Hej

Har någon upplevt att 510 blir störd av andra robottar och deras gränsslingor?
Eller fungerar dom oberoende av ev grannar?

Fixar lite med den smällande karossen. Problemet är metallpinnen på bilden. När man lyfter karossen och sedan släpper den far pinnen ner rätt mot en plastbit. Inte rätt!! 4:a pinnar finns det...

För att lossa muttrarna tar du en 13mm ringnyckel som du pressar ner mot muttern, då blir den fri. Sedan är det bara att skruva med plattmejsel i spåret. (jag körde med liten slagskruvdragare). Se till att skruva åt rätt håll, det blir lite bakvänt.

Min lösning blir att lägga dit gummi som gör att pinnen landar mjukt och fint istället för att smälla. :)

• uploadfromtaptalk1375119868533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
power650 och 1 till
  • Laddar…
Alternativet är att byta ut den 1cm höga plastdistansen mot mjukt gummi, men då måste man skruva isär mer. Blir dock förmodligen en bättre funktion.

Iagtagelse nr 2 är att man måste sätta en gummibit under muttern enligt bild. En riktigt mjuk o-ring med innerdiameter 10mm ska det vara.

bild...

• uploadfromtaptalk1375121822588.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Bild på plastcylinder som måste tillverkas i mjukt gummi. Innermåttet är 10mm på plastbiten, men den i gummi måste vara större för att axeln ska löpa fritt. Tillverkade en liten plastbricka som jag trädde på axeln för att gummit inte skulle glida över. En 10mm plåtbricka kommer inte fungera, brickan måste ha presspassning för att inte ligga och skallra.

Bytte ut en plastcylinder mot en liten rund gummifot jag skar till. Blev en avsevärd skillnad. Ska dock skaffa något mjukare och sedan byta i alla fyra hörn. :)

• uploadfromtaptalk1375122684725.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Supoman och 2 till
  • Laddar…
steffeb skrev:
Bild på plastcylinder som måste tillverkas i mjukt gummi. Innermåttet är 10mm på plastbiten, men den i gummi måste vara större för att axeln ska löpa fritt. Tillverkade en liten plastbricka som jag trädde på axeln för att gummit inte skulle glida över. En 10mm plåtbricka kommer inte fungera, brickan måste ha presspassning för att inte ligga och skallra.Bytte ut en plastcylinder mot en liten rund gummifot jag skar till. Blev en avsevärd skillnad. Ska dock skaffa något mjukare och sedan byta i alla fyra hörn. :)
Hur blir det med lyftsensorn i de främre om du lägger en 10mm bussning?

Jag byter ut plastbiten mot gummi. Blir ingen skillnad i höjd.

Har bara mekat med den bakre än, kanske är lite skillnad fram... Får kika på det imorgon... Antagligen samma princip.

steffeb skrev:
Jag byter ut plastbiten mot gummi. Blir ingen skillnad i höjd. Har bara mekat med den bakre än, kanske är lite skillnad fram... Får kika på det imorgon... Antagligen samma princip.
Bra med nya idéer :-) Min är skapligt tyst i karossen, min låter mest när framhjulen går på kantsten. Har du också glapp i lagret på framhjulen? Så jag letar efter nya mjuka framhjul.

Råkade som sagt klippa av sladden mellan nätagget och basstationen... Har inte kört så mycket än, haha. :)

• Gilla
tlsv och 1 till
  • Laddar…
steffeb skrev:
Råkade som sagt klippa av sladden mellan nätagget och basstationen... Har inte kört så mycket än, haha. :)
Har du lagat den?

power650 skrev:
Bra med nya idéer :-) Min är skapligt tyst i karossen, min låter mest när framhjulen går på kantsten. Har du också glapp i lagret på framhjulen? Så jag letar efter nya mjuka framhjul.
Tjena Power, hemma från semestern? Hade klipparn stannat eller du kanske inte hade nåt strömavbrott? Jag har märkt att högra framhjulet på min kärvar lite, då går den runt nåt varv o fortsätter sen! Ska ta isär o se om det funkar o smörja upp det.

Nej.. laddaren gick sönder. Var iväg till en kompis som är duktig på elektronik och felsökte lite snabbt. Han tyckte det var bättre/billigare/enklare att bara köpa en ny, så den är beställd.

tlsv skrev:
Tjena Power, hemma från semestern? Hade klipparn stannat eller du kanske inte hade nåt strömavbrott? Jag har märkt att högra framhjulet på min kärvar lite, då går den runt nåt varv o fortsätter sen! Ska ta isär o se om det funkar o smörja upp det.
Tjena! Jo klipparen stod vid laddstationen men den hade inte klippt de senaste dagarna. Den verkar även dra ur batteriet när den står i viloläge, batterinivån var nere på 24,6V efter att stått i 5dygn.Mina hjul rullar lätt men det fastnar gräss mm mellan hjul och fästet.

Som min gjorde då strömmen gick! Igår så hade det fastnat lite i hjulen när det regnat o då gick den lite konstigt men idag så verkar ett hjul kärva lite. Teflonspray borde väl funka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.