Hej,
Min Värmepump från Thermia har gett upp. Har genom diverse forum läst att mjukstart kan vara ett problem som gör att kompressorn inte går som den ska.
Jag önskar koppla förbi mjukstarten och hur gör jag detta?
Min Värmepump från Thermia har gett upp. Har genom diverse forum läst att mjukstart kan vara ett problem som gör att kompressorn inte går som den ska.
Jag önskar koppla förbi mjukstarten och hur gör jag detta?
Bästa svaret
Är 3 st ledningar in och 3 st ut från mjukisen, bara koppla ihop dom så är den borta. då får du en indikation på om mjukien sagt upp sig, kompressorn startar med ett ryck lite som en smäll men klarar det. Är det felet så byt till ett annat fabrikat, orginal bara skit
Då var det som jag tänkte göra! Tack för ett bra svar
Ta av locket och fota hur det ser ut , gärna då om möjligt hur ledningar in och ut till kompressor är anslutna. Ärligt talat så har jag inte sett en sådan märkning förut , kan vara så att markeringen visar att den reglerar på två faser och en går rakt igenom s.k snikmodell på i princip alla mjukisar. Intressant att se om du har en 1 fas kompressor för 2 fas finns inte.
Nä men i billiga mjukstarter så går en fas bara rakt igenom, sen rampar den på de andra två faserna.
Lossa l1 in och l1 ut, och sätt ihop dom 2, sen gör du likadant med l2 in och ut. Givetvis gör du detta med spänningen frånkopplad. När du gjort detta slår du på värmepumpen igen, om jag tror rätt så kommer pumpen mest troligt hoppa igång direkt utan väntetid, men om kompressorn går som den ska, så är felet hittat, bara byta mjukis, brinner en säkring, har du andra problem.
Lossa l1 in och l1 ut, och sätt ihop dom 2, sen gör du likadant med l2 in och ut. Givetvis gör du detta med spänningen frånkopplad. När du gjort detta slår du på värmepumpen igen, om jag tror rätt så kommer pumpen mest troligt hoppa igång direkt utan väntetid, men om kompressorn går som den ska, så är felet hittat, bara byta mjukis, brinner en säkring, har du andra problem.
Kopplade ihop Som du skrev och hände ingenting. Hörde endast vattenpump/cirkulationspumpen(?) surra runt.
Är som jag befarade att kompressorn verlar gett upp.
Är som jag befarade att kompressorn verlar gett upp.
Hände inget. När du stänger av allt och efter ca 5 min sätter på igen så tar det en liten stund innan VP kanske startar, då ska kontaktorn som sitter längst till höger på foto 1 bli en liten smäll i. nedanför kontaktorn är en del ( motorskyddet , det kan ha löst ) Det är 2 st små knappar ( rör , blå ) där tryck på på dom en i taget för att återställa MSK, det är manuell återställning, har det löst så går det inte tillbaka själv.. Återställs det så smäller det till i kontaktorn och är man inte van med det, så blir det lite överraskning.F Fixarpappa skrev:
Svårt att se . men kika runt om det sitter någon skruv som tas bort och locket vikes åt något håll för ett få bort, annars om du kikar i kanterna mellan locket och lådan , locket kan var snäppt på och lossa då med en kniv eller mejsel i delningen så släpper det nog
Har försökt på alla vis att öppna lådan. Tvivlar på att den ska gå att öppna...
Funderar på att skarva kablarna innan dom går in i lådan, är ju markerat på ”locket” vilken kabel som är vad.
Ibland är det lättare att be rätt folk lösa felet men resan till lösningen blir tråkig
Funderar på att skarva kablarna innan dom går in i lådan, är ju markerat på ”locket” vilken kabel som är vad.
Ibland är det lättare att be rätt folk lösa felet men resan till lösningen blir tråkig
Hei.J jonaserik skrev:
Hilsen fra Oslo. Jeg har en Thermia EKO 90 T som jeg ønsker å montere mjukstart på nå. Du sier: byt till ett annat fabrikat. Har du forslag? Har litt bråttom... Beste hilsen