716 192 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tyvärr inte så bra. Den videon hade kanske gått hem i en större krets med bättre manus, men framförallt med en bättre ljudproduktion.D djac skrev:
För riktigt bra satir (politisk och annan) rekommenderar jag Freudian Slip Productions. Även de finns på Youtube. T.ex. kan man börja med "Nazist söker fru".
Redigerat:
Ja, givetvis är Biden medskyldig till att ryssarna kan fortsätta att bomba ukrainska civila.L lbgu skrev:
Starlink används hela tiden för att leda strid mot ryska styrkor i Ukraina och i Kurskområdet.L lbgu skrev:
Antagligen inte. Starlink består att drygt 7000 satelliter …L lbgu skrev:
Trump gör och säger sånt som är bra för Trump. Just nu vill han ha med Musk på sitt politiska tåg. När han blir osams med Musk kommer Trump att beskylla elbilar för att ta död på fåglar, orsaka missfall och att könsbytesoperationer blir allt fler.S Styrman_jansson skrev:
Trump är enkel att begripa. Det som är lite skrämmande är alla de psykopater och destruktiva personer han planerar att omge sig med.JanneJanne123 skrev:
Nu vet jag att många av er kommer bli arga och säga att jag är en foliehatt, men jag rekommenderar er att vidga era vyer kring Trump till annan media än de svenska. Karln är speciell och amerikansk politik är något annat än svensk, men han har faktiskt glimtar av bra idéer. Tyvärr blandar han det med en hel del väldigt dåliga idéer, så vi får se var det landar. Jag tror dock att det blir långt ifrån så beckmörkt som svensk media vill ha det till.
Jag hoppas verkligen att Trump inte dör eller bli så allvarligt sjuk eller skadad att han inte kan fullfölja sin presidentperiod.
USA har fortfarande maktdelning och även om båda kamrarna i kongressen nu har republikansk majoritet i båda kamrarna så är inte alla republikaner fanatiska MAGA-typer.JanneJanne123 skrev:
I Kina och Ryssland finns det ingenting som kan motverka diktaturens agerande. Tokstollarna behöver alltså inte vara fullt lika stolliga där för att deras makt ska ha mycket stor negativ inverkan.
Ja? Det är väl en tautologi? Du förstår väl att det är att det går att göra så med lagstöd som jag tycker är fel?O skrev:
Det gäller att inte vara med i "fel" fackförening på en sådan arbetsplats …O skrev:
Ja, det är lite fascinerande att "fake news" numera betyder "nyheter som inte stämmer med mina åsikter" istället för det mer rimliga "påhittade nyheter".A Abies koreana skrev:
👍👍👍👍👍A Abies koreana skrev:
Starlink stängdes inte ner. Ukrainas begäran om utökad täckning beviljades helt enkelt inte.RoTe skrev:
Wikipedia har lång och utförlig artikel, full av hänvisningar till källor, om Starlink i Ukraina.
Avsnitt 7.2 relaterar till diskussionen i den här tråden.
Ska vi stifta en lag som tvingar anställda att strejka fastän de inte är med i det fackförbund som vill ha ett kollektivavtal?O skrev:
Man kan ju kanske se det som att eftersom Tesla hävdar att de inte påverkas av strejken har vi ett problem. Strejkrätten finns för att den skall kunna påverka. Kanske är den inte effektiv nog om Tesla kan runda den. Det är ju tämligen meningslöst att lagstifta om en strejkrätt om det visar sig att strejker inte tillåts ha någon som helst
Det är ju för att det inte finns tillräckligt många fackanslutna anställda på Tesla som Tesla inte påverkas av strejken.
Det du visar är att du inte är så van att läsa den typen av texter, vad du än gör, startar eller avslutar avtal så följer du en process, ordet nämns kanske inte men det är verkligheten, om du sedan sätter utträdesrätt i sammanhanget så ser du att även detta inte är det minsta konstigt.Alfredo skrev:
Det stämmer helt enkelt inte. Och det vet du mycket väl. Jag har aldrig behövt någon speciell blankett, rutin eller process för att säga upp något abonnemang, avsluta en försäkring eller göra andra liknande förändringar. Att försvåra utträde på det sätt som facken gör är inget annat än ett oskick som i sig är tillräckligt för att man noga bör fundera på om man verkligen vill vara med i en organisation med det beteendet.
Att en förening ens tar ordet "utträdesrätt" i sin mun är för mig ett tecken på en snarast sjuklig maktfullkomlighet.
Hur vet du att detta är fakta, ingenstans beskrivs det på detta sättet?Rkarlsson skrev:Faktan är ju att för att gå ur if metall så är det som så
1. Skicka in blankett.
2. Ring till ditt kontor, om du inte ringer så verkställs inte blanketten, den läggs i en hög.
3. Den du ringer till är väldigt påstridig och kommer med en massa påstående om att du ska göra slut med din bank/försäkringsbolag istället.
4. Man har blivit ovän med den påstridige.
En process som många tycke är obehaglig.