Jag har Tibber idag och integrerat deras smart laddning av elbilarna som även då prioriterar att ladda med solel.

Jag har lastbalansering med Tibber Pulse och en Wallbox, kommer Pulse att fortsätta fungera, även om jag byter till Godel, eller Greenly?

Jag ser väl främst att Tibbers påslag börjar kännas för dyrt för vad man får...
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har Tibber idag och integrerat deras smart laddning av elbilarna som även då prioriterar att ladda med solel.

Jag har lastbalansering med Tibber Pulse och en Wallbox, kommer Pulse att fortsätta fungera, även om jag byter till Godel, eller Greenly?

Jag ser väl främst att Tibbers påslag börjar kännas för dyrt för vad man får...
Du kan fortfarande använde Pulse som Lastbalanserare (eller Last vakt) men ej smartladda.
Vad jag har läst så har Greenly mycket högre påslag så skulle kolla på annan.

Tibber har 8,6 öre påslagg iaf och du kan säkert sänka något öre.
 
B buffyin skrev:
Du kan fortfarande använde Pulse som Lastbalanserare (eller Last vakt) men ej smartladda.
Vad jag har läst så har Greenly mycket högre påslag så skulle kolla på annan.

Tibber har 8,6 öre påslagg iaf och du kan säkert sänka något öre.
Tack!

Jag har kikat på Godel.se, de verkar inte ha något påslag.
Greenly påstår ju också att det är spotpris de säljer...
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
På något sätt tror jag inte att Greenly egentligen vill att deras virtuella assistent ska avslöja detta... 😅

Det går inte att finna någonstans på deras webbplats, och deras kundtjänst pratade bara runt det och sa "du kan räkna med något öre", vilket jag uppfattar som max. 3-4 ören, men sanningen verkar vara en annan:

Chatkonversation med Greenlys AI-agent om påslag på spotpriser och rörliga omkostnader för el per kWh, med specifika kostnader listade per elområde.

Godel.se verkar ju dock mer ärliga:
En skärmdump av en chatt med information om påslag från GodEl, inklusive fasta avgifter och frågor om rörliga kostnader per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B
@anders07
Godel har ett rörligt påslag på 3.83 öre per kWh, utöver den fasta månadsavgiften, enligt elpriskollen (som drivs av energimarknadsinspektionen).

Det täcker ju bland annat obalans, elcertifikat ug, avgifter till nordpool etc.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Hm, ok, men det måste ju ändå vara bland de lägsta påslagen, eller?
 
B
anders07 anders07 skrev:
Hm, ok, men det måste ju ändå vara bland de lägsta påslagen, eller?
Jo, de låg bra till på listan på elpriskollen. Plats 7 av 140. Med just den förbrukning som jag slog in, i se3.

Men några av bolagen som är billigare har rätt tveksamma omdömen, så jag kan nog tycka godel är helt ok val.
 
B BSOD skrev:
Jo, de låg bra till på listan på elpriskollen. Plats 7 av 140. Med just den förbrukning som jag slog in, i se3.

Men några av bolagen som är billigare har rätt tveksamma omdömen, så jag kan nog tycka godel är helt ok val.
Låter bra! Tack!
 
anders07 anders07 skrev:
Hm, ok, men det måste ju ändå vara bland de lägsta påslagen, eller?
Om man byter varje år och får rabatter så ligger man ofta på ett pris under spotpriset och ingen månadsavgift. Men man får dubbelkolla fakturan så de inte gör något fuffens (typ lägger på moms på spotpriset och sedan moms en andra gång på totalen...)
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.