13 543 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Test lövblås - bästa batteridrivna lövblåsen - bäst i test
På konsumentens sida
· 3 639 inlägg
Byggahus.se har testat 7 bra batteridrivna lövblåsar för att avgöra vilken som är bäst av de bästa för att ta hand om höstlöven i en medelstor trädgård.
Du kan läsa artikeln här: Test lövblås - bästa batteridrivna lövblåsen - bäst i test
Du kan läsa artikeln här: Test lövblås - bästa batteridrivna lövblåsen - bäst i test
Redigerat av moderator:
Har Ryobin för att blåsa sand med vid vårarnas sandupptagning….
Tung och klumpig men för mitt behov utmärkt….
Även blåst lite löv men har så stora ytor att en ryggburen blir ett måste….. får se när man provar en batteridriven sån……..
Typ: https://se.ryobitools.eu/tradgard/lovblas-lovsug/lovblas-ryggsacksmodell/ry36bpxa/ry36bpxa-0/
Tung och klumpig men för mitt behov utmärkt….
Även blåst lite löv men har så stora ytor att en ryggburen blir ett måste….. får se när man provar en batteridriven sån……..
Typ: https://se.ryobitools.eu/tradgard/lovblas-lovsug/lovblas-ryggsacksmodell/ry36bpxa/ry36bpxa-0/
Vi har haft Husqvarna 320iB ett par säsonger och kan fylla på lite med våra erfarenheter.
Även om det nämns i texten är det lite vilseledande att prata om priset för maskinerna utan batteri eftersom batterierna är dyra och drifttiden blir hyfsat kort även med största batteriet. Husqvarnas BLi-300-batteri kostar 3 000 spänn styck, och man behöver minst två för att kunna jobba kontinuerligt. Så redan där är man uppe i 10 000 kr även om batterierna så klart kan användas i andra maskiner.
Sen är det maskinens vikt som gör den otroligt oergonomisk i längden. Klart icke-godkänt för yrkesmässigt bruk skulle jag vilja säga. Armen är helt knas efter att ha kört ett par timmar med maskinen. Det finns ett fäste till sele som reservdel, men det begränsar samtidigt flexibiliteten när man jobbar med maskinen. Har man lite större ytor att blåsa skulle jag istället satsa på den ryggburna modellen 340iBT för en tusenlapp extra. Då har man dessutom plats för dubbla batterier i maskinen.
Även om det nämns i texten är det lite vilseledande att prata om priset för maskinerna utan batteri eftersom batterierna är dyra och drifttiden blir hyfsat kort även med största batteriet. Husqvarnas BLi-300-batteri kostar 3 000 spänn styck, och man behöver minst två för att kunna jobba kontinuerligt. Så redan där är man uppe i 10 000 kr även om batterierna så klart kan användas i andra maskiner.
Sen är det maskinens vikt som gör den otroligt oergonomisk i längden. Klart icke-godkänt för yrkesmässigt bruk skulle jag vilja säga. Armen är helt knas efter att ha kört ett par timmar med maskinen. Det finns ett fäste till sele som reservdel, men det begränsar samtidigt flexibiliteten när man jobbar med maskinen. Har man lite större ytor att blåsa skulle jag istället satsa på den ryggburna modellen 340iBT för en tusenlapp extra. Då har man dessutom plats för dubbla batterier i maskinen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 995 inlägg
Skönt man bor i city så man slipper ljudet från grannar med sådana där 
96 dB står det på "CE-skylten" på vår maskin. Men jag tycker inte den är extremt högljudd på något sätt och har aldrig tänkt tanken att använda hörselskydd, vilket jag i och för sig sällan gör överhuvudtaget. Den har inte heller någon varningssymbol för hörselskydd, bara ögonskydd och säkerhetsavstånd.Q Adde byggahus skrev:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Har 36v Makita DUB362 som jag är mycket nöjd med. Ljudeffeknivå är 96db (inte att förväxla med ljuddtrycknivå som är runt 80db för denna maskin) och jag använder hörselskyddC cpalm skrev:96 dB står det på "CE-skylten" på vår maskin. Men jag tycker inte den är extremt högljudd på något sätt och har aldrig tänkt tanken att använda hörselskydd, vilket jag i och för sig sällan gör överhuvudtaget. Den har inte heller någon varningssymbol för hörselskydd, bara ögonskydd och säkerhetsavstånd.
Administrator
· Skåne
· 8 715 inlägg
Tack, du har rätt. Det där om att Hq är högljudd var ett missförstånd. Har raderat den meningen nu.Q Adde byggahus skrev:
Ja, ljudet vi mätte upp vid örat på den som håller i maskinen vid normal blåst var lägre. Det verkar som att tillverkarna uppger högsta möjliga ljudnivå.C cpalm skrev:96 dB står det på "CE-skylten" på vår maskin. Men jag tycker inte den är extremt högljudd på något sätt och har aldrig tänkt tanken att använda hörselskydd, vilket jag i och för sig sällan gör överhuvudtaget. Den har inte heller någon varningssymbol för hörselskydd, bara ögonskydd och säkerhetsavstånd.
Renoverare
· Stockholm
· 20 995 inlägg
Instämmer. Inte så mycket i att det är en helt onödig pryl, men definitivt en pryl som väldigt ofta används i onödan (dvs. där räfsa eller borste är ett fullgott eller överlägset alternativ) och som för alldeles för mycket oväsen.AndersMalmgren skrev:
Utanför fönstret till min lägenhet dyker det upp två gubbar med lövblås kl. 5 varje morgon som ägaren av kontorsfastigheten mitt emot anlitat för att "förstärka" städningen av kommunens gångbana (helt i onödan). Till råga på allt måste de av någon anledning konstant varva motorn. Min lilla ofrivillga väckarklocka.
Mycket därför vi satsade på eldrivet. Mycket därför vi flyttade till landet också om man skall vara ärlig.