Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
D djac skrev:
Ja, den kan jag tro går hem i (Tidö)stugorna, undrar vilken påverkanskampanj den ingick i.
Tyvärr inte så bra. Den videon hade kanske gått hem i en större krets med bättre manus, men framförallt med en bättre ljudproduktion.

För riktigt bra satir (politisk och annan) rekommenderar jag Freudian Slip Productions. Även de finns på Youtube. T.ex. kan man börja med "Nazist söker fru".

Redigerat:
P
S Styrman_jansson skrev:
Det är ju helt vanlig politisk satir. Något som även SVT sysslar med;
[media]
Den var ganska rolig. Bättre produktion än videon "Svenska Journalister".

P
L lbgu skrev:
Vad är skillnaden, eller är Biden också en bov?
Ja, givetvis är Biden medskyldig till att ryssarna kan fortsätta att bomba ukrainska civila.
L lbgu skrev:
Ett problem är väl att ryssarna har kapacitet (hade det förr i tiden i alla fall) att förstöra satelliter vilket de nog kunde motivera ifall satelliterna användes för att attackera ryska mål.
Starlink används hela tiden för att leda strid mot ryska styrkor i Ukraina och i Kurskområdet.
L lbgu skrev:
Så effekten hade kanske blivit att Starlink upphörde att existera vilket antagligen hade haft större effekt än om Ukraina lyckats sänka några ryska skepp som var målet med attacken..
Antagligen inte. Starlink består att drygt 7000 satelliter …

P
S Styrman_jansson skrev:
Han har ju till och med fått Trump att uttala sig positivt till elbilar generellt.
Trump gör och säger sånt som är bra för Trump. Just nu vill han ha med Musk på sitt politiska tåg. När han blir osams med Musk kommer Trump att beskylla elbilar för att ta död på fåglar, orsaka missfall och att könsbytesoperationer blir allt fler.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu vet jag att många av er kommer bli arga och säga att jag är en foliehatt, men jag rekommenderar er att vidga era vyer kring Trump till annan media än de svenska. Karln är speciell och amerikansk politik är något annat än svensk, men han har faktiskt glimtar av bra idéer. Tyvärr blandar han det med en hel del väldigt dåliga idéer, så vi får se var det landar. Jag tror dock att det blir långt ifrån så beckmörkt som svensk media vill ha det till.
Trump är enkel att begripa. Det som är lite skrämmande är alla de psykopater och destruktiva personer han planerar att omge sig med.

Jag hoppas verkligen att Trump inte dör eller bli så allvarligt sjuk eller skadad att han inte kan fullfölja sin presidentperiod.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltså det där är väl en definitionsfråga. Ca 70% av jordens befolkning lever under auktoritärt styre och jag kan ändå ganska lätt peka ut ett antal större tokstollar i gruppen av ledare för den ofria världen.
USA har fortfarande maktdelning och även om båda kamrarna i kongressen nu har republikansk majoritet i båda kamrarna så är inte alla republikaner fanatiska MAGA-typer.

I Kina och Ryssland finns det ingenting som kan motverka diktaturens agerande. Tokstollarna behöver alltså inte vara fullt lika stolliga där för att deras makt ska ha mycket stor negativ inverkan.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Tja man kan ju tycka precis vad man vill i Sverige. Men oavsett vad någon tycker om gällande lag är det ändå lagen som definierar vad man får och inte får göra.
Ja? Det är väl en tautologi? Du förstår väl att det är att det går att göra så med lagstöd som jag tycker är fel?
O O skrev:
Det kan finnas flera kollektivavtal med flera fack föreningar. Då ansvarar var och en för sina medlemmar. Och hanterar löneförhandlingar.
Det gäller att inte vara med i "fel" fackförening på en sådan arbetsplats …

P
A Abies koreana skrev:
Populismen uppfattar information som det främsta vapnet, titta hur snabbt vårt språk har förändrats sedan Trumps första ämbetsperiod när vi till vår stora förvåning fick lära oss vad "fake news" betyder.
Ja, det är lite fascinerande att "fake news" numera betyder "nyheter som inte stämmer med mina åsikter" istället för det mer rimliga "påhittade nyheter".
A Abies koreana skrev:
" En av populismens återkommande paradoxer är att den börjar med att varna oss för att alla mänskliga eliter drivs av en farlig makthunger men ofta slutar med att anförtro en enda äregirig person all makt"
👍👍👍👍👍

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Han byggde iaf motorvägar osv, jo tjena.
Den viktigaste frågan är väl om tågen går i tid?

P
RoTe RoTe skrev:
Det var ju Musks fel och inte USAs när han stängde ner Starlink när Ukraina använde det för att attackera Ryska flottan...
Starlink stängdes inte ner. Ukrainas begäran om utökad täckning beviljades helt enkelt inte.
Wikipedia har lång och utförlig artikel, full av hänvisningar till källor, om Starlink i Ukraina.
Avsnitt 7.2 relaterar till diskussionen i den här tråden.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P
O O skrev:
Man kan ju kanske se det som att eftersom Tesla hävdar att de inte påverkas av strejken har vi ett problem. Strejkrätten finns för att den skall kunna påverka. Kanske är den inte effektiv nog om Tesla kan runda den. Det är ju tämligen meningslöst att lagstifta om en strejkrätt om det visar sig att strejker inte tillåts ha någon som helst
Ska vi stifta en lag som tvingar anställda att strejka fastän de inte är med i det fackförbund som vill ha ett kollektivavtal?
Det är ju för att det inte finns tillräckligt många fackanslutna anställda på Tesla som Tesla inte påverkas av strejken.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror jag vet Elons högsta önskan.
En Marskoloni?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det stämmer helt enkelt inte. Och det vet du mycket väl. Jag har aldrig behövt någon speciell blankett, rutin eller process för att säga upp något abonnemang, avsluta en försäkring eller göra andra liknande förändringar. Att försvåra utträde på det sätt som facken gör är inget annat än ett oskick som i sig är tillräckligt för att man noga bör fundera på om man verkligen vill vara med i en organisation med det beteendet.

Att en förening ens tar ordet "utträdesrätt" i sin mun är för mig ett tecken på en snarast sjuklig maktfullkomlighet.
Det du visar är att du inte är så van att läsa den typen av texter, vad du än gör, startar eller avslutar avtal så följer du en process, ordet nämns kanske inte men det är verkligheten, om du sedan sätter utträdesrätt i sammanhanget så ser du att även detta inte är det minsta konstigt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Rkarlsson skrev:
Faktan är ju att för att gå ur if metall så är det som så
1. Skicka in blankett.
2. Ring till ditt kontor, om du inte ringer så verkställs inte blanketten, den läggs i en hög.
3. Den du ringer till är väldigt påstridig och kommer med en massa påstående om att du ska göra slut med din bank/försäkringsbolag istället.
4. Man har blivit ovän med den påstridige.

En process som många tycke är obehaglig.
Hur vet du att detta är fakta, ingenstans beskrivs det på detta sättet?

D djac skrev:
så ser du att även detta inte är det minsta konstigt.
Jo, det är helt fruktansvärt konstigt!

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.