13 838 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
testa att slå av tillskotts elen
Johan Gunverth skrev:Självklart kan man koppla bort elpatronerna i en väldimensionerad VP-anläggning. Det var det första jag gjorde efter installationen. Endast vid ett tillfälle hade patronerna behövts för att hålla anläggningen i oförändrad status. Det var förra vintern då innetempen gick ner från 21° till 19° nattetid under två nätter.
Jag ser patronerna som reservdunken i bilen; förhoppningsvis behöver man aldrig använda dem.
En hyfsat ny väremepump värmer upp VVB till 65° minst en gång i veckan för neutralisera legionella. Utan elpatroner.
Jag anser att jag har en väldimensionerad, den bahöver inte elpatron fören vid -30 om jag får gissa (den har inte gått in nån gång på dom 5 år anläggningen varit igång)
Trots det har jag elpatronen på !!! varför sänga av de? den kan väll få vara på, den kommer ju ialla fall inte starta fören den verkligen behövs (tror jag desutom har TS på 1600. Ni med nibe kanske förstår inställningen)
Hej, jag har en IVT 490 och fjärrvärme som tillsats. (Elpatronen bortkopplad). Fjärrvärmen används ca 6000 kwh per år
Någon som vet hur det fungerar, om jag kan koppla bort fjärrvärmen och vad det får för konsekvenser?
Någon som vet hur det fungerar, om jag kan koppla bort fjärrvärmen och vad det får för konsekvenser?
Har jordvärme sedan i somras. Körde på en 12kw-pump. Kopplade ifrån elpatronena med en gång. Har hittils inte sviktat något i innetemp. Ligger på stadiga 21 grader. Oavsett om det är minus under veckor eller om det är "köldchockar" på 25 minus.
Hur stor är egentligen legionellarisken om man inte kör med höjning? Får ju tänka på att det ska vara stillastående vatten under längre tid för att det överhuvudtaget ska finnas risk och är man 4 i familjen så är det inte långa stunder det blir stillastående
Hur stor är egentligen legionellarisken om man inte kör med höjning? Får ju tänka på att det ska vara stillastående vatten under längre tid för att det överhuvudtaget ska finnas risk och är man 4 i familjen så är det inte långa stunder det blir stillastående
Byggherre skrev:
en sån pump har så låg efekt, så den behöver mycke tillskott för att du ska kunna hålla nån vär i huset (behövs säkert tillskott redan vid +5 ute
Nu talade jag inte om alla inställningar utan om just TS som ju är det vi diskuterar.
Det vill säga hur länge pumpen ska tugga och tugga utan att lyckas komma upp i temp innan TS går in.
Som sagt, var och en prioriterar olika saker.
För min del får man koppla bort pumpen helt och hållet och spara några kronor till.
Det vill säga hur länge pumpen ska tugga och tugga utan att lyckas komma upp i temp innan TS går in.
Som sagt, var och en prioriterar olika saker.
För min del får man koppla bort pumpen helt och hållet och spara några kronor till.
Redigerat:
Klart man ska optimera inställningarna på pumpen så att den går så bra som möjligt, för att undvika att TS går in.
Det tråden handlar om är huruvida man ska ändra inställningarna för när och OM TS ska gå in.
Visst kan man göra det och många gör det. Men fortfarande blir det på bekostnad av komfort.
Det tråden handlar om är huruvida man ska ändra inställningarna för när och OM TS ska gå in.
Visst kan man göra det och många gör det. Men fortfarande blir det på bekostnad av komfort.
Nej, det gäller inte generellt.abrovink skrev:
Om du har en väl dimensionerad pump klarar du dig utan. Har du ett väl isolerat hus och inte bor i norrland går det antagligen också bra utan att du märker någon skillnad. Allt beror på hur stora energiförlusterna är och hur mycket du kan tillföra utan elp.
Tvärtom, du vinner ofta omfort på att ändra pumpans alla inställningar ! (det hela handlar ju om vilka värden du matar in)
Default inställningarna är et medelvärde som funkar hyfsat i de flästa villor. Nått värde måste ju vara inmatat.
Default inställningarna är et medelvärde som funkar hyfsat i de flästa villor. Nått värde måste ju vara inmatat.
Jösses, vilken diskussion som dragit igång här. Orkar inte ge mig in i den till fullo, men vill bara komma med några synpunkter. Man ska dimensionera en vp-anläggning efter dimensionerande utetemp (DUT) på orten. Om man istället dimensionerar den för att klara lägsta tänkbara utetemp på orten, utan eltillskott, så har man en för stor anläggning som kostar för mycket att driva.
Alltså, ska man ha bibehållen värmekomfort under de allra kallaste dagarna under året, så behöver man eltillskott.
Kan man leva med att det blir lite kallt inne under dessa dagar, så kör utan tillskott för all del.
Men det är bättre att försena inkopplingen av eltillskott, genom att ändra gradminuter än att blockera eltillskottet helt. Då har man en säkerhet om man får kompressorhaveri, när man är på semester t ex.
Alltså, ska man ha bibehållen värmekomfort under de allra kallaste dagarna under året, så behöver man eltillskott.
Kan man leva med att det blir lite kallt inne under dessa dagar, så kör utan tillskott för all del.
Men det är bättre att försena inkopplingen av eltillskott, genom att ändra gradminuter än att blockera eltillskottet helt. Då har man en säkerhet om man får kompressorhaveri, när man är på semester t ex.
Nje, håller inte med. Har kollat en hel det på det där o jag ser inte att driften på någa vis blir dyrare med en större pump. (jo det finns visa små saker som att värmen stiger fortare, o med det lite sämre cop.)
Det hadlar enligt mig enbart om att en för stor pump i jämförelse med husets radiatorsystem, kommer att ställa till lite problem (kräver mer nogran inställning)
Det är alltså radiatorsystemet som är begränsningen.
De aldra flösta värmepumparna är än i dag sånna som bara kan gå på full effekt eller vara avstängda, detta gör att man vid lågt energi behov kan får problem om man kör pumpen på fabriksinställningarna (& garanteat om man har termostaterna kvar på raditorerna)
därför rekomenderar man inte för stora pumpar. Normal andvändaren kanske inte är tllräckligt insat för att förstå hur han ska göra för att få anläggningen att funka. Då är det ju lättare att köra på linjen att du ska inte ha mer än 80% täckning, redten sköter elpatronen (blir aning dyrare, men inte mycke, men man vet att det funkar utan problem)
Det hadlar enligt mig enbart om att en för stor pump i jämförelse med husets radiatorsystem, kommer att ställa till lite problem (kräver mer nogran inställning)
Det är alltså radiatorsystemet som är begränsningen.
De aldra flösta värmepumparna är än i dag sånna som bara kan gå på full effekt eller vara avstängda, detta gör att man vid lågt energi behov kan får problem om man kör pumpen på fabriksinställningarna (& garanteat om man har termostaterna kvar på raditorerna)
därför rekomenderar man inte för stora pumpar. Normal andvändaren kanske inte är tllräckligt insat för att förstå hur han ska göra för att få anläggningen att funka. Då är det ju lättare att köra på linjen att du ska inte ha mer än 80% täckning, redten sköter elpatronen (blir aning dyrare, men inte mycke, men man vet att det funkar utan problem)
Jag vet inte hur NIBE har det, men på nyare? IVT så går elen in vid larm-drift och vid vv-spets.lordi skrev: