Hej, jag har köpt en ny Husqvarna robotklippare, det är en 415X. Jag har haft robotklippare innan med endast med begränsningskabel, nu när jag installerade den nya så fick jag installera en guidekabel.
Jag kopplade min guidekabel som man ska göra och drog den till ett område där det blir lätt för den att hitta. När den väl ska klippa så följer den guidekabeln 100% och inte alls några problem, den klipper även bra och kör på som jag vill. Men när den väl bestämmer sig för att gå hem igen för att ladda så börjar den bete sig väldigt konstigt i mitt tycke.
Först och främst när den väl har hittat guidekabeln så börjar den göra små zick-zack mönster, sen efter en meter när den har kommit på kabeln så vill den göra en vänstersväng helt plötsligt, och när den har rätat upp sig igen så gör den en till. Sen kör den sakta men säkert mot laddstationen, 10 meter innan stationen så gör den 2 snurrar till, till slut kör den in i laddaren och docka på sig.
jag har testat guidekabeln och det är bra med ström i den, jag har även bytt ut den gamla och gjorde om den då jag trodde det var fel på den gamla kabeln. Jag vill jättegärna ha råd då jag tycker det inte känns helt hundra om den ska bete sig som den gör..
Mvh Ludvig
Jag kopplade min guidekabel som man ska göra och drog den till ett område där det blir lätt för den att hitta. När den väl ska klippa så följer den guidekabeln 100% och inte alls några problem, den klipper även bra och kör på som jag vill. Men när den väl bestämmer sig för att gå hem igen för att ladda så börjar den bete sig väldigt konstigt i mitt tycke.
Först och främst när den väl har hittat guidekabeln så börjar den göra små zick-zack mönster, sen efter en meter när den har kommit på kabeln så vill den göra en vänstersväng helt plötsligt, och när den har rätat upp sig igen så gör den en till. Sen kör den sakta men säkert mot laddstationen, 10 meter innan stationen så gör den 2 snurrar till, till slut kör den in i laddaren och docka på sig.
jag har testat guidekabeln och det är bra med ström i den, jag har även bytt ut den gamla och gjorde om den då jag trodde det var fel på den gamla kabeln. Jag vill jättegärna ha råd då jag tycker det inte känns helt hundra om den ska bete sig som den gör..
Mvh Ludvig
Hur ser klippytan ut och hur har du dragit guidekabeln?
När klipparen är "hemgångsfasen" så ska den tvärnita när den passerar över guidekabeln, rikta/vrida sig mot laddstationen och sedan lämna guiden och köra på ett varierat avstånd på vänster sida om guiden (sett in mot laddaren).
När klipparen är "hemgångsfasen" så ska den tvärnita när den passerar över guidekabeln, rikta/vrida sig mot laddstationen och sedan lämna guiden och köra på ett varierat avstånd på vänster sida om guiden (sett in mot laddaren).
Jag har en väldigt slät och snäll gräsmatta, inga konstiga passager eller buskar eller zoner. Ytan den ska klippa ligger mellan 700-900 kvadratmeter. Klipparen pallar 1500. Guidekabeln drog jag från laddstationen och gjorde som instruktionen sa att man skulle, fina böjar, mitt emellan båda begränsningskablarna, till andra sidan huset. Sen bytte jag guidekabel då jag trodde det var fel på den, drog den till en kortare sträcka då jag tänkte att det kanske var för långt avstånd första gången, nu är guidekabeln ca 40-50 meter lång.E etompau skrev:
Den tvärnitar inte precis, och när den väl kör mot laddstationen känns den osäker och vrider sig för att leta efter guide igen. Tar en bra stund innan den är hemma vid station.
Fel på kablarna ser du på lysdioden. Lyser den fast grönt är det bortkastat arbete att dra om kablarna
Principen för guiden är att den i görligaste mån ska gå över hela klippområdet.
Klipparen ska som sagt direkt stanna när den passerar över guiden och ska hem för laddning. På dig låter det som den inte gör det?
Du är säker på att du har ställt in de fördröjningstider som jag nämnde (0 minuter på guiden)?
Principen för guiden är att den i görligaste mån ska gå över hela klippområdet.
Klipparen ska som sagt direkt stanna när den passerar över guiden och ska hem för laddning. På dig låter det som den inte gör det?
Du är säker på att du har ställt in de fördröjningstider som jag nämnde (0 minuter på guiden)?
Du kopplar på guideslingan till huvudbegränsningsslingan - korrekt? Eller låter du guideslingan ”ligga löst”?Ludvig y skrev:
Jag har en väldigt slät och snäll gräsmatta, inga konstiga passager eller buskar eller zoner. Ytan den ska klippa ligger mellan 700-900 kvadratmeter. Klipparen pallar 1500. Guidekabeln drog jag från laddstationen och gjorde som instruktionen sa att man skulle, fina böjar, mitt emellan båda begränsningskablarna, till andra sidan huset. Sen bytte jag guidekabel då jag trodde det var fel på den, drog den till en kortare sträcka då jag tänkte att det kanske var för långt avstånd första gången, nu är guidekabeln ca 40-50 meter lång.
Den tvärnitar inte precis, och när den väl kör mot laddstationen känns den osäker och vrider sig för att leta efter guide igen. Tar en bra stund innan den är hemma vid station.
Klicka här för att svara