Vi har köpt ett hus där tidigare ägare har gjutit en platta och byggt en stomme till ett förråd. Stommen har stått täckt med presenning och vindskydd i minst fyra år nu, utan att man satt upp panel och tak. Min fråga är - kan vi sätta panel och tak, eller borde vi riva och börja om? Jag har tagit lite bilder på själva stommen också, ser det okej ut, eller är det lite fuskbygge-varning? Det ligger två stolpar vertikalt med förrådet, men de är bara fastskruvade i taket, inte i väggarna. Ska det vara så?
Vi är helt nya på hus och bygg men vill gärna lära oss.
Vi är helt nya på hus och bygg men vill gärna lära oss.
Varför ska ni riva? Om ni vill ha ett förråd är det väl bättre att lägga tak och spika panel än att börja om? Tycker ni att stommen ser klen ut så går ju det enkelt att stärka upp från insidan.
Jag skulle behållit presseningen och vindskyddet och satt panelen och takplåten utanpå det, duger gott som kondensskydd och vindpapp på ett förråd…
Jag skulle behållit presseningen och vindskyddet och satt panelen och takplåten utanpå det, duger gott som kondensskydd och vindpapp på ett förråd…
Vi vill inte riva, men vi vill inte sätta panel om stommen är felbyggd eller om den typ inte tål att stå oskyddad i flera år. Jag vet inte hur länge trä kan stå oskyddat för väder och vind, därav min fråga.E Et1975 skrev:Varför ska ni riva? Om ni vill ha ett förråd är det väl bättre att lägga tak och spika panel än att börja om? Tycker ni att stommen ser klen ut så går ju det enkelt att stärka upp från insidan.
Hmm okej, lägga takplåt ovanpå presenningen hade vi inte tänkt på!
Klicka här för att svara