5 068 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Texturplugin i Dialux?
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Som rubriken säger, finns det tapeter, golv och dyl. som plugin till Dialux? Någon som vet?
Om jag t.ex. vill ha ett mörkt parkettgolv, kan man finna det som plugin då?
//Patrik
Om jag t.ex. vill ha ett mörkt parkettgolv, kan man finna det som plugin då?
//Patrik
Hej!
Det finns inga separata textur plugins, däremot är det väldigt enkelt att lägga in egna texturer, genom att importera dem till Dialux.
1, Hitta en bild på internet - googla exempelvis på parkettgolv.
2, Gå till arkiv menyn i dialux - gå ner till importera och välj textur fil.
3, Välj den bild du hämtat hem.. voila.. du har nu lagt in den bland dina texturer i dialux! =)
Hör av dig om du inte får det att fungera!
Det finns inga separata textur plugins, däremot är det väldigt enkelt att lägga in egna texturer, genom att importera dem till Dialux.
1, Hitta en bild på internet - googla exempelvis på parkettgolv.
2, Gå till arkiv menyn i dialux - gå ner till importera och välj textur fil.
3, Välj den bild du hämtat hem.. voila.. du har nu lagt in den bland dina texturer i dialux! =)
Hör av dig om du inte får det att fungera!
ett program som man igentligen använder för att göra ljussättningar och belysningsplaneringar. Det är enkelt att rita upp hela huset i 3d så man kan använda det för att inreda huset oxå.
Det är gratis att hämta hem på www.dial.de
Det är gratis att hämta hem på www.dial.de
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tack för tipset, men tyvärr har jag redan fått svar på frågan på annat håll.jonas_loof skrev:Hej!
Det finns inga separata textur plugins, däremot är det väldigt enkelt att lägga in egna texturer, genom att importera dem till Dialux.
1, Hitta en bild på internet - googla exempelvis på parkettgolv.
2, Gå till arkiv menyn i dialux - gå ner till importera och välj textur fil.
3, Välj den bild du hämtat hem.. voila.. du har nu lagt in den bland dina texturer i dialux! =)
Hör av dig om du inte får det att fungera!
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag blir inte ledsen ialla fall!
Kanske har vi hjälpt någon annan med samma problem!
Funkar det bra med Dialux?
Ni som är lite mer insatta i belysnings installationer, använder ni det programmmmet?
Eller är det bara tillför nybörjare och arkitekter?
Ni som är lite mer insatta i belysnings installationer, använder ni det programmmmet?
Eller är det bara tillför nybörjare och arkitekter?
Jag tycker att Dialux är suveränt.
Det finns ju två program i sverige, Dialux och Relux, båda är gratis och det är armatur tillverkarna som sponsrar det..
Dialux är perfekt för två saker: 1, Kontrollera om man tänker rätt när det gäller styrkor och nivåer i kontor etc där det finns lite lagar och regler som styr.. 2, Visualisera i 3d för att kunna visa en slutkund hur ljuset kan bli..
Jag började använda det för någon månad sedan, så jag är ingen expert ännu!
Men jag har märkt att det är mycket lättare att sälja in en bättre anläggning till slutkunden, när han ser hur ljuset kommer att bli!
Jag snackade med Magnus på Sylvania, och han lovade att dra igång en workshop / kurs i Dialux för oss som var intressrade.. så man lär sig att använda programmet..
Det finns ju två program i sverige, Dialux och Relux, båda är gratis och det är armatur tillverkarna som sponsrar det..
Dialux är perfekt för två saker: 1, Kontrollera om man tänker rätt när det gäller styrkor och nivåer i kontor etc där det finns lite lagar och regler som styr.. 2, Visualisera i 3d för att kunna visa en slutkund hur ljuset kan bli..
Jag började använda det för någon månad sedan, så jag är ingen expert ännu!
Men jag har märkt att det är mycket lättare att sälja in en bättre anläggning till slutkunden, när han ser hur ljuset kommer att bli!
Jag snackade med Magnus på Sylvania, och han lovade att dra igång en workshop / kurs i Dialux för oss som var intressrade.. så man lär sig att använda programmet..
ja ha, har hämtat hem det, ska prova det i kväll...
Kan man hämta hem specifika armaturer från tillverkaren? Så man får rätt bilder..
Ingen som har en bild på hur det brukar se ut?
Kan man hämta hem specifika armaturer från tillverkaren? Så man får rätt bilder..
Ingen som har en bild på hur det brukar se ut?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
De flesta belysningstillverkare har plugins till Dialux. Många har även med 3D-modeller till sina armaturer.el_richard skrev:
Beträffande texturer finns det ju ett litet urval med men det går som sagt att importera relativt enkelt.
Raytracerna är en av mina personliga favoriter i programmet. Kanon att kunna rendera riktigt snygga illustrationer. Går även att ställa in transparens och reflektion på olika ytor.
Om man vill bli mer anvancerad går det att importera 3d-objekt från tex. 3D Studio Max samt göra små filmer.
(lite tips för nybörjare i dialux. När ni gör beräkningar. Stirra er inte blind på belysningsstyrkan(lux) utan kolla även jämnheten samt UGR (bländtalet). Heller lite mindre ljus men jämt)
Redigerat:
Okej , verkar ganska enkelt, ska ladda hem plugin från fagerhult nu...
jag har hämtat hem plugins från fagerhult & lumiance.. nackdelen med att importera 3d objekt är att programmet bli otroligt segt när man gör beräkningen! Enkla objekt går bra, men ju fler kanter / hörnpå objektet desto segare blir det.