L Långnäset skrev:
Nej tyvärr, det är såååå svårt att ens få ut dom och titta när jag inte har nåt larm eller dyl. Det är som att slå huvet i väggen att ha och göra med dom. Om man ändrar A2 till 900 måste man då också ändra A1?
Nej du skall inte ändra A1, det värdet styr när värmepumpen skall starta. Dvs vid -60 gradminuter startar kompressorn. Och arbetar upp till 0 då den slår från, efter att först ha spetsat upp varmvattnet i temperatur (så gör en alltid för att du skall ha god tillgång på VV samt att kompressorn skall slippa på av och på onödigt många gånger)
Orkar den inte med så sjunker integralen och elpatronen slår till vid A2.

De flesta värden ser bra ut, det som sticker ut är köldbärartemperaturen, -2 och -6 tyder på att kompressorn fungerar som den ska men borrhålet är kallare än normalt och då ger kompressorn mindre energi, så jag gissar också på att värmepump och borrhål är lite snålt tilltagna för att inte använda elpatron. Men en ekonomisk dimensionering är att om kompressorn klarar huset vid 0 gr ute, då klarar kompressorn 85% av energibehovet (stockholmsområdet)
men jag har en fråga, tryckrörstemperaturen visar 45 gr, som är orimligt när fram och retur är 45-37. stod kompressorn still när du skrev av tryckrörstemperaturen?

Det här är en luft vatten värmepump inte bergvärme, eftersom du skriver borrhål?
Värmepumpen var igång när jag skrev ner alla värden

Det är väl inte svårare än att pumpen inte klarar att leverera tillräckligt med värme, med tillräckligt hög framloppstemperatur på vattnet?
Hur ser systemet ut? Stora eller små radiatorer? Sektions- eller panelraddar?
Ganska stor skillnad i arbetsuppgift för värmepumpen om den ska leverera 30 grader till ett golvvärmesystem, 40-50 grader till ett system med stora sektionsradiatorer eller 50-70 grader till ett system med små panelraddar, från början avsett för en ved- eller oljepanna. Det sistnämnda klarar den inte utan hjälp.

Redigerat:
Fotografen, Om du läser i första inlägget ser du att den är inställd på kurva 41 och innetemperatur 21 grader.
Dvs en fullt normal inställning i ett gammalt hus med vattenradiatorer med fullgod storlek för att förse huset med tillräckligt med värme från en värmepump
Visst kan man komplettera med en strategiskt placerad fläktkonvektor för att kunna sänka värmekurvan någon grad.

Nej, det ser jag inte. "Kurva 41" säger mig inget, dessutom säger det oss fortfarande ingenting om vilka raddar som sitter i huset.
GoC GoC skrev:
Dvs en fullt normal inställning i ett gammalt hus med vattenradiatorer med fullgod storlek för att förse huset med tillräckligt med värme från en värmepump
Det var ju just det, vi vet inte om kurva 41 är tilläckligt eller om det skulle behövas kurva 4711.

Hur ser systemet i huset ut?

Jag kanske behöver ett nytt hus, men förstår inte vad du efterfrågade innan om system och panelraddar etc, kalla mig dum om du vill men jag är "lost". Har inge golvvärme

Beroende på hur elementen är konstruerade och ser ut behövs olika varmt vatten för att värma huset.
Oljepannor och vedpanor kan leverera varmt vatten uppåt 70-80 grader och då fungerar det med små element, värmepumpar går upp till 50-55 grader och då behöver man större element med större förmåga att avge värme för att få lika varmt i huset.
Rena elpannor ligger nånstans däremellan.

Tycker jag har normalstora element. Dom flesta är gammal stil, två stycken är nyare stil i vardagsrum, tycker dom äldre ger mkt bättre än dom nyare

Sorry, dom äldre ger bättre värme än dom nyare

Fotografen Fotografen skrev:
Nej, det ser jag inte. "Kurva 41" säger mig inget, dessutom säger det oss fortfarande ingenting om vilka raddar som sitter i huset.

Det var ju just det, vi vet inte om kurva 41 är tilläckligt eller om det skulle behövas kurva 4711.

Hur ser systemet i huset ut?
Fotografen Fotografen skrev:

Hur ser systemet i huset ut
Efter som huset blir lagom varmt och är inställt på kurva 41 så lär det inte vara några små radiatorer för högtemperatur.
Om det nu vore fallet så skulle kurvan behöva vara betydligt högre. Det säger det mig i alla fall

Ok, gott så.
Vad är din åsikt, ska pumpen räcka till när det blir kallt?
Jag har den uppfattningen, möjligen något förutfattad, att luft/vatten (och luft/luft) tappar effektivitet under ett par minusgrader och neråt -10 och därunder är mer eller mindre rena elpannor?

L Långnäset skrev:
Det här är en luft vatten värmepump inte bergvärme, eftersom du skriver borrhål?
Värmepumpen var igång när jag skrev ner alla värden
Aha, brine in och ut går till utedelen, ja då är -2 och -6 rimliga vid +2 ute. Men 45 gr hetgas är inte bra om det stämmer, då går kompressorn kallt (vätskedroppar följer med in i kompressorn och kyler ner den) Men en justering påverkar inte effekten nämnvärt, så det förklarar inte elpatronen, så då är vi tillbaka på för liten värmepump

• Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
Borde inte pumpen orka med bättre om den får 50% mer tid på sig att arbeta mot huset i stället för varmvatten. Eller har jag uppfattad tiderna för värmning fel? Vattentid 40m värmetid 20m nu mot att ändra till vattentid 30m
värmetid 30m. Om TS själv anser att deras behov av varmvatten inte är så stort utan kan acceptera en minskning av mängden tillgängligt varmvatten, borde det inte då vara värt att testa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.