Jag har en Thermia Duo 12. Kör den för tillfälle på tillskott (el). Ställer jag den i värmepumpsläge så löser motorskyddet omgående. Installatören vill inte ens bemöda sig att göra en felsökning, det är kompressorn, och det är inte värt att laga om det ens finns delar. Pumpen är från 2004.
Jag har väl egentligen ingen anledning att misstro honom, men kanske ni ärade medlemmar kan komma med lite feeedback här. Är det troligt att kompressorn är kaputt? Om det finns nya delar, vad kan man tro att sådana kostar? Kan jag felsöka någonting själv? Alla faser intakta ända till arbetsbrytaren.
Driftstid, värmepump: nästan 67000 timmar.
Jag har väl egentligen ingen anledning att misstro honom, men kanske ni ärade medlemmar kan komma med lite feeedback här. Är det troligt att kompressorn är kaputt? Om det finns nya delar, vad kan man tro att sådana kostar? Kan jag felsöka någonting själv? Alla faser intakta ända till arbetsbrytaren.
Driftstid, värmepump: nästan 67000 timmar.
Kan även vara så enkelt att kontaktorn inte släpper igenom spänning på en fas, då klipper motorskydd, räcker att det skiljer några volt mellan faserna över kontaktor/motorskydd, då klipper ms elen. kontaktor och motorskydd går på 1500 kanske, eller så kanske du rent av har mjukstart, då skulle jag felsöka den först, inte helt ovanlig felkälla.
Jag har pillat lite. Kör pumpen på tillskottsvärme för tillfället. En detalj är att kompressorn är riktigt varm fast den inte går... Men, väljer jag värmepumpsdrift så startar kompressorn och går ett tag, kanske 30 minuter igår. Sen löste motorskyddet.
Hur identifierar jag en eventuell mjukstart?
Bilden är från pumpen. Jag har en Fluke T5-1000 som vapen.
Hur identifierar jag en eventuell mjukstart?
Bilden är från pumpen. Jag har en Fluke T5-1000 som vapen.
Kompressorn låter illa, den är säkert slut. Kör för tillfället på auto, värmer extra med elpatron, steg 2. Framledning OCH returledning står på 41°C, radiatorer mer eller mindre iskalla. 17°C på övervåningen. Nyluftat system, smutsfiltret rengjort (minimalt med smuts togs bort).
Tips på vad jag ska företa mig? Installera oljepanna och bränna tjockolja från öst?
Tips på vad jag ska företa mig? Installera oljepanna och bränna tjockolja från öst?
Är väl enklast att få kompressorn bytt. Kostar 25-30.000kr
Alternativt att byta hela värmepumpen, den är ju ändå 16 år. Är ju en fördel att du har en DUO så du slipper byta VV-beredare.
Kompressorn i min DUO10 lade av efter 10 år.
Självklart finns det kompressorer, det är en Copeland scrollkompressor i DUO VP du har.
Alternativt att byta hela värmepumpen, den är ju ändå 16 år. Är ju en fördel att du har en DUO så du slipper byta VV-beredare.
Kompressorn i min DUO10 lade av efter 10 år.
Självklart finns det kompressorer, det är en Copeland scrollkompressor i DUO VP du har.
Har du varmvatten?
Kör på elläge, inte auto.
Att kompressorn är varm är inget konstigt. Det är förvärmning på kompressorn.
Ställ om reglerdatorn till El, inte auto.
Då skall den fungera som vanligt och växla mellan värme och varmvatten. Steg 2 är 6kW om jag inte missminner mig och det borde absolut räcka till både varmvatten och att i alla fall få elementen varma.
Kör på elläge, inte auto.
Att kompressorn är varm är inget konstigt. Det är förvärmning på kompressorn.
Ställ om reglerdatorn till El, inte auto.
Då skall den fungera som vanligt och växla mellan värme och varmvatten. Steg 2 är 6kW om jag inte missminner mig och det borde absolut räcka till både varmvatten och att i alla fall få elementen varma.
Redigerat:
Klart för den oväsen , brukar mest vara vid stopp och lite under drift , ibland är det mjukisen som bråkar om MSK löser ut. Så det är kanske inte det som felar utan helt enkel en kompressor som gjort sitt. Man måste se vilka chanser det finns.
Motorskyddet löser inte längre när jag kör pumpen, den brummar till en aning, sen tystnar den. Låter uppenbart trasig.
Nu har jag istället problemet att radiatorvattnet inte cirkulerar.
Cirkulationspumpen vibrerar lite lätt, så jag antar att den går.
Dödens hus. Bah
Nu har jag istället problemet att radiatorvattnet inte cirkulerar.
Cirkulationspumpen vibrerar lite lätt, så jag antar att den går.
Dödens hus. Bah
Någon säkring trasig, ögat inte hoppat ur, byt alla 3, vet inte hur din kompressor är skapt , kan finnas en termosäkring i den som bryter ner den blir för varm och det kan gå fort.. Men som sagt har du kollat mjukisen, många VP *kompressorer att sagt upp sig p,g,a. att den lägger av att fungera som den ska, den typ du har där är bara skit.