62 506 läst ·
66 svar
63k läst
66 svar
Testrapport: Kap- och gersågen Bosch GCM 8 SDE
Jag har en sjl och tycker att dammupptagningen på den är helt acceptabel. Milsvid skillnad mot "no name" sågen jag hade innan i alla fall. Provbröt du något i sjl'n på Beijer? Tänkte om du kände någon skillnad mellan den och sde'n?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Tur man har 3st GCM8'or för den där vill jag nog inte ha. Inte för dammupptagingens skull utan mest för storleken. Jag är mycket nöjd med mina maskiner förutom något anhåll jag fått byta. De räcker långt i kapacitet vid normalt husbyggande.
Fantastiskt bra genomfört test och recension!
Fantastiskt bra genomfört test och recension!
Tack för ett väl genomfört test och en saklig rapport.
Tyvärr illustrerar det här testet ett växande problem i verktygsbranschen. Tillverkarna sätter dit alla möjliga små häftiga detaljer och extraprylar men samtidigt försämrar de väsentliga delar så att hela maskinen blir för klen och inte tål normalt yrkesbruk.
Tyvärr illustrerar det här testet ett växande problem i verktygsbranschen. Tillverkarna sätter dit alla möjliga små häftiga detaljer och extraprylar men samtidigt försämrar de väsentliga delar så att hela maskinen blir för klen och inte tål normalt yrkesbruk.
Förutom lasern vad är det för extraprylar som är helt onödiga .heimlaga skrev:Tack för ett väl genomfört test och en saklig rapport.
Bra test Mattias, verktygens motsvarighet till cyklingens Tour magazine
. Jag har redan tidigare ratat kap o gersågar för riktigt finsnickeri mest pga flexet, och denna nya skapelse verkar vara av mjukost. En liten fråga bara, var det samma tjocklek på klingorna när du gjorde flextestet?
Polos
Jag tänker på laser, varvtalsreglering, någon sorts utdragbara ändstopp, snabbfäste för klingan.
Jag har inga egna erfarenheter av just den här maskinen men tyvärr så finns den här trenden litet överallt. Grejorna ser bra ut men de håller inte.
Jag tänker på laser, varvtalsreglering, någon sorts utdragbara ändstopp, snabbfäste för klingan.
Jag har inga egna erfarenheter av just den här maskinen men tyvärr så finns den här trenden litet överallt. Grejorna ser bra ut men de håller inte.
Tack för en mycket trevlig testrapport.
Själv har jag en sjö och har väl lite samma intryck som du. Den är lite sladdrigare än vad jag skulle önska. Inte lika illa som min PCM jag hade tidigare, men inte heller så stadig som 8S, som tyvärr hann gå ur produktion innan jag blev färdig till att uppgradera.
Detta har stält till problem någon gång, men går ofta att jobba sig runt vi 90 graders lutning genom att vara noga med att kraften för att sänka sågen appliceras rakt ner. Lutar man sågen blir det svårt eftersom man då automatiskt kommer att applicera en horisontell kraft och det är stor risk att detta knuffa klingan i sidled mer än vad som var tänkt.
Jag är inte heller helt imponerad av dammuppsamlingen. Har inte upplevt den så illa som rapporten ger sken av, men det ligger ju alltid en inte obetydande mängd spån runt sågen när man är färdig.
Hade du befunnit dig lite närmre hade jag kunnat tänka mig att låna ut min sjl för jämförande mätningar, men det känns lite för besvärligt att packa ner och posta den för det.
Själv har jag en sjö och har väl lite samma intryck som du. Den är lite sladdrigare än vad jag skulle önska. Inte lika illa som min PCM jag hade tidigare, men inte heller så stadig som 8S, som tyvärr hann gå ur produktion innan jag blev färdig till att uppgradera.
Detta har stält till problem någon gång, men går ofta att jobba sig runt vi 90 graders lutning genom att vara noga med att kraften för att sänka sågen appliceras rakt ner. Lutar man sågen blir det svårt eftersom man då automatiskt kommer att applicera en horisontell kraft och det är stor risk att detta knuffa klingan i sidled mer än vad som var tänkt.
Jag är inte heller helt imponerad av dammuppsamlingen. Har inte upplevt den så illa som rapporten ger sken av, men det ligger ju alltid en inte obetydande mängd spån runt sågen när man är färdig.
Hade du befunnit dig lite närmre hade jag kunnat tänka mig att låna ut min sjl för jämförande mätningar, men det känns lite för besvärligt att packa ner och posta den för det.
Otroligt bra testrapport
Själv har jag en 8S som byggpolarn har lånat i 6 år nu och den är fortfarande en riktigt bra såg trots att den går mer än lovligt mycket på hans byggen (typ varje dag.) 8S är en otroligt robust såg.
Själv har jag en 8S som byggpolarn har lånat i 6 år nu och den är fortfarande en riktigt bra såg trots att den går mer än lovligt mycket på hans byggen (typ varje dag.) 8S är en otroligt robust såg.
Lasern är dålig om det är exakt samma som sjl .heimlaga skrev:
Varvtalsreglering är väl bra för olika matrial tyvärr ej testad fullt ut i detta test , synd när det är den stora nyheten .
Utdragen är otroligt användbara tycker jag , väldigt bra som stöd med tungt virke eller som mått om man kapar många mindre bitar .
Snabbfästet är väl mer för att kunna byta klinga vid olika matrial som hör ihop med varvtalsregleringen .
Tack alla för era uppskattande kommentarer, och även för de med konstruktiv kritik. Kul med en ytterligare cyklingsreferens i tråden. Jag prenumererade tidigare på tyska Tour, men slutade när jag insåg att jag inte står ut med lvg-cykling. Jag använde samma klinga vid stabilitetsmätningen. Kraftmätningarna gjordes för övrigt med en okalibrerad digital fiskvåg. Jag tänkte att vi kunde använda samma standardmätningar när ni andra mäter på era sågar fortsättningsvis. Man bör i alla fall få någorlunda jämförbara mätningar. Och en enorm databank av oberoende användares mätdata.
Varför testade du sde sågen mot 8s .mattiasp skrev:@Polos:Kul att höra att det fungerar bättre på SJL!
Och, nej, GCM 8 S är inte en budgetvariant av något. GCM 8 S är den första 216 mm-sågen med utdragsfunktion som Bosch lanserade. Jag har haft den sedan 2007. En jämförelse med SJL vore intressant, men någon sådan har jag inte.
@arneri68: Jag tror att det just vid dubbelgerningar kan bli problem med flexet, men om man känner till problemet kan man ju se till att jobba så att man inte belastar sågen i sidled. Fjädern såghuvudrörelsen i SDE:n är betydligt smidigare att jobba med på SDE:n, jämfört med 8S. Det hade jag ju glömt att rapportera. För 8S går det åt 55 N att flytta klingan ned till bordet, medan det på SDE: gick åt 22 N
Dom är ej uppbyggda på samma sätt .
Känns inte som det är någon idé att gämföra med en så gammal såg .
En av anledningarna av att byggahus ville testa denna nya såg var väl för attgämföra med det tidigare testet av sjl ?
I uppdraget från Byggahus.se är inget alls sagt om någon jämförelse med annan produkt. Jag valde att jämföra med 8S av flera anledningar. Den första är att jag har en hemma. Den andra är att jag tycker att det kan vara intressant att jämföra med en modell från en tidigare era.hushem skrev:
8S var, som jag tidigare nämnt, den första 216 mm (8,5 tum)- sågen med utdrag som Bosch lanserade på marknaden för ungefär 10 år sedan. Det enda problemet med den sågen hänger ihop med att de inte har monterat någon mjukstart. Det betyder att den sparkar igång och skjuter säkringar. I övrigt är sågen robust och har oftast tillräcklig kapacitet. En trevlig egenskap är att den är smidig att flytta runt på.
Men, -Jag har redovisat hur jag har mätt, så om någon vill rapportera flexigheten på SJL och andra sågar, så vore det väldigt intressant för hela verktygsforumet. Sätt igång och mät!
Jag kan inte göra samma mätningar som MB77 gjorde på SJL:en, eftersom jag inte har tillgång till någon koordinatmätmaskin hemma. Och på jobbet skulle jag få sparken om jag drog in en dammig såg i mätrummet. Bortsett från att jag inte skulle få in den genom slussarna.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 171 inlägg
Verkar vara en fantastiskt välgjord recension - men av vad? Jag kan tänka mig att du får fler relevanta besökare om trådens titel innehåller vad för sorts verktyg det är.