Vi har en krånglig och komplicerad situation med en återförsäljare av Thermia där de rekommenderade en för liten bergvärmepump. En av flera resultat är att cirkulationpumpen på värmesidan nu är för liten för vårt gamla hus. Vi har en Calibra Eco 8 och har uppmärksammat att märkeffekten på cirkulationspumparna (båda) är 0.1kW för Calibra Eco 8 och 0.2kW för Calibra Eco 12.
Vi skulle vara väldigt tacksamma om någon som har en Calibra Eco 12 kunde berätta vilken modell och storlek det är på cirkulationspumpen i en Calibra Eco 12. Det är pumpen som sitter på vänster sida jag vill veta mer om.
På den bifogade bilden kan ni se hur vår cirkulationspump ser ut. Vi skulle vara otroligt tacksamma för information om vad motsvarande information är på en Calibra Eco 12.
Vi skulle vara väldigt tacksamma om någon som har en Calibra Eco 12 kunde berätta vilken modell och storlek det är på cirkulationspumpen i en Calibra Eco 12. Det är pumpen som sitter på vänster sida jag vill veta mer om.
På den bifogade bilden kan ni se hur vår cirkulationspump ser ut. Vi skulle vara otroligt tacksamma för information om vad motsvarande information är på en Calibra Eco 12.
Med mdoell och storlek så menar jag alltså motsvarande "UPM4 25-75" som i bilden ovan, fast för Calibra Eco 12.
Om man öppnar bergvärmepumpens framsida så sitter den intressanta cirkulationspumpen nere till vänster.
Om man öppnar bergvärmepumpens framsida så sitter den intressanta cirkulationspumpen nere till vänster.
Pumpen klarade inte av att cirkulera så stort flöde som behövdes för att vårt hus skulle bli varmt överallt. Vi har mycket tjocka gamla rör och många sektionsradiatorer, så det är mycket vatten som ska runt.
Till slut visade det sig att just det här problemet berodde på ett firmware-fel i bergvärmepumpen. Den klarade inte av att varva upp cirkulationspumpen som den skulle när pumpen begärde högre varvtal. Det löste sig med en uppgradering.
Vårt egentliga fel, där återförsäljaren rekommenderade en för liten pump, vilket gav massa följdproblem och en massa ångest för oss som köpare, det löste sig först när återförsäljarens huvudkontor började prata med oss, gjorde en korrekt analys av vårt hus behov och sen gick med på att byta ut den felaktiga pumpen.
Till slut visade det sig att just det här problemet berodde på ett firmware-fel i bergvärmepumpen. Den klarade inte av att varva upp cirkulationspumpen som den skulle när pumpen begärde högre varvtal. Det löste sig med en uppgradering.
Vårt egentliga fel, där återförsäljaren rekommenderade en för liten pump, vilket gav massa följdproblem och en massa ångest för oss som köpare, det löste sig först när återförsäljarens huvudkontor började prata med oss, gjorde en korrekt analys av vårt hus behov och sen gick med på att byta ut den felaktiga pumpen.
Vad bytte ni till och från? Hur stort hus?P Pugo skrev:Pumpen klarade inte av att cirkulera så stort flöde som behövdes för att vårt hus skulle bli varmt överallt. Vi har mycket tjocka gamla rör och många sektionsradiatorer, så det är mycket vatten som ska runt.
Har du prövat spärra cirkpumpen på ett högre varvtal? Hade samma bekymmer med, då cirkpumpen jobbade automatiskt efter att hålla till/retur på 7grader. Vattnet tog lättaste vägen- passerade då radiatorerna och gick tillbaka till pumpen vilket gjorde att cirkpumpen varvade ned ytterligare för att hålla sin temp diff.
Blev stor skillnad då jag låste cirkpumpen att inte gå under ett visst varvtal. Fick ordentligt flöde tom ut i garaget som är sista radiatorn på slingan.
Blev stor skillnad då jag låste cirkpumpen att inte gå under ett visst varvtal. Fick ordentligt flöde tom ut i garaget som är sista radiatorn på slingan.
Jag har låst min cirk pump på att gå mellan 30 till 50% jag fick problemet med susningar i elementen och att flödet gick för fort i mina elementN Niklaspe skrev:Har du prövat spärra cirkpumpen på ett högre varvtal? Hade samma bekymmer med, då cirkpumpen jobbade automatiskt efter att hålla till/retur på 7grader. Vattnet tog lättaste vägen- passerade då radiatorerna och gick tillbaka till pumpen vilket gjorde att cirkpumpen varvade ned ytterligare för att hålla sin temp diff.
Jo precis är väl beroende på system. Har enrörsystem där det är ett 28mm rör som går runt syllringen med uppstick till/retur så kan vara förlåtande flöda hårdare i mitt hus utan att det hörs.sebbe_j skrev:
Felet vi hade visade sig när vi försökte låsa till en fast högre hastighet samt när vi satte lägsta gränsen högre vid variabel hastighet. Vårt hus är som sagt gammalt, men ett rätt blandat värmesystem, med gamla delar med mycket vatten och några nyare delar med modern standard. Resultatet blev stor initial tröghet när den skulle börja cirkulera på hastigheter. Den försökte öka varvtalet ett ögonblick, men gav upp. Detta löste sig helt med uppgradering av mjukvara, så att hastigheten fortsatte öka till önskat varvtal. Först då fick vi varmt på alla elementen och de blev hyfsat homogent varma.N Niklaspe skrev:Har du prövat spärra cirkpumpen på ett högre varvtal? Hade samma bekymmer med, då cirkpumpen jobbade automatiskt efter att hålla till/retur på 7grader. Vattnet tog lättaste vägen- passerade då radiatorerna och gick tillbaka till pumpen vilket gjorde att cirkpumpen varvade ned ytterligare för att hålla sin temp diff.
Klicka här för att svara