Byggahus.se

Thailand - Bosch GKF 600

1. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
    Är i Thailand och funnit (tror jag ) en blå Bosch GKF 600 fräs för både 1/4" frässtål samt medföljande extra chuck för 6 mm frässtål. Trodde inte denna kombinationen fanns efter att läst om de som köpt fräs i t ex Uk där jag uppfattat att den endast finns för 1/4" skaftfräsar. Någon som vet om Bosch GKF 600 har 6mm chuck som tillbehör då den köps med 1/4" chuck???
    P.s fräsen kostar ca. 1100 kr .

2. P
    Medlem · skåne · 932 inlägg

pyro

Medlem
    Eftersom 6mm är mindre än 1/4" så borde det inte vara några problem att sätta på en spännhylsa för 6mm på de fräsar som är köpta i UK. Det som är den stora skillnaden mellan de från UK och de köpta i sverige är att hålet i axeln är större på de svenska varianterna. Detta gör att även en 8mm spännhylsa går att montera på de svenska, något som däremot inte går på de från UK.

3. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
    Jag hade fått för mig att inte ens 6mm spännhylsa passade i en 1/4" fräs av ovan nämda modell men det kanske är fel?

Var det inte någon som köpte engelska varianten från Axminister och sedan ångrade köpet pga problem med metriska spännhylsor som inte passade?

4. G
    Medlem · Stockholm · 1 292 inlägg

geschwint

Medlem
    6mm passar inte i 1/4" och tvärtom. Man kan göra sönder hylsan om man försöker nypa fast 6mm i 1/4". 1/4" är ca 6.35 vilket expanderar 1/4" hylsan... Skulle skaffa utbyteshylsa eller verktyg som passar. Det går rätt snabbt att leverera från UK.

5. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
    Sorry , utryckte mig oklart.
    Passar en 6 mm spännhylsa i ovan nämnda överhandsfräs då den från levereras med 1/4" spännhylsa?

Kan man konvertera fräsen till att användas med 6mm frässtål genom att byta ut spännhylsan från en 1/4" till 6mm ?

Som jag skrev tidigare så ha jag fått uppfattningen att så ej är möjligt men det kan vara missuppfattning från min sida. 6 mm spännhylsan passade ej i axelhålet som var special för 1/4 hylsan.

6. P
    Medlem · skåne · 932 inlägg

pyro

Medlem
    Jag tänkte ju mest på att så länge frässkaftet går i hålet i axeln så borde det finnas en spännhylsa som fixar det. Men det var ju ett tankefel från min sida, eftersom spännhylsan ska fylla upp det som är kvar av hålet när man satt dit frässkaftet. Och hålet måste ju vara större på en fräs som tar 8mm stål än på en som bara tar 1/4". Så alltså skulle även en 6mm spännhylsa behöva ha en större ytterdiameter för att passa i modellen som tar 8mm stål. Det skulle ju även kunna vara så att det är frågan om olika gängningar så du har rätt i att det här inte är alls lika självklart som jag först tänkte.

Bosch är ju inte direkt tydliga hur det här hänger ihop. Det framgår ju egentligen inte någonstans att de handlar om två olika maskiner. På bosch.co.uk kan man dock läsa sig till att den ska ta både 6mm och 1/4" stål. Frågan är dock hur mycket den infon är värd eftersom man om man klickar sig vidare till tillbehören får upp en lista som även innehåller en 8mm spännhylsa. Och tittar man på beställningsnummer så har både 8mm och 6mm hylsorna samma nummer som de har på den svenska sidan. Men på den svenska sidan listas dock inte 1/4" som ett alternativ.

Vidare kan man enligt den brittiska boschsidan utläsa att den levereras i standardutförandet endast med 1/4" hylsa (även om det i produktbeskrivningen står "Toolholder: 6 mm / 1/4" "). Men sen är det ju möjligt att det finns andra paket som innehåller andra delar. T.ex. Axminster säljer ju ett paket innehållande flera olika bottenplattor, så det är ju möjligt att det finns någon på en annan marknad som skickar med en spännhylsa för 6mm istället.

En annan intressant sak som jag hittade på boschs hemsidor var att om man väljer thailand som land så heter boschs kantfräs istället GMR 1 Proffesional, är på 550W (gfk 600 är på 600W) och har "toolholder: 3-6mm"

Misstänker du att maskinen är en kopia så kan du ju se om du kan hitta typbeteckningen och kolla om den stämmer mot boschs reservdelssökning. Det borde iaf ge en extra indikation på huruvida det står rätt till eller inte. Men tror du det är en kopia borde det bästa vara att låta bli att köp den och beställ från t.ex. axminster istället. Fast beställer du från UK är det ju iofs inte säkert att den fungerar med 6mm hylsor.

7. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
    För info, fräsen inköpt och nerpackad i väskan.
    Varianten som finns här i thailand kommer med 6 och 1/4" spännhylsa .
    Kostnaden för fräsen blev 4200 baht = 1000 riksdaler ! :D

• Laddar…
  8. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 709 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Haha! Köpa fräs i Thailand - det är banne mig bara folk på BH som drar hem sånt med huvudet högt.
    Gissar att tanten bra skakade på huvudet...

Jag är nöjd med min GKF 600 från UK där jag även köper stålen, inte kollat om det finns/går att få ta i en 6mm spännhylsa.

9. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
    Ja va fasiken när tanten och ungarna packar ner ovesäntligheter som t-shirts,väskor,skor, parfymer m.m m.m så är det inte mer än rätt att få ta med sig
    en liten överhandsfräs. ( Ja , hon skakade på huvudet och man vart idiotförklarad:D).

10. P
    Medlem · Kronoby · 32 inlägg

Pizza_m79

Medlem

8mm

Hej.

Gjorde just missen och beställde en UK modell GKF600.
    Menad för 1/4 så 8mm passar ej och som sagt är hålet i axeln 1/4 så byte av chuck
    löser inte problemet. Har nån en EU/svensk variant som kan mäta axeln ytter/inner diameter
    ev. lägga upp en bild. Fundera ifall man kunde svarva/borra större 8mm hål i axeln.

tacksam för svar ...matias

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20131128_211905.jpg

11. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 259 inlägg

P-plats

Medlem
    När jag var i Hong Kong för några veckor sedan så tyckte jag Bosch var nästan lika dyra som hemma...
    ...dock var kopiorna riktigt välgjorda och betydligt billigare! ;)

12. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 899 inlägg

Ludwig

Medlem
    Detta är en fråga jag också funderar på, ingen som vet?

13. K
    Medlem · västragötaland · 58 inlägg

k_haddock

Medlem
    GKF 600 finns med två olika motoraxlar en UK modell. Det går inte att köpa mm hylsan och byta till den. det är olika konungar på hålen. Har provat. Däremot finns det väldigt mycket fina fräs stål till bra pengar med tum skaft. Vi köpte whiteside som har hålt skärpan mycket bra. samt fått ett bra betyg i fww för några år sedan.

14. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 899 inlägg

Ludwig

Medlem
    Förutsatt att man håller sig till 1/4" då. Ett alternativ är ju att byta hela axeln till rätt modell. Den finns som reservdel och är inte så dyr, men jag misstänker att den äter upp förtjänsten med uk- köp..

15. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Om man köper en från UK så får man nog samma axel som i USA.

Gjorde själv bedömningen att 1/4" räcker för den fräsen och köpte till en sats Trendstål bl.a. och har sedan dess varit nöjd med den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.