8 482 läst ·
68 svar
8k läst
68 svar
Elsäkerhetsverket flaggar för att fler borde kontrollera sin elanläggning
På konsumentens sida
· 3 631 inlägg
Det är viktigt att ha koll på statusen för sin elanläggning, men enligt Elsäkerhetsverket kan många bli bättre på den punkten.
Du kan läsa artikeln här: Elsäkerhetsverket flaggar för att fler borde kontrollera sin elanläggning
Du kan läsa artikeln här: Elsäkerhetsverket flaggar för att fler borde kontrollera sin elanläggning
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
För den som vill läsa rapporten:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/rapporter/elsakerhet-i-bostader-2019/
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/rapporter/elsakerhet-i-bostader-2019/
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Tror faktiskt det är något gemene man inte direkt vill lägga pengar på, tänk ett gamla kåkar med många ägare genom tiderna, nog många olika lösningar på elen där.
Även om jag själv är intresserad så lägger jag själv inte ner någon större entusiasm på elen, ser själv där jag bor nu, har fixat till lite roliga lösningar, inget farligt men behövde fixas.
Jobbar i olika hem med olika saker åt folk, (OBS är elgubbe)
Folk i allmänhet vill inte betala för grejor som funkar men inte är helt rätt gjorda.
Även om jag själv är intresserad så lägger jag själv inte ner någon större entusiasm på elen, ser själv där jag bor nu, har fixat till lite roliga lösningar, inget farligt men behövde fixas.
Jobbar i olika hem med olika saker åt folk, (OBS är elgubbe)
Folk i allmänhet vill inte betala för grejor som funkar men inte är helt rätt gjorda.
På Elsäkerhetsverkets hemsida med påannonseringen för rapporten så kan man läsa följande
https://www.elsakerhetsverket.se/om...render-och-orsaker-till-elbrander-i-bostader/
Man anar en viss frustration och vart de egentligen vill komma långsiktigt..
https://www.elsakerhetsverket.se/om...render-och-orsaker-till-elbrander-i-bostader/
Självbyggare
· Stockholm
· 10 291 inlägg
För att inte tala om solcellsanläggningar...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
Jag gillar att de presenterar allt som att det är hempul och gamla anläggningar som är farliga...
Förstår dock inte hur de får till denna tabell direkt efteråt (notera att man taktiskt tagit bort glömd spis som orsak)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår dock inte hur de får till denna tabell direkt efteråt (notera att man taktiskt tagit bort glömd spis som orsak)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi som inte är elektriker får inte ens skruva av skyddskåpan på normcentralen för att ta bort en död mus eller titta om det är något som ser helt galet ut och därmed bör göras om av en seriös elektriker, men vi har fullt ansvar för våra anläggningar och bör se över dem. Är det bara jag som tycker att detta är ett moment 22? Det finns många exempel på detta forum där folk har tagit in vad de tror är en seriös elektriker för att sen få ett råttbo till normcentral och i vissa fall en livsfarlig anläggning. Hur ska man då kunna vara säker på att man har en säker anläggning om man inte ens får titta i den? Ska man alltid vara tvungen att ta in 2-3 olika elektriker från helt egna firmor som får besikta den första elektrikerns jobb? I så fall lär de snart inte ha andra jobb än att åka runt och besikta andras installationer... Det vettiga vore ju att om man har tillräcklig kunskap (samma som för att byta ett eluttag mot ett likadant nytt) så får man öppna och inspektera sin normcentral samt även plocka bort döda möss från den. I stället för att musen ska ligga kvar där och utgöra en brandfara
Diggar ändå denna
"Man menar på att bostadsägare generellt sett är ganska dåliga på att elbesiktiga och att man samtidigt har intresse för att lägga till ny teknik såsom solceller, elbilsladdning och annat. "
Jag har inget intresse av att lägga till teknik som elbilsladdning, för jag har ingen elbil och vill helst inte ha förrän det är överkomligt.
Solceller kan väl funka, men då vill jag egentligen lägga om taket, men jag vill inte lägga om taket då de är tätt och gör vad det ska, men för gammalt för att lägga energi på att sätta dit solceller. Så att lägga 100 tusen på att byta tak för att sen lägga 120-150 tusen på solceller gör det inte lönsamt på många år för mig =)
Jag har gammal el i källaren, men den kontrolleras/dras nytt efter varje rum vi renoverar.
"Man menar på att bostadsägare generellt sett är ganska dåliga på att elbesiktiga och att man samtidigt har intresse för att lägga till ny teknik såsom solceller, elbilsladdning och annat. "
Jag har inget intresse av att lägga till teknik som elbilsladdning, för jag har ingen elbil och vill helst inte ha förrän det är överkomligt.
Solceller kan väl funka, men då vill jag egentligen lägga om taket, men jag vill inte lägga om taket då de är tätt och gör vad det ska, men för gammalt för att lägga energi på att sätta dit solceller. Så att lägga 100 tusen på att byta tak för att sen lägga 120-150 tusen på solceller gör det inte lönsamt på många år för mig =)
Jag har gammal el i källaren, men den kontrolleras/dras nytt efter varje rum vi renoverar.
Tänk vad det klagas på elektriker. Men aldrig funderat på hur många som får sätta livet till inom vården varje år för att de blivit feldiagnosierade?S hjulia skrev:Vi som inte är elektriker får inte ens skruva av skyddskåpan på normcentralen för att ta bort en död mus eller titta om det är något som ser helt galet ut och därmed bör göras om av en seriös elektriker, men vi har fullt ansvar för våra anläggningar och bör se över dem. Är det bara jag som tycker att detta är ett moment 22? Det finns många exempel på detta forum där folk har tagit in vad de tror är en seriös elektriker för att sen få ett råttbo till normcentral och i vissa fall en livsfarlig anläggning. Hur ska man då kunna vara säker på att man har en säker anläggning om man inte ens får titta i den? Ska man alltid vara tvungen att ta in 2-3 olika elektriker från helt egna firmor som får besikta den första elektrikerns jobb? I så fall lär de snart inte ha andra jobb än att åka runt och besikta andras installationer... Det vettiga vore ju att om man har tillräcklig kunskap (samma som för att byta ett eluttag mot ett likadant nytt) så får man öppna och inspektera sin normcentral samt även plocka bort döda möss från den. I stället för att musen ska ligga kvar där och utgöra en brandfara
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
Intressant. Jag ska läsa den vid tillfälle. Bara av att läsa sammanfattningen får jag dock inte intrycket av att de gör som de brukar och gapar om hempul.
Sista stycket i sammanfattningen:
Både elbränder orsakade av direkta elfel och felaktig användning kan förklaras av ett antal bakomliggande orsaker, exempelvis glappkontakt och överbelastning. De mer övergripande orsakerna till elbränder är ålder på elinstallationen i bostaden, belastning av elanläggningens olika delar och utförandet på elinstallationen. Utförda enkäter pekar särskilt ut brister i fortlöpande kontroll och underhåll som orsak till allvarliga brister. Det tyder på begränsade kunskaper om elsäkerhetsregelverket hos bostadsinnehavare vilket i sin tur ger ökade risker för elbrand, men även elchock.
Faktiskt ganska balanserat och man tar upp brister i fortlöpande kontroll och underhåll som en särskild orsak. Är det kanske något man skulle kunna komma åt med en ökad kunskapsnivå hos gemene man?
Statistiken finns redan i sammanfattningen i kortform. Av de 1800 elbränder som RTJ rycker ut på varje år så är det 150 som orsakas av brister i den fasta anläggningen. Även om alla dessa ovillkorligen skulle vara orsakade av hempul så är det försvinnande få bränder, sett till att en tredjedel av landets alla bostäder innehåller hempulad el. SCB säger nämligen att det finns ca 5 miljoner bostadslägenheter i Sverige i slutet av 2018 (obs att bostadslägenhet används i den vida bemärkelsen här, det är inte endast lägenheter i flerfamiljshus som avses). Om 33% av dessa innehåller hempulad el så är det 1 650 000 bostadslägenheter (igen, i den breda betydelsen). Det innebär en årlig risk om 0,009 % för brand i en hempulad anläggning. Detta alltså om man tillskriver alla 150 bränderna till hempul, vilket är ett extremt antagande. Inga får orsakas av gammal rutten OVIR, plåtkulo, risiga glappa vägguttag osv.
Sista stycket i sammanfattningen:
Både elbränder orsakade av direkta elfel och felaktig användning kan förklaras av ett antal bakomliggande orsaker, exempelvis glappkontakt och överbelastning. De mer övergripande orsakerna till elbränder är ålder på elinstallationen i bostaden, belastning av elanläggningens olika delar och utförandet på elinstallationen. Utförda enkäter pekar särskilt ut brister i fortlöpande kontroll och underhåll som orsak till allvarliga brister. Det tyder på begränsade kunskaper om elsäkerhetsregelverket hos bostadsinnehavare vilket i sin tur ger ökade risker för elbrand, men även elchock.
Faktiskt ganska balanserat och man tar upp brister i fortlöpande kontroll och underhåll som en särskild orsak. Är det kanske något man skulle kunna komma åt med en ökad kunskapsnivå hos gemene man?
Statistiken finns redan i sammanfattningen i kortform. Av de 1800 elbränder som RTJ rycker ut på varje år så är det 150 som orsakas av brister i den fasta anläggningen. Även om alla dessa ovillkorligen skulle vara orsakade av hempul så är det försvinnande få bränder, sett till att en tredjedel av landets alla bostäder innehåller hempulad el. SCB säger nämligen att det finns ca 5 miljoner bostadslägenheter i Sverige i slutet av 2018 (obs att bostadslägenhet används i den vida bemärkelsen här, det är inte endast lägenheter i flerfamiljshus som avses). Om 33% av dessa innehåller hempulad el så är det 1 650 000 bostadslägenheter (igen, i den breda betydelsen). Det innebär en årlig risk om 0,009 % för brand i en hempulad anläggning. Detta alltså om man tillskriver alla 150 bränderna till hempul, vilket är ett extremt antagande. Inga får orsakas av gammal rutten OVIR, plåtkulo, risiga glappa vägguttag osv.