Hej!
Håller på och renoverar gårdspumpen i mitt nya sommarhus, inkommande vatten är från annan brunn, men behövde göra denna säkrare och passar på och måla om den.
IMG_6930.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkte att den läckte från början, men har blivit mer sen jag skrapat bort gammal färg i skarven, är det nån packning man kan byta i foten? Ska man försöka få upp muttrarna ( ser helt hoprostade ut, eller lyfta upp hela pumpen?
Tacksam för hjälp. Bild före och efter jag täckt betongblocket med träreglar.
. IMG_6880.jpeg
Skapa konto
IMG_6929.jpeg
Skapa konto

Har du bytt pumpöverdelen också? - de är i helt olika färger och mönster på det skavda och ingen av dem ser nymålade ut... ;-)

Nu spelar väl vattenläckaget förmodligen ingen större roll mer än att det blöter runt foten, då det förmodligen är mindre än %-delar av det som pumpas upp till hinken och när det inte används kommer vattenpelaren ändå sjunka till brunnsnivån av läckor i packningar och ventiler...

X xxargs skrev:
Har du bytt pumpöverdelen också? - de är i helt olika färger och mönster på det skavda och ingen av dem ser nymålade ut... ;-)

Nu spelar väl vattenläckaget förmodligen ingen större roll mer än att det blöter runt foten, då det förmodligen är mindre än %-delar av det som pumpas upp till hinken och när det inte används kommer vattenpelaren ändå sjunka till brunnsnivån av läckor i packningar och ventiler...
Hej! Har inte bytt något men håller på och tar bort gammal färg, sista lagret var vitt, sen blått och underst grönt, därför skiftar det :). Inte målat om än. Ingen aning om det bytts delar tidigare i pumpens historia.

Är inte för oro över att vattnet slösas, mer att det sliter på trät att vara ständigt blött tänker jag.

Purre
Redigerat:
  • Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Nu kan jag inte garantera att det är exakt denna men det finns en packning i botten mellan fotplattan och pumpstativet på denna modell iaf.. Går att se i deras dokumentation

[länk]
Tack! Ja, det tror jag med, har beställt en. Hoppas bara få upp muttrarna, de är väldigt rostiga.

P Pella-plank skrev:
Är inte för oro över att vattnet slösas, mer att det sliter på trät att vara ständigt blött tänker jag.
Om du har tryckt virke så kommer nog de kortvariga vattenspillen inte vara något större problem

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.