Skall du få bättre ekonomi finns väl ingen anledning att köpa någon av de dyraste pumparna? Har du bara en rejäl vattenvolym i ditt system eller en volymtank så är jag ytterst tveksam till att man tjänar in merkostnaden på en inverterpump.
Kolla vad en Diplomat kostar, skulle inte förvåna mig om prisskillnaden täcker kostnaden för en till jordvärmeslinga
 
Pumpen lever längre med längre slinga enligt säljaren. Vidare så sköter jag grävning och förläggning av slang själv, inkoppling i befintligt system får fackmannen göra tänkte jag. OM det nu blir en ny...

En aktör offererade Diplomat för 85000, den andra Calibran för 82000. Verkar inte skilja astronomiskt mellan dem...
 
Mjukisen sitter under kontaktor och motorskydd, ser ut som nibes carlo gavassi
 
Tror att kompressorn är finito. Försöker fånga ljudet, återkommer.
 
Om jag inte mins fel så har du en kolvkompressor och då sitter det fjädrar i den som ska hålla motorn på plats, i bland går en av eller är försvagad och då skramlar det rätt bra både vid start och stopp av dito. Motorn vill fladdra lite inom skalet.
 
F Fluxor skrev:
Mätning, i arbetsbrytaren, enklare att komma åt:

N-L1: 232
N-L2: 237
N-L3: 120
N-jord: 0
L1-L2: 387
L1-L3: 199
L2-L3: 201

Misstänker huvudsäkringsbortfall...
F Fluxor skrev:
Hmmm, ingen huvudsäkring trasig... Mystiken tätnar än mer.
Har du bara 120 V mellan N och L3 så är det ju något lurt med matningen. Om inte huvudsäkring eller gruppsäkring har löst, så skulle jag leta efter glapp i kabelanslutning eller i passdel i centralen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om jag inte mins fel så har du en kolvkompressor och då sitter det fjädrar i den som ska hålla motorn på plats, i bland går en av eller är försvagad och då skramlar det rätt bra både vid start och stopp av dito. Motorn vill fladdra lite inom skalet.
Då tror jag bestämt att du missminner dig. De har Copeland Scrollkompressor. I alla fall har min DUO10 en sådan.
Och jag kan garantera att jämför man en frisk med en trasig sådan så hörs en markant skillnad med minst den dubbla ljudnivån och ett jäkla skramlande från den trasiga i jämförelse med en fullt fungerande frisk kompressor.
 
L lordi skrev:
Har du bara 120 V mellan N och L3 så är det ju något lurt med matningen. Om inte huvudsäkring eller gruppsäkring har löst, så skulle jag leta efter glapp i kabelanslutning eller i passdel i centralen.
Fanns tydligen en egen kapsling för matningen till pannrummet, 3x20A. En var kaputt. Nu är den bytt och spänningen som sig bör.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
är det scrollkompressor och den lever om utan att något händer, går den baklänges`? Har ni gjort något ingrepp i elsystemet i huset eller kring pumpen?
Scroll lever om som fan, och producerar inget om den går fel väg.
 
DonPablo R134a skrev:
är det scrollkompressor och den lever om utan att något händer, går den baklänges`? Har ni gjort något ingrepp i elsystemet i huset eller kring pumpen?
Scroll lever om som fan, och producerar inget om den går fel väg.
Nej, ingen förändring, i alla fall inte gällande pannrummet.

Nätägaren har bytt elmätare, men mina trefasmaskiner går åt samma håll som innan, så att de gjort någon förändring är väl långsökt. Ska testa att få med på film!
 
DonPablo R134a skrev:
är det scrollkompressor och den lever om utan att något händer, går den baklänges`? Har ni gjort något ingrepp i elsystemet i huset eller kring pumpen?
Scroll lever om som fan, och producerar inget om den går fel väg.
Om det är fel fasföljd så startar inte VP, det kommer ett felmeddelande i displayen om fel fasföljd
 
Så, det blev kompressorbyte till slut. Teknikern rekommenderade det. Bytte mjukstart, överströmsrelä, torkfilter, två kapillärrör och en pressostat utöver kompressorn.

Allt som allt kostade det lite drygt 25000:- inkl moms efter rot (900:- avdrag endast).

Det var i grevens tid. Började bli saftiga elräkningar, och då har det inte ens varit kallt...
 
Men ni bytte inte expansionsventilen också i samma veva, när systemet var öppet?
 
Inte enligt fakturan.

Vid felsökningsbesöket nämnde han att man kan byta den, men det är samma typ du har redan. "Slits" den?
 
F Fluxor skrev:
Så, det blev kompressorbyte till slut. Teknikern rekommenderade det. Bytte mjukstart, överströmsrelä, torkfilter, två kapillärrör och en pressostat utöver kompressorn.

Allt som allt kostade det lite drygt 25000:- inkl moms efter rot (900:- avdrag endast).

Det var i grevens tid. Började bli saftiga elräkningar, och då har det inte ens varit kallt...
Då lär den fungera ytterligare några år. Sämsta komponenterna som du har kvar är Vilo cirk.pumpen och så klart displayen som ger upp, ett par 1200microfarad kondensatorer som man som lite händig kan byta själv, eller få en elektronikfirma att löda dit. Min Duo har funkat fint med kass display i snart tre år, ändå inget jag behöver se eller göra på den då jag inte rört några inställningar sedan jag justerade in den då den var ny. Däremot har jag bytt cirk,pumpen på radiatorkretsen till en Grundfos då Vilopumpen tackade för sig. Men det fixar man enkelt själv.
Bara att hålla tummarna att den fungerar många år till.
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.