20 016 läst ·
81 svar
20k läst
81 svar
Teslaladdare Kungälv, miljövänligt?
Hur är avgasreningen för en dieselgenerator jämfört med en bil?Johannes Carlsson skrev:
En dieselgenerator går normalt i ett gynnsammare driftsläge och har högre medelverkningsgrad än dieselmotorn i en personbil. Vi pratar runt 10-15% effektivare. Sen är det förluster i generatorn, laddning, urladdning och elmotor som gör att i totalen blir skillnaden väldigt liten. Ju större elverk destå effektivare såklart. Men det är helt okej som backup där nätelen inte räcker till.
Det blir ju en fråga om vilken bil och vilken dieselgenerator. Små dieselgeneratorer har gissningsvis inte så avancerad avgasrening. Större generatorer lär ha motorer som delar mycket med fartygsdieslar eller i måttligt stora varianter lastbilsmotorer. Och där kan det mycket väl vara bra avgasrening. Exempelvis tillsats av urea (adblue) för minskning av kväveoxider som börjat komma på personbilsdieslar har funnits i många år på vissa fartyg.N Nyikåk skrev:
När det gäller dieselgeneratorn vi diskuterar i tråden kan det bli svårt att fastställa. Det är en generator som TS polare påstått finn i en nyuppförd byggnad med skorsten. Har vi inte mer info än så är det fritt att skarva efter behag. Men eftersom den högst troligt inte finns så är den renare än en bil.
Medlem
· Västra Östra
· 71 inlägg
Nu har jag fått det bekräftat. Det är inte till Teslaladdarna utan en hetvattenpanna för att hjälpa upp fjärrvärmen.
Körde förbi idag och träffade en person från GBG Energi som berättade om den.
Det var i alla fall en intressant diskussion och jag tackar alla för input..
Körde förbi idag och träffade en person från GBG Energi som berättade om den.
Det var i alla fall en intressant diskussion och jag tackar alla för input..
Vilka hybridbilar använder motorn bara för att ladda batteriet och sen bara köra på el?Anonymiserad 173289 skrev:En dieselmotor i en bil går ju aldrig på maximal effektivitet. Dels kör inte motorn på optimalt vartal för maximal verkningsgrad (klart bättre med fler växlar), men du har även förlusten i växellådan och drivlinan som du inte har i en elmotor, så differensen är ännu större. En elmotor ligger på 90% eller bättre verkningsgrad, en generator är väl i närheten.
Ett dieselkraftverk verkar ligga rätt högt i verkningsgrad så det är inte alls otroligt att det skulle vara bättre att ladda så. Det är ju därför hybridbilar finns - för att det är effektivare att köra motorn i optimalt varvtal och ladda batteriet istället för att driva bilen direkt.
[länk]
[bild]
De hybrider jag vet kör med motorn som en vanlig bil, batteriet laddas av motorn/motorbroms osv men den körs inte på något "optimalt" varvtal för den sakens skull.
Seriehybrider. BMW i3 och Opel Ampera t ex.N Noseone skrev:
https://fof.se/tidning/2016/5/artikel/sa-funkar-hybridbilen
Redigerat:
Jag är ingen expert på detta, men har haft en Passat GTE i 3,5 år. Jag vill påstå att den väljer ett optimalt varvtal i hybridläget och puttrar på extra el vid behov (typ uppförsbacke). Det ser så ut på varvräknare i alla fall..N Noseone skrev:
GTE-systemet är i grunden en bensinmotor med tillhörande automatlåda som man satt dit en elmotor på. Det kan välja optimalt varvtal lika väl som en vanlig automatväxlad bil. Eller dåligt. Toyota har gått en annan väg och utvecklat en helt annan typ av drivlina som är mycket friare att välja varvtal på motorn. Detta kombinerat med speciella ventiltider på motorn gör att de har kunnat sänka förbrukningen mer vid hybriddrift än vad Volkswagen lyckats med.S StevieGee skrev:
Sedan är det inte så enkelt som att det finns ett optimalt varvtal. Både diesel- och bensinmotorer har sin bästa verkningsgrad nära full last. Det är därför det blir snålare av att ha en mindre motor. Den går inte lika ofta på låg last.

