1 194 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Thermomur med fuktgenomträngning
Hej!
Har en källare av thermomur med utvändig platonmatta som redan efter nåt år börjat släppa igenom fukt så det blir en rand av fukt på insidan av väggen några timmar efter kraftigt regn. Teorin är att eftersom att marken satt sig ca 1 dm på utsidan så har platonmattan gått sönder och vatten hamnar direkt mot thermomuren som efter en stund visar sig på insidan. Kan denna teori stämma tror ni?
Ska nu gräva upp och åtgärda och funderar hur man ska göra, ny platonmatta igen? eller finns någon annan bättre produkt som kanske inte går sönder lika lätt som är bra utanpå thermomur? Isodrän eller liknande tjock skiva känns fel att ha ovanpå thermomur
Har en källare av thermomur med utvändig platonmatta som redan efter nåt år börjat släppa igenom fukt så det blir en rand av fukt på insidan av väggen några timmar efter kraftigt regn. Teorin är att eftersom att marken satt sig ca 1 dm på utsidan så har platonmattan gått sönder och vatten hamnar direkt mot thermomuren som efter en stund visar sig på insidan. Kan denna teori stämma tror ni?
Ska nu gräva upp och åtgärda och funderar hur man ska göra, ny platonmatta igen? eller finns någon annan bättre produkt som kanske inte går sönder lika lätt som är bra utanpå thermomur? Isodrän eller liknande tjock skiva känns fel att ha ovanpå thermomur
Tror inte thermomuren kan släppa igen så mycket vatten att det syns.
Frigoliten är rätt så tät och sen så ska den igenom betongen innan nästa hyfsat täta frigolit ska passeras.
Hur är dräneringen?
Avrinningen från stuprör?
Tänker om det är stopp någonstans så kan vattnet komma från därifrån.
Vattnet kommer väl inte ut mitt på väggen?
Har själv byggt med grund mäklarnas block och dom rekomenderade isodrän utanför och min källare är snustorr.
Frigoliten är rätt så tät och sen så ska den igenom betongen innan nästa hyfsat täta frigolit ska passeras.
Hur är dräneringen?
Avrinningen från stuprör?
Tänker om det är stopp någonstans så kan vattnet komma från därifrån.
Vattnet kommer väl inte ut mitt på väggen?
Har själv byggt med grund mäklarnas block och dom rekomenderade isodrän utanför och min källare är snustorr.
Intressant… på ett ställe är det mitt på väggen 2-3 meter det är fuktigt och ett annat så är det en hörna och 3 meter från hörnan längs med väggen. Dräneringen är så pass ny så den borde vara sjysst och stuprören verkar fungera som de ska, men det får kontrolleras när jag gräver upp.
Är det mest troligt att vattnet kommer underifrån då alltså tror du? Dvs att det kommer mellan plattan och väggskarven?
Är det mest troligt att vattnet kommer underifrån då alltså tror du? Dvs att det kommer mellan plattan och väggskarven?
Ingen aning, min tanke var ju bara att väggen som sådan är ju väldigt trög för vattnet att gå igenom.
Tänk bara att vattnet ska passera en gjuten betongvägg plus då frigolit.
Först ska betongen mättas av vatten innan den släpper igenom en enda droppe ut på insidan.
Det finns inga avlopp ingjutna i vägen?
Tänk bara att vattnet ska passera en gjuten betongvägg plus då frigolit.
Först ska betongen mättas av vatten innan den släpper igenom en enda droppe ut på insidan.
Det finns inga avlopp ingjutna i vägen?
Nej inga avlopp i närheten, den ena väggen verkar torka upp emellanåt och bara visa fukt efter kraftiga regn men den andra väggen där det är fuktigt/lite blött längs golvet mitt på väggen är konstant fuktig. Det är lite märkligt minst sagt.
När vi byggde hade vi på kallasfalt mellan plattan och en bit upp på thermomuren om det möjligtvis kan göra att vatten stängs in och går igenom väggen kanske
När vi byggde hade vi på kallasfalt mellan plattan och en bit upp på thermomuren om det möjligtvis kan göra att vatten stängs in och går igenom väggen kanske
Klicka här för att svara