13 838 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
testa att slå av tillskotts elen
Verkar konstigt att stänga av den om den inte behövs.MathiasS skrev:
Jag behöver patronen ca 10-15h per år och egentligen inte ens då (skulle kunna ändra tiden på hur snabbt den går in) men jag prioriterar komfort och fingrar därför inte med inställningen. De korvören jag skulle spara känns inte värt tiden det tar att gå ner till källaren =)
abrovink skrev:Verkar konstigt att stänga av den om den inte behövs.
Jag behöver patronen ca 10-15h per år och egentligen inte ens då (skulle kunna ändra tiden på hur snabbt den går in) men jag prioriterar komfort och fingrar därför inte med inställningen. De korvören jag skulle spara känns inte värt tiden det tar att gå ner till källaren =)
Du behöver inte ge avkall på komforten bara för att du ändrar några inställningar.
Själv sätter jag komforten högst, ändå har jag ändrat mycke på mina inställningar!
din pump kan kala på eltillskot trots at den själv kan hämta hem ett underskott utan att inomhus tempraturen förendras.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Självklart kan man koppla bort elpatronerna i en väldimensionerad VP-anläggning. Det var det första jag gjorde efter installationen. Endast vid ett tillfälle hade patronerna behövts för att hålla anläggningen i oförändrad status. Det var förra vintern då innetempen gick ner från 21° till 19° nattetid under två nätter.
Jag ser patronerna som reservdunken i bilen; förhoppningsvis behöver man aldrig använda dem.
En hyfsat ny väremepump värmer upp VVB till 65° minst en gång i veckan för neutralisera legionella. Utan elpatroner.
Jag ser patronerna som reservdunken i bilen; förhoppningsvis behöver man aldrig använda dem.
En hyfsat ny väremepump värmer upp VVB till 65° minst en gång i veckan för neutralisera legionella. Utan elpatroner.
Ja det kan den, men oftast ändrar man tidsinställningen för hur snabbt patronen går in. Dröjer det för länge så blir det kallare och därmed avkall på komfort.CarMan skrev:
Min pump kör också legionella körning med patronen. Jag kör den 1 gång varannan vecka. Klart man kan spara några korvören där också om man stänger av den funktionen. Sen finns det många som vill ha bättre COOP och sänker temperaturen på varmvattnet ytterligare.
Man kan ju fundera på varför inställningarna på pumpen är som de är vid leverans? Man tycker ju att leverantören borde veta ett och annat om pumpen?
Men snälla nån, inställningarna på pumpen vid leverans har ju INGENTING med RÄTT inställningar att göra när pumpen jobbar i ditt hus. Iprincip behöver ju allt anpassas till ditt hus, från värmekurvor och hastigheter på cirkulationspumpar till inställningar på tex tillåtet gradminutunderskott i olika sammanhang.
Jag har ett välisolerat hus i stockholmstrakten, mest golvvärme, stor volymtank, extra elvb. Det är ju ren tur om mina inställningar har någonting gemensamt med dina.
Leverantören vet allt om pumpen men ingenting om mitt hus och därför får orginalinställningarna åka soptunna.
Jag har ett välisolerat hus i stockholmstrakten, mest golvvärme, stor volymtank, extra elvb. Det är ju ren tur om mina inställningar har någonting gemensamt med dina.
Leverantören vet allt om pumpen men ingenting om mitt hus och därför får orginalinställningarna åka soptunna.