270 ml. Plåtbitarna tycks vara boven. När det gäller findammet, så tror jag inte att det går att mäta med min grova metod. Jag tyckte att det kändes som om det blev bättre med endast ett utsug, men f*n vet...

Redigerat:
mattiasp skrev:
270 ml. Plåtbitarna tycks vara boven. När det gäller findammet, så tror jag inte att det går att mäta med min grova metod. Jag tyckte att det kändes som om det blev bättre med endast ett utsug, men f*n vet...
Väldigt intressant det här med spån/damm. Det är något jag har retat mej något fruktansvärt på, hur man kan göra en så dålig lösning. Bra tips på att modifiera plåtmojängen :thumbup:

mattiasp skrev:
Mycket intressant test. Bra uppföljning gällande dammuppsamling, något som blivit viktigare och viktigare för min del.

Ska ta en titt på min SJL ikväll och se hur det ser ut där.

mattiasp skrev:
I uppdraget från Byggahus.se är inget alls sagt om någon jämförelse med annan produkt. Jag valde att jämföra med 8S av flera anledningar. Den första är att jag har en hemma. Den andra är att jag tycker att det kan vara intressant att jämföra med en modell från en tidigare era.

8S var, som jag tidigare nämnt, den första 216 mm (8,5 tum)- sågen med utdrag som Bosch lanserade på marknaden för ungefär 10 år sedan. Det enda problemet med den sågen hänger ihop med att de inte har monterat någon mjukstart. Det betyder att den sparkar igång och skjuter säkringar. I övrigt är sågen robust och har oftast tillräcklig kapacitet. En trevlig egenskap är att den är smidig att flytta runt på.

Men, -Jag har redovisat hur jag har mätt, så om någon vill rapportera flexigheten på SJL och andra sågar, så vore det väldigt intressant för hela verktygsforumet. Sätt igång och mät!

Jag kan inte göra samma mätningar som MB77 gjorde på SJL:en, eftersom jag inte har tillgång till någon koordinatmätmaskin hemma. Och på jobbet skulle jag få sparken om jag drog in en dammig såg i mätrummet. Bortsett från att jag inte skulle få in den genom slussarna.
Ja här får väl byggahus ta på sej en del , det är väl självklart att denna såg skulle testats mot sjl .
Sjl sågen är väldigt populär om och denna är en direkt kopia av den med två extra funktioner . Så då frågar folk sej om det är värt att lägga extra pengar och ta sde eller spara en del och ta föregångaren sjl .

Om jag skulle få uppdraget att testa tex en V70 så skulle väl jag inte jämföra den med en gammal V40 .

På vilket sätt var det självklart hushem?

hushem skrev:
Ja här får väl byggahus ta på sej en del , det är väl självklart att denna såg skulle testats mot sjl .
Sjl sågen är väldigt populär om och denna är en direkt kopia av den med två extra funktioner . Så då frågar folk sej om det är värt att lägga extra pengar och ta sde eller spara en del och ta föregångaren sjl .

Om jag skulle få uppdraget att testa tex en V70 så skulle väl jag inte jämföra den med en gammal V40 .
Jag tycker snarare att det är självklart att den skall jämföras med en produkt som de flesta känner till och som är en erkänt bra produkt med vissa tillkortakommanden. Som testare har man viss frihet att göra som man tycker är lämpligt. Anmäl dig gärna själv som testare till nästa gång! Tänk bara på att det kommer att ta en hel del fritid i anspråk.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T
mattiasp skrev:
Jag tycker snarare att det är självklart att den skall jämföras med en produkt som de flesta känner till och som är en erkänt bra produkt med vissa tillkortakommanden. Som testare har man viss frihet att göra som man tycker är lämpligt. Anmäl dig gärna själv som testare till nästa gång! Tänk bara på att det kommer att ta en hel del fritid i anspråk.
Var det verkligen uttalat att den skulle testas "mot" någon annan maskin? Jag vill minnas(utan att har verifierat det) att byggahus-redaktionen ville att någon skulle testa maskinen och skriva en recension inte att man ville ha en jämförande test mellan olika maskiner.

I det läser jag iaf in att man kan testa maskinen utifrån ett antal normala användningsfall(kapa reglar, kapa lister, vinklade snitt, breda snitt etc) och sen beskriva hur väl man tycker att sågen klarar dessa. Lite mätning av vinklar och inställningar och hur väl sågen kan ställas in/håller inställningarna tycker jag borde ingå.
Sen att man gör en allmän bedömning av handhavande och liknande känns rimligt, t ex det som tagits upp om vibrationer vid start, hur bra man kommer åt att skruva på rattar, hur den är att flytta omkring då det är en "mobil" såg, hur stabil den är/upplevs etc.

Att få en jämförelse med en liknande såg som recensenten/testaren har tillgång till ser jag mer som grädde på moset.

Diskussionen om hur väl den står emot regn känns inte så relevant i det här fallet. Jag skulle iofs själv gärna ha en såg som tål lite regn när man jobbar ute av förklarliga skäl men då måste man nog se vad tillverkaren har för garantier för att det ska fungera(det måste ju vara svårt att säga hur "mycket" regn som ska vara OK eller inte samt om det får blåsa när det regnar).

Tack för att ni som gör det här tar er tid och gör tester och sen delar med er av vad ni kommer fram till.

• Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
Fanns inget sådant krav. Nu fungerar det inte att länka men sök på gcm 8 sde så dyker posten med testet upp.

Redigerat:
Så här var det sagt:

Per Eskilsson skrev:
Bosch har meddelat att de är redo att skicka den nya kap/ger-sågen Bosch GCM 8 SDE till Byggahus.se så att någon av oss kan testa den.
Nu undrar jag vilka av er som vill testa den och berätta vad du tycker. Efter testet får du behålla verktyget. Precis som tidigare är motprestationen alltså att du berättar vad du tyckte.

[bild]
Bosch GCM 8 SDE

Även denna gång vill vi att ni recenserar sågen i några filmer, kompletterat med text naturligtvis. Jag tänker mig att produkten unboxas, och används på lite olika sätt. Den som kan och vill får naturligtvis skruva isär den och plocka ihop den igen.

Anmäl ert intresse till mig i den här tråden senast måndag den 24 augusti. Motivera gärna varför ni vill testa och hur ni planerar lägga upp recensionen.

Länk till test av GCM 8 SJL:
[länk]

phl skrev:
På vilket sätt var det självklart hushem?
Om det har testats en produkt som är väldigt populär , en av dom populäraste sågarna på marknaden . Och företaget då släpper en ny variant på denna produkt då är väl det väldigt intressant hur den nya står sej mot föregångaren . ?
Men det är kanske bara jag som tycker det .

Självklart så ska Mattiasp inte behöva köpa föregångaren och stå och testa båda sågarna , men det hade varit av intresse att veta vad som förbättrats eller försämrats . Man kunde tex frågat föregående testare om detaljer .

Nu har jag testat att såga aluminium med sågen. Jag ställde ned hastigheten till minimum och använde den medföljande klingan, som ju egentligen är avsedd för bearbetning av trä.

Generellt sett bearbetar man alu med skarpa eggar, precis som man gör med trä. Dessutom är tandgeometrin inte uppenbart galen för aluminiumbearbetning.

En viktig aspekt nät man sågar i aluminiumprofiler är om materialet är eloxerat. Eloxeringen består av ett rätt tjockt lager av aluminiumoxid, Al2O3, vilket sliter på eggverktyg. En speciell klinga avsedd för aluminium har troligen längre livslängd än träklingan om man sågar i eloxerad aluminium.

Sågningen i aluminiumstången (10x30 mm) var helt odramatisk och snitten blev fina. Spånuppsamlingen var oväntat god. Visserligen fanns det en del spånor kvar på sågen och i dess omedelbara närhet, men det mesta samlades faktiskt upp i utsuget. För de som inte sågat metall med cirkelsåg kan jag nämna att det kan bli hur mycket spånor som helst. Det är ett elände med metallspånor. Jag behöver väl inte nämna att skyddsglasögon är ett måste?

Om man roar sig lite med metallslöjd i aluminium i sin verkstad är det en väldigt trevlig finess med den här sågen. Samtidigt är det lite lurigt att hålla i små arbetsstycken. En dedikerad metallsåg brukar ha bättre fastsättingsmöjligheter. Långa arbetsstycken av typen kabelkanaler eller liknande kan man spänna fast med den medföljande tvingen som vanligt.

Med detta menar jag att rapporteringen är avslutad. Sågen har en del trevliga finesser, och möjligheten att såga i aluminium är mycket användbart. Spånuppsamlingsförmågan var ju inte mycket att imponeras av, men modifieringen av plåtjoxet som sitter i vägen gjorde att det blev helt acceptabelt. Sågen är fortfarande ett nummer för stor för mina utrymmen och styvheten i konstruktionen är i klenaste laget. Man riskerar precisionen om man inte tänker sig för när man skall såga större arbetsstycken, speciellt om man både gerar och vinklar samtidigt.

De maskiner jag har i verkstaden klarar de flesta uppgifter som den här sågen kan, möjligen undantaget högervinklingen. Jag kommer inte att behålla den här sågen, utan använda den för att delfinansiera en betydligt dyrare maskin, som jag avser att gå igenom och rapportera på ett liknande sätt här på forumet. Bli därför inte förvånade om sågen dyker upp på Blocket eller motsvarande.

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Ja det var ju synd att sågen inte kom till användning

Men den kommer ju till användning, som en del i en annan såg :)

toolman77 skrev:
Men den kommer ju till användning, som en del i en annan såg :)
Javisst, men det är inte en såg jag tänker mig att den skall omvandlas till. Ni får höra när det börjar närma sig...;)

Vilken såg ska man välja sjl eller sde , trodde jag skulle få svar här i ett test av sde .
Tyvärr har testaren i detta test gämfört med en helt annan såg ja ni hörde rätt en helt annan såg .
Han har testat sågen mot en gammal Bosch varför ? Ja säg det helt sanslöst bort kastade pengar av byggahus .
Och sen fattar inte vederbörande varför han skulle gämföra Bosch sde mot sjl ?
Förlåt men hur kan man inte fatta det .
Det är väl klart att sågen ska visa om den är värd att köpa gämfört mot föregångaren .
Föregångaren är sjl hur kan denna testare missat det .
Och sen klaga på att den är flexigare än en såg som inte är det minsta lik den han testade .
Visade detta test för en som jobbar på Bosch och han garvade i typ 10 min .
Ja detta test hjälper tyvärr inga köpare när dom är ute efter en ny kap .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.