då enkla åtgärder som att stänga av hårtorken.

Så tibberappen gör sitt job helt perfekt. Den skulle ev känna av graden av överlast, I2t, för att ge mer relevanta varningar.
I Igelknorr skrev:
Är det ett stort jobb för en elektriker?
Det kostar mellan 500 - 2000 kr för en elfirma att säkra upp, plus nätägarens fasta kostnad för den högre mätarsäkringen, som kanske försvinner med kommande effektavgift.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man ska inte överbelasta säkringar, inte ens lite, och framför allt inte långvarigt. Några minuter är ok, drar det över säg 5 minuter bör man försöka åtgärda
Bra info där. När jag blev med elbil nu hittade jag den här matnyttiga tråden. Skulle man kunna tolerera överbelastningar på en 20A säkring till ca 25A om det varar 10s-40s innan lastbalanseraren (från tibber) nyper men att detta driftsfall händer dagligen?

Ja det får man acceptera. Lastbalanseraren ska se till att det inte sker oftare än att säkringen hinner kylas ned,

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Attitudeswe
Mina 25A tillåter jag överbelastas till 31A under nån kvart. Tibber är snabba på att sänka bilens laddeffekt om man går över inställt värde. Överbelastningar varar bara 10s mellan HAN port samples...

Diagram som visar fasbelastning i realtid och notiser om överbelastningar på tre faser: 0,7 A, 0,9 A, 1,5 A med max 31 A och historik av överbelastningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mina 25A tillåter jag överbelastas till 31A under nån kvart.
Vem tillåter det? En kvart är alldeles för länge.

Attitudeswe
Det innebär inte att man får överbelasta en säkring med 50 %. Det är ingenting man ska räkna med. Man ska hålla sin genomsnittliga förbrukning en god bit under säkringens märkström.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
700 sekunder med 32A skall tålas av en 25A när jag läser av tabellen i [länk]

Borde tåla lite mer när dom sitter utomhus i kyla.
Att överbelasta säkringar är inte nått man ska göra regelbundet, det kommer med största säkerhet att resultera i skadade komponenter. Den hetta som bildas i säkringarna kommer att spridas i anslutningar och anslutna ledningar. med tiden kommer även anslutningarna att oxidera och ge än högre värme så att dom anslutna ledningarna brinner av. Det brukar hända i första hand vid kallare väder som nästan alltid ger lite högre belastning. Och att få hjälp på nyårsaftonen och minus 25 grader kanske inte alltid är så lätt.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Då skulle jag vilja ha lite inspel på om det är rimligt för mig att fortsätta ha 20A huvudsäkring eller om jag gör klokt i att säkra upp till 25A för extra årskostnad om 500kr.

Allt går såklart inte samtidigt men något säger mig att det kan bli trångt i vinter.
Vad säger magkänslan?

Vanligt hushåll, 2 vuxna 3 barn.

- Bergvärmepump 6A (ex lastbalanserade slingor på 6kw men som nästan aldrig går)
- Elbilsladdare med lastbalansering. (16A max)
- Bastu 9kW
-2 frysar
-2 kylar
- diskmaskin
-spis
-ugn
-tvättmaskin
-torktumlare
-gamingdatorer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.