Hej! Planterade thuja Brabant för lite över 1 månad sen. Dom har dock börjat bli lite bruna och tråkiga på vissa ställen och börjar fundera om jag vattnat för lite eller för mycket? Grävde ett hål bredvid och jorden var lite lätt fuktig typ 25cm ner. Jorden gick precis att forma utan den smula isär. Vad gör jag för fel?
Okej, funkar med täckbark också antar jag? Bor i Västernorrland så har inte varit någon högsommar värme senast tiden, så många dagar med runt 15-19 grader. Undrar därav om vädret är faktorn? Eller om det är något jag gör fel.yonna skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 263 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 263 inlägg
Om rotsystemet blev skadat under transporter eller plantering kan det vara så att rötterna inte räcker till för att ta upp den mängd vatten som avdunstar från barren pga. sol och vind. I så fall kan lösningen vara att täcka plantorna med väv, lakan etc. under juli.
Om man ska vara riktigt petig fyller täckbark endast skydd (men ser snyggt ut) och tillför inte plantorna någon näring (kan tom suga ut näring). Färskt gräsklipp är däremot mycket näringsrikt och mycket bättre än till exempel konstgödsel som är lätt att överdosera. Med färskt gräsklipp bör man inte gödsla alls och häckfötterna skyddas mot sol och torka som thuja är känslig för efter nyplantering. Har man inte tillgång till gräsklipp är det bättre att hysta ut ett antal säckar svaggödslad planteringsjord och hålla den fuktig.
Robotgräsklippare är ju jättebra för gräsmattor men ger inte tillgång till detta fantastiska gräsklipp!
Robotgräsklippare är ju jättebra för gräsmattor men ger inte tillgång till detta fantastiska gräsklipp!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 634 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 634 inlägg
Det blir väl samma mängd gräsklipp fast inte automatiskt uppsamlat. Du får sätta drängen på att gå bakom med räfsa och säck.yonna skrev:
Om man ska vara riktigt petig fyller täckbark endast skydd (men ser snyggt ut) och tillför inte plantorna någon näring (kan tom suga ut näring). Färskt gräsklipp är däremot mycket näringsrikt och mycket bättre än till exempel konstgödsel som är lätt att överdosera. Med färskt gräsklipp bör man inte gödsla alls och häckfötterna skyddas mot sol och torka som thuja är känslig för efter nyplantering. Har man inte tillgång till gräsklipp är det bättre att hysta ut ett antal säckar svaggödslad planteringsjord och hålla den fuktig.
Klicka här för att svara