Skorstenen ser onekligen mer ut som något man väntar sig på en värmepanna än en dieselgenerator.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P PontusPontus skrev:
Byggnaden med skorsten är en gaseldad panna för fjärrvärme, vid effekttoppar, och har inget med Teslaladdstationen att göra
Vi hade en liknande fast dieseldriven som stod på jobbet förra vintern och skulle köra fjärrvärme.

• Gilla
fth
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En dieselgenerator går normalt i ett gynnsammare driftsläge och har högre medelverkningsgrad än dieselmotorn i en personbil. Vi pratar runt 10-15% effektivare. Sen är det förluster i generatorn, laddning, urladdning och elmotor som gör att i totalen blir skillnaden väldigt liten. Ju större elverk destå effektivare såklart. Men det är helt okej som backup där nätelen inte räcker till.
Hur är avgasreningen för en dieselgenerator jämfört med en bil?

N Nyikåk skrev:
Hur är avgasreningen för en dieselgenerator jämfört med en bil?
Det blir ju en fråga om vilken bil och vilken dieselgenerator. Små dieselgeneratorer har gissningsvis inte så avancerad avgasrening. Större generatorer lär ha motorer som delar mycket med fartygsdieslar eller i måttligt stora varianter lastbilsmotorer. Och där kan det mycket väl vara bra avgasrening. Exempelvis tillsats av urea (adblue) för minskning av kväveoxider som börjat komma på personbilsdieslar har funnits i många år på vissa fartyg.

När det gäller dieselgeneratorn vi diskuterar i tråden kan det bli svårt att fastställa. Det är en generator som TS polare påstått finn i en nyuppförd byggnad med skorsten. Har vi inte mer info än så är det fritt att skarva efter behag. Men eftersom den högst troligt inte finns så är den renare än en bil.

Hm, jag hörde faktiskt häromdagen att det mycket väl kan vara dieselgenerator för tesla-laddarna. Verkar ju helt sjukt :oops:

Det hörde jag också häromdagen i starten av denna tråd. I detta fallet visade det sig troligen vara fel. Har du mer än ett obekräftat rykte?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hm, jag hörde faktiskt häromdagen att det mycket väl kan vara dieselgenerator för tesla-laddarna. Verkar ju helt sjukt :oops:
Det är en gasdriven reservpanna, för fjärrvärme

Mvh Pontus

• Gilla
thor17
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det hörde jag också häromdagen i starten av denna tråd. I detta fallet visade det sig troligen vara fel. Har du mer än ett obekräftat rykte?
Nej, det kan ju såklart vara samma.

Nu har jag fått det bekräftat. Det är inte till Teslaladdarna utan en hetvattenpanna för att hjälpa upp fjärrvärmen.
Körde förbi idag och träffade en person från GBG Energi som berättade om den.

Det var i alla fall en intressant diskussion och jag tackar alla för input..

• Gilla
thor17 och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det är bara till att läsa på skylten vid dörren "Hetvatten"!

Skylt med texten "HETVATTENCENTRAL 8 MW" som indikerar en anläggning, tagen på natten.
Min fru vart lite undrande varför jag stannar mitt i natten? Behöver du tanka? :thinking: Men stanna vid ett staket på en öde parkering? Är du nödig? :oops:

Det var ingen vanlig container. Den var stor!

• Gilla
thor17 och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 173289 skrev:
En dieselmotor i en bil går ju aldrig på maximal effektivitet. Dels kör inte motorn på optimalt vartal för maximal verkningsgrad (klart bättre med fler växlar), men du har även förlusten i växellådan och drivlinan som du inte har i en elmotor, så differensen är ännu större. En elmotor ligger på 90% eller bättre verkningsgrad, en generator är väl i närheten.

Ett dieselkraftverk verkar ligga rätt högt i verkningsgrad så det är inte alls otroligt att det skulle vara bättre att ladda så. Det är ju därför hybridbilar finns - för att det är effektivare att köra motorn i optimalt varvtal och ladda batteriet istället för att driva bilen direkt.

[länk]
[bild]
Vilka hybridbilar använder motorn bara för att ladda batteriet och sen bara köra på el?

De hybrider jag vet kör med motorn som en vanlig bil, batteriet laddas av motorn/motorbroms osv men den körs inte på något "optimalt" varvtal för den sakens skull.

N Noseone skrev:
Vilka hybridbilar använder motorn bara för att ladda batteriet och sen bara köra på el?

De hybrider jag vet kör med motorn som en vanlig bil, batteriet laddas av motorn/motorbroms osv men den körs inte på något "optimalt" varvtal för den sakens skull.
Jag är ingen expert på detta, men har haft en Passat GTE i 3,5 år. Jag vill påstå att den väljer ett optimalt varvtal i hybridläget och puttrar på extra el vid behov (typ uppförsbacke). Det ser så ut på varvräknare i alla fall..

S StevieGee skrev:
Jag är ingen expert på detta, men har haft en Passat GTE i 3,5 år. Jag vill påstå att den väljer ett optimalt varvtal i hybridläget och puttrar på extra el vid behov (typ uppförsbacke). Det ser så ut på varvräknare i alla fall..
GTE-systemet är i grunden en bensinmotor med tillhörande automatlåda som man satt dit en elmotor på. Det kan välja optimalt varvtal lika väl som en vanlig automatväxlad bil. Eller dåligt. Toyota har gått en annan väg och utvecklat en helt annan typ av drivlina som är mycket friare att välja varvtal på motorn. Detta kombinerat med speciella ventiltider på motorn gör att de har kunnat sänka förbrukningen mer vid hybriddrift än vad Volkswagen lyckats med.

Sedan är det inte så enkelt som att det finns ett optimalt varvtal. Både diesel- och bensinmotorer har sin bästa verkningsgrad nära full last. Det är därför det blir snålare av att ha en mindre motor. Den går inte lika ofta på låg last.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.