F fth skrev:
Det är ju lätt att kontrollera detta via Google Maps, jag antar att det är följande byggnad som din källa avser:
[bild]
Den ligger drygt 100m från SuC Kungälv och jag har mycket svårt att tro att den har något öht med laddplatsen att göra.

Sannolikheten är nog större att det är reservkraft till närliggande fossilmack (St1), om det öht är en generator.

/fth
Det är den byggnaden ja.
Jag vet inte vad det är, därav tråden..

Är det verkligen från Google Maps du tagit bilden? När jag går in där så syns inte byggnaden. Inte på Eniro eller Hitta heller.

Kan du se var de grävt? Ny asfalt?
 
Redigerat:
F fth skrev:
Det är faktiskt mer effektivt att ladda en elbil med diesel i en generator än att köra en dieselbil på samma mängd bränsle, både i teori och i praktiken. Se t.ex. följande test där en Volvo V40 och en Tesla S85P med diesel-generator ställdes mot varandra. Teslan använde 4.46 liter och Volvon 4.8 för att ta sig samma sträck (och det är ju ingen tvekan vilken bil jag helst skulle färdas i :) ). Elbilar har helt enkelt en helt överlägsen effektivitet, fossilbilar genererar i princip rörelse som en restprodukt till värmealstring, med en effektivitet på i bästa fall 20-30%.
[länk]

/fth
Det där tror jag nog inte på såvida elmotorn inte har över 100% verkningsgrad. En evighetsmaskin? Eller menar du att Volvo gör så otroligt dåliga maskiner så att dieselverket som laddade Teslan hade betydligt högre verkningsgrad? Då kan det vara skäl för Volvo att fundera vad dom egentligen håller på med.

En dieseldriven bil förlorar lite gentemot en generator i vridmoment när generatorn kan tugga på med optimala varvtal hela tiden men det finns inte en chans att denna förlust skulle vara större än värmeförlusten som uppstår när man laddar batterierna. Speciellt inte när T5an har en åttaväxlad automatlåda. Det där "testet" ger jag inte mycket för.
 
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det där tror jag nog inte på såvida elmotorn inte har över 100% verkningsgrad. En evighetsmaskin? Eller menar du att Volvo gör så otroligt dåliga maskiner så att dieselverket som laddade Teslan hade betydligt högre verkningsgrad? Då kan det vara skäl för Volvo att fundera vad dom egentligen håller på med.

En dieseldriven bil förlorar lite gentemot en generator i vridmoment när generatorn kan tugga på med optimala varvtal hela tiden men det finns inte en chans att denna förlust skulle vara större än värmeförlusten som uppstår när man laddar batterierna. Speciellt inte när T5an har en åttaväxlad automatlåda. Det där "testet" ger jag inte mycket för.
Volvo är nog duktiga på det dom gör, problemet är just att förbränningsmotorn i en personbil till sin natur är så fruktansvärt ineffektiv att det inte är särskilt svårt att överträffa den. En modern diesel-generator har en effektivitet som närmar sig 50%, och elbilen närmar sig 90% i detta scenario, tillsammans ger det >40%, vilket överträffar en diesel-bil alla dagar i veckan.

Du kan välja att tro på detta eller ej, det gör det inte mindre sant ;)

/fth
 
  • Gilla
Probably Wrong och 1 till
  • Laddar…
Du kan väl hålla begreppen rätt T5 är ju en bensinare ;)

Och generatorn är effektivare eftersom den håller ett bra lastfall. Motorn i bilen ligger på runt 10% av maxeffekt som snitt, det är inte där den har högst verkningsgrad.
 
A
En dieselmotor i en bil går ju aldrig på maximal effektivitet. Dels kör inte motorn på optimalt vartal för maximal verkningsgrad (klart bättre med fler växlar), men du har även förlusten i växellådan och drivlinan som du inte har i en elmotor, så differensen är ännu större. En elmotor ligger på 90% eller bättre verkningsgrad, en generator är väl i närheten.

Ett dieselkraftverk verkar ligga rätt högt i verkningsgrad så det är inte alls otroligt att det skulle vara bättre att ladda så. Det är ju därför hybridbilar finns - för att det är effektivare att köra motorn i optimalt varvtal och ladda batteriet istället för att driva bilen direkt.

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/diesel-generator
3-s2.0-B9780081025925000028-f02-05-9780081025925.jpg
 
  • Gilla
Probably Wrong
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du kan väl hålla begreppen rätt T5 är ju en bensinare ;)

Och generatorn är effektivare eftersom den håller ett bra lastfall. Motorn i bilen ligger på runt 10% av maxeffekt som snitt, det är inte där den har högst verkningsgrad.
Artikeln skriver felaktigt att det är en T5, det är en D4 som dom faktiskt använder i testet.

Den totala effektiviten för generator + EV beror förstås som du skriver på att generatorn, till skillnad från fossilbilen, kan arbeta optimalt. Detta motsäger inte på något sätt slutsatsen att det absolut sämsta sättet att använda fossilt bränsle är just precis att tanka fossilbilar. ;)

/fth
 
F fth skrev:
[länk]
Tack för länken. Konstigt att det var en senare version på mobilen än på datorn.

Hoppar man runt i bilderna lite så är det inte omöjligt att de där två anläggningarna hänger ihop. Kolla grävarbetena, man är ser tydligt var de grävt.
Byggnaderna är också väldigt lika varandra, alltså den byggnad med skorsten och de som är på teslaladdarnas sida.

Nu vet vi ju dock inte vad det är inne i byggnaden med skorsten. Men det ser ut som att de grävt ner ett rör från macken. Kanske för att slippa placera en dieseltank där. Vilket de förmodligen haft svårt att få göra då det är 10 meter till Göta/Nordre älv..
 
Och här är svaret på vad de grävt ner.
Gas, optokabel och kraftledning..
Gasledning, optokabel och kraftledning markerade i grävd schakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KalleKe och 1 till
  • Laddar…
Om det står en dieselgenerator där så borde det gå att höra ifall den går. Om den är tyst när en Tesla står på laddning så kan man vara ganska säker på att det är fråga om reservkraft. Till laddaren eller något annat. Men nog verkar det ganska otroligt att en dieselgenerator som försörjning till en Teslaladdare skulle vara avsett som permanent lösning.

Det är ju bara du som kan bedöma hur trovärdig din källa är. Spontant låter "en polare säger att" som en källa som mycket väl skulle kunna vara fel. Men han borde ju kunna uppge hur han vet det. Jag har inte på fötterna för att förneka.
 
Det är ju mycket möjligt att den enbart är till för att täcka upp topparna. Det är ju rätt många laddstolpar där.. kanske inte finns kräm så det räcker?
Ska höra närmare med honom vad han fått det ifrån.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du kan väl hålla begreppen rätt T5 är ju en bensinare ;)

Och generatorn är effektivare eftersom den håller ett bra lastfall. Motorn i bilen ligger på runt 10% av maxeffekt som snitt, det är inte där den har högst verkningsgrad.
Nja, T5 diesel Engine står det ju i testet som fth länkar till.
 
F fth skrev:
Volvo är nog duktiga på det dom gör, problemet är just att förbränningsmotorn i en personbil till sin natur är så fruktansvärt ineffektiv att det inte är särskilt svårt att överträffa den. En modern diesel-generator har en effektivitet som närmar sig 50%, och elbilen närmar sig 90% i detta scenario, tillsammans ger det >40%, vilket överträffar en diesel-bil alla dagar i veckan.

Du kan välja att tro på detta eller ej, det gör det inte mindre sant ;)

/fth
50% är noge en överdrift men du kanske kan få 35-40% ur ett dieselverk men du glömmer fortfarande värmeförlusterna som sker vid laddningen. 10-20% beroende på hur snabbt bilen laddas.
 
F Finndjävel skrev:
Nja, T5 diesel Engine står det ju i testet som fth länkar till.
Det står felaktigt T5 i artikeln som skriver om testet, men testet är alltså utfört med en D4-motor, detta framgår tydligt om man tittar på videon.

/fth
 
F fth skrev:
Det står felaktigt T5 i artikeln som skriver om testet, men testet är alltså utfört med en D4.motor, detta framgår tydligt om man tittar på videon.

/fth
Ja det säger en del om testet det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.