Hej,
kan hjälpa till med att thuja smaragd helt enkelt börjar torka allt.
vad kan orsaken vara?
Nedanför har grannen allt likadant förutom att han inte gödslade dem och hans är vackert gröna och mina blir värre och sämre för varje dag.
Jag började också droppbevattna för 2 veckor sedan när jag märkte de första symptomen, men allt blir värre och värre.
Tujor planterades förra året på hösten och är 40 cm höga.
kan hjälpa till med att thuja smaragd helt enkelt börjar torka allt.
vad kan orsaken vara?
Nedanför har grannen allt likadant förutom att han inte gödslade dem och hans är vackert gröna och mina blir värre och sämre för varje dag.
Jag började också droppbevattna för 2 veckor sedan när jag märkte de första symptomen, men allt blir värre och värre.
Tujor planterades förra året på hösten och är 40 cm höga.
Thujor kan bli lite bruna när de är oroliga pga omplacering, torka etc och de visar sitt mående med veckors fördröjning.
Det bruna nu kan bero på att de utvecklar sina rötter samtidigt som de är uttorkade.
Fortsätt ge dem vatten regelbundet så kommer de repa sig!
Det bruna nu kan bero på att de utvecklar sina rötter samtidigt som de är uttorkade.
Fortsätt ge dem vatten regelbundet så kommer de repa sig!
Du får nog ge lite mera information om dina tujor.
Var det barrotade plantor eller krukade?
Man brukar aldrig gödsla vid plantering och aldrig någonsin gödsel på hösten. Våren är den tid när tillväxten sker och då behövs "mat" - inte när växterna skall etablera sig vid plantering och inte heller när växterna förbereder sig för vintervilan.
Vad använde du för gödsel och hur mycket till varje planta?
Var det barrotade plantor eller krukade?
Man brukar aldrig gödsla vid plantering och aldrig någonsin gödsel på hösten. Våren är den tid när tillväxten sker och då behövs "mat" - inte när växterna skall etablera sig vid plantering och inte heller när växterna förbereder sig för vintervilan.
Vad använde du för gödsel och hur mycket till varje planta?
Thuja kom i sina plastbehållare.
De planterades i oktober.
När jag planterade slängde jag lite gödsel.
Min granne gjorde samma sak, men hans är helt gröna.
Till skillnad från min granne, kastade jag upp lite gödsel för ungefär en månad sedan och igen för 5 dagar sedan, medan min granne inte alls gjorde det.
Så fort jag märkte att något var fel satte jag på bevattning för en vecka sedan och slängde gödsel igen, men regnet blir värre och värre, samtidigt som allt är jättebra hos grannen och det inte finns någon bevattning.
Jag kanske skulle kunna säga att min grannes jord är lite bättre än min, min har mycket mer sand.
De planterades i oktober.
När jag planterade slängde jag lite gödsel.
Min granne gjorde samma sak, men hans är helt gröna.
Till skillnad från min granne, kastade jag upp lite gödsel för ungefär en månad sedan och igen för 5 dagar sedan, medan min granne inte alls gjorde det.
Så fort jag märkte att något var fel satte jag på bevattning för en vecka sedan och slängde gödsel igen, men regnet blir värre och värre, samtidigt som allt är jättebra hos grannen och det inte finns någon bevattning.
Jag kanske skulle kunna säga att min grannes jord är lite bättre än min, min har mycket mer sand.
Att din jord eventuellt innehåller mera sand än grannens är inte problemet nu.
Gödsel är inget universalmedel som man tar till när man upptäcker att växterna inte mår bra. Man gödslar på våren enl. instruktionerna när växtligheten sätter igång. Midsommar kan vara en bra gräns dvs ingen gödsling efter midsommar. Viktigt att följa instruktionerna som följer med gödseln, mera är inte bättre utan tvärtom. Vilken gödsel har du använt och hur mycket har du gödslat varje gång?
Samma sak gäller bevattning, lagom är bäst. Man vattnar naturligtvis inte om det regnar mycket och marken är blöt. Marken bör vara fuktig, det duger bra att känna efter med fingret en bit ner i jorden runt plantan. Man vattnar endast när jorden är för torr, för blött runt rötterna orsakar syrebrist och växterna skadas/dör.
Nyplanterade tujor kan drabbas av tjältorka och få bruna barr. Detta inträffar tidig vår när tjälen ligger kvar länge i marken och vårsolen börjar värma på plantorna. Då vill de ha vatten förstås men om marken är frusen så är det omöjligt, då skadas växterna.
Låter inte sannolikt att detta är orsaken då grannens tujor är oskadade.
Gödsel är inget universalmedel som man tar till när man upptäcker att växterna inte mår bra. Man gödslar på våren enl. instruktionerna när växtligheten sätter igång. Midsommar kan vara en bra gräns dvs ingen gödsling efter midsommar. Viktigt att följa instruktionerna som följer med gödseln, mera är inte bättre utan tvärtom. Vilken gödsel har du använt och hur mycket har du gödslat varje gång?
Samma sak gäller bevattning, lagom är bäst. Man vattnar naturligtvis inte om det regnar mycket och marken är blöt. Marken bör vara fuktig, det duger bra att känna efter med fingret en bit ner i jorden runt plantan. Man vattnar endast när jorden är för torr, för blött runt rötterna orsakar syrebrist och växterna skadas/dör.
Nyplanterade tujor kan drabbas av tjältorka och få bruna barr. Detta inträffar tidig vår när tjälen ligger kvar länge i marken och vårsolen börjar värma på plantorna. Då vill de ha vatten förstås men om marken är frusen så är det omöjligt, då skadas växterna.
Låter inte sannolikt att detta är orsaken då grannens tujor är oskadade.
Jag slängde gödseln på barken för första gången i slutet av 3 månader, NPK-gödseln har en bild.
För två veckor sedan slängde jag gödsel igen när jag lade till bevattning (gödseln heter Yara, det finns en bild).
Mina tujor är för bevattning och resten är från en granne fins bild.
Det är en helt grön tuja på en av bilderna, den är från en granne och man ser att den är riktigt grön och frisk.
Jag fick några råd att behandla thuja med magnesium, så jag beställde denna flytande CANA MONO som finns på bilderna.
Jag hoppas att det hjälper.
Mängden gödsel är inte stor, kanske max 2 kg på 150 tuja utspridda på barken båda gångerna.
Bilderna visar hur mycket gödsel det är.
Det finns en bild under barken nära tujan och den ser alltid blöt ut för mig och jag har inte vattnat på 2 dagar.
Hur optimalt det är att bevattna nu när det inte regnar?
När jag slår på vattnet går 50 l/timme till de där 150 thujan.
För två veckor sedan slängde jag gödsel igen när jag lade till bevattning (gödseln heter Yara, det finns en bild).
Mina tujor är för bevattning och resten är från en granne fins bild.
Det är en helt grön tuja på en av bilderna, den är från en granne och man ser att den är riktigt grön och frisk.
Jag fick några råd att behandla thuja med magnesium, så jag beställde denna flytande CANA MONO som finns på bilderna.
Jag hoppas att det hjälper.
Mängden gödsel är inte stor, kanske max 2 kg på 150 tuja utspridda på barken båda gångerna.
Bilderna visar hur mycket gödsel det är.
Det finns en bild under barken nära tujan och den ser alltid blöt ut för mig och jag har inte vattnat på 2 dagar.
Hur optimalt det är att bevattna nu när det inte regnar?
När jag slår på vattnet går 50 l/timme till de där 150 thujan.
Jag gissar att gödslingen är problemet, jag råkade tappa lite gräsgödsel nära en av våra thujor för några år sedan och till våren var den thujan död. Nu säger jag inte att dina kommer dö och jag "tappade" ganska mycket men trodde det skulle göra thujan väl så jag tog inte bort det.
Hör med en trädgårdsmästare, de brukar finnas nån på typ plantagen och andra liknande ställen.
Hör med en trädgårdsmästare, de brukar finnas nån på typ plantagen och andra liknande ställen.
Det är väl detta som är problemet, du slänger på magnesium bara för att någon säger att det kan vara bra. Bra för vad? Denna någon har ingen aning och det kan i värsta fall skada växterna.F Fendt skrev:
Växter är för det mesta oerhört tåliga för all misskötsel vi utsätter dem för men det är en bra början att läsa på eller lyssna på någon kunnig innan man vidtar åtgärder.
Jag försökte förklara i tidigare inlägg hur man bör tänka med bevattningen. Man vattnar när det är torrt och känner efter i jorden runt växterna om det saknas fukt. Det är det enda som är viktigt, 50 l i timmen kan aldrig vara ett mått på bevattning, behovet styr.F Fendt skrev:
Och med det sagt så tycker jag inte, utifrån bilderna, att det ser ut att vara något större problem med dina tujor.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Det finns bra jordmätare som inte är särskilt dyra och man sticker ner i jorden för att ha bra kontroll på fukthalten längre ner. Även om ytan är torr kan det vara rejält blött vid rötterna.
Jag är också orolig för att okontrollerad gödsling kan vara ett av problemen.
Jag är också orolig för att okontrollerad gödsling kan vara ett av problemen.
Klicka här för att svara