717 538 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Lider du av någon slags penisavund från gympan eller vad är det som gör att du ska leka Allan med dryga kommentarer hela tiden?F fsn skrev:Det är uppenbart att ditt username är gravt missvisande.... Det ackumuleras på din taxerade inkomst och du får den skatten du "förtjänar". Det beror på hur mycket du tjänar.
Har du mycket ersättningar från patent? Och hur motiverar du att den skulle vara skattefri? Det finns skattereduceringar att hämta på R&D-relaterat arbete som inte alla har koll på men det märks bara på arbetsgivarsidan. Personligen tycker jag att det är mer motiverat än att de anställda skall på magiskt och orimligt stora patentersättningar som skattefri förtäckt lön. Är du ute efter skattefri inkomst så rekommederar jag att du sadlar om till hantverkare och jobbar svart.
I "min" branch över bryt.
Har en del patent men skulle kunna ha betydligt fler.
Motivation, se tidigare svar.
Patentersättning är inte lön. Det är svårt att mygla med patent så det är inte ett öppet mål för mygel.
Du vill att det ska beskattas din kapitalinkomst istället?TotalControl skrev:
Lider du av någon slags penisavund från gympan eller vad är det som gör att du ska leka Allan med dryga kommentarer hela tiden?
I "min" branch över bryt.
Har en del patent men skulle kunna ha betydligt fler.
Motivation, se tidigare svar.
Patentersättning är inte lön. Det är svårt att mygla med patent så det är inte ett öppet mål för mygel.
Och du tror att fackförbundet bryr sig om patentersättningen? Intressant...F fsn skrev:Övertid ligger också utanför ordinarie arbetstid och den beskattas. BAra för att ni har kass planering och inte lyckas göra arbetet inom arbetstiden så kan man ju knappast förvänta sig att det är skattefritt eller? Märker du att det lönar sig jävligt dåligt så gör det inte, patentet är företagets egendom och det borde ligga i deras intresse att det blir gjort. Kanske nåt ni kunde ta upp till förhandling mellan företaget och lokala fackklubben, jag antar att det är Sveriges Ingenjörer.
Tänkte precis skriva det. Om jag nu hade varit med i facket så tror du Fsn att de bryr sig om den ersättningen? De får in fackavgiften på grundlön antar jag. Har svårt att se att de skulle fightas om en ersättning som inte de får ta del av.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Det är extremt motiverande att mygla med nåt som är skattefritt. Jag har nog också ett 20-tal patent och jag kan spontant komma på flera sätt hur det skulle kunna myglas med det för att få ut skattefria ersättningar.TotalControl skrev:
Lider du av någon slags penisavund från gympan eller vad är det som gör att du ska leka Allan med dryga kommentarer hela tiden?
I "min" branch över bryt.
Har en del patent men skulle kunna ha betydligt fler.
Motivation, se tidigare svar.
Patentersättning är inte lön. Det är svårt att mygla med patent så det är inte ett öppet mål för mygel.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Du har nog svårt att förstå hur det fungerar. Facket ”får inte in” nåt från företagen och avtalen som sluts. Det finns alla möjligheter att teckna lokala avtal.TotalControl skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Den huvudsakliga saken som facket diskuterar med företaget är ersättningarna vid uppsägningar, där är facket rätt duktiga på att få till bra avtal. Ersättningen för patent har nog inte höjts på säkert tio år i alla fall.F fsn skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 273 inlägg
Jag tycker det är mer intressant att sveriges 3 Håkan Lans har hitat till samma tråd på byggahus 
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Så kan det vara. Men varför lyfter du inte frågan och hör om det inte är läga att förhandla den då? Det finns inget som tvingar ett företag att ge nån ersättning alls vid patent men samtidigt ligger det i företagets intresse att de anställda är på tårna.pacman42 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Det finns bara en Håkan Lans...AndersMalmgren skrev:
Du visar med den kommentaren att du inte vet vad ett patent är numera, det är i första hand ett utvecklingshinder för konkurrenter och det är liksom inte teknikhöjd som att uppfinna telefonen varje gång. Det är även stora skillnader mellan europeisk och amerikansk patentansökan och det går ta mig fan att få patent på den ena dummare än det andra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 273 inlägg
Jag jobbar med mjukvara vilket det inte går och ta patent på så slipper sådan skit.F fsn skrev:Det finns bara en Håkan Lans...
Du visar med den kommentaren att du inte vet vad ett patent är numera, det är i första hand ett utvecklingshinder för konkurrenter och det är liksom inte teknikhöjd som att uppfinna telefonen varje gång. Det är även stora skillnader mellan europeisk och amerikansk patentansökan och det går ta mig fan att få patent på den ena dummare än det andra.
Edit: förutom i USA då, slide to unlock och all skit patenttrollet apple tagit patent på
Nej jag har ingen koll hur allt med facken fungerar. Men sist jag hade koll så förstod jag att fackavgiften baseras på procentandel på grundlön? Så klart "facket" vinner på att få upp lönerna om det är så men har ingen vinning på att få andra ersättningar som inte påverkar grundlönen?F fsn skrev:
Hur menar du att man skulle kunna mygla med patent? Då behöver man en mullvad på PRV.
Hur ställer du dig till skattefria traktamenten?
