Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Aktieägarna tycks gilla vad Elon gör.
Han är förlåten för den dåliga X affären.
$70 miljarder rikare sen valet.
En person i keps och jacka talar entusiastiskt framför mikrofoner, med bakgrundsbelysning och publikens oskärpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De röstade ju för hans förmåns paket som ger bort 8% av aktiägarnas ägarandel till Elon så ha kommer upp från ca 22% till ca 29,98% enligt någon ekonomisite. (Det var aldrig några 50-100'000kr/bil som skulle gå till Elon lön som det framfördes i vissa media).

De röstade förstås för Elon som VD för att de tror han ska kunna skapa ännu mera tillväxt Tesla.

Tesla aktien gick upp fastän han kommer att få mindre tid för Tesla när han blir en del av nya departementet D.O.G.E.
De måste väl tro att det ger ett mervärde att ha Elon i maktens korridorer, att det gynnar Tesla.

Elon, USAs första oligark?

• Man i svart läderjacka och solglasögon bredvid Doge-mem, text "D.O.G.E." och illustration av kryptovaluta-mynt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag vet inte.. vad kan en så speciell personlighet önska sig i livet? Inte pengar för det har han så mycket av så de har förlorat sin attraktion i hans liv.
Han kanske önskar sig många barn?
Han har ju jobbat rätt bra på den fronten också...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ganska meningslöst att vara orolig för saker du inte känner till eller kan påverka... :(
Går det inte att ställa frågan om man inte vet själv?

Jag tror jag vet Elons högsta önskan.

blackarrow blackarrow skrev:
Han kanske önskar sig många barn?
Han har ju jobbat rätt bra på den fronten också...

Går det inte att ställa frågan om man inte vet själv?

Jag tror jag vet Elons högsta önskan.
Fler brudar?

• Haha
Intet
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om jag kommer ihåg rätt har detta förfarande fått backning på i rätten.
Arbetsgivaren får inte dra nått till ett fackförbund utan arbetstagarens godkännande och detta kan arbetstagaren när som helst dra tillbaka.
Vilket är helt rimligt. Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att facket i fråga ansåg sig ha så stor rätt till någon annans pengar( utan deras uttryckliga tillstånd) att de valde att dra detta till rätten. Det säger lite av vad som "bor i väggarna" där.

• Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det säger väl allt att man ska behöva "följa några processer"? En enkel viljeyttring i ett mail, SMS, telefonsamtal eller brev borde vara tillräckligt. Ett bekräftelsebrev undanröjer risken att någon orsakar skada genom en "fuskuppsägning".

Att "följa processerna" påminner om när hyresgästföreningen via hembesök en gång försökte värva mig. När jag bad om att få se stadgarna fick jag besked om att de fick jag läsa när jag väl blev medlem. Behöver jag skriva att jag aldrig blev det?
Så fungerar alla lite större organisationer, är man enmansföretagare så kan man ju kanske påminna sig själv om saker, för alla andra är det bra med rutiner, processer. Du ska inte vara rädd för ordet.

D djac skrev:
Så fungerar alla lite större organisationer,
Det stämmer helt enkelt inte. Och det vet du mycket väl. Jag har aldrig behövt någon speciell blankett, rutin eller process för att säga upp något abonnemang, avsluta en försäkring eller göra andra liknande förändringar. Att försvåra utträde på det sätt som facken gör är inget annat än ett oskick som i sig är tillräckligt för att man noga bör fundera på om man verkligen vill vara med i en organisation med det beteendet.

Att en förening ens tar ordet "utträdesrätt" i sin mun är för mig ett tecken på en snarast sjuklig maktfullkomlighet.

• Gilla
Ec1 och 8 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är väl min bild också att de som klagar över att det är svårt att gå ur inte riktigt har följt processerna och då blir det ju extra svårt vad man än gör. Försök söka bostadsbidrag i deklarationen osv, det funkar inte heller.

Ja, jag ska inte ta gift på det men det skulle förvåna mig mycket om rövarhistorierna som ibland seglar förbi här är helt kompletta, riktiga och neutralt återgivna.
Faktan är ju att för att gå ur if metall så är det som så
1. Skicka in blankett.
2. Ring till ditt kontor, om du inte ringer så verkställs inte blanketten, den läggs i en hög.
3. Den du ringer till är väldigt påstridig och kommer med en massa påstående om att du ska göra slut med din bank/försäkringsbolag istället.
4. Man har blivit ovän med den påstridige.

En process som många tycke är obehaglig.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fler brudar?
Men han har ju redan 12 barn?

P
L lbgu skrev:
Sen håller du ju med om att SVT i viss mån är statskontrollerat.
Regeringen finns två styrelser och en riksdag bort. Men visst är det staten som har kontrollen, dock mest genom sändningstillståndet än genom att tillsätta SvTs styrelse indirekt.

P
L lbgu skrev:
Ska nuvarande regering kunna få motsvarande inflytande krävs som jag sa att man i princip byter ut hela personalen. Skulle varit rätt uppfriskande ifall de gjorde det, men jag är rätt säker på att de inte vågar försöka.
Det är ju inte regeringen som sköter om anställningar på SVT så mod att försöka är inte relevant.

P
D djac skrev:
Det finns alternativ, som andra väljer just till detta ändamål,
Vilka är alternativen? Vad kostar de? Ukrainas användning av Starlink bekostas av USA.
D djac skrev:
efter hans krigsmodererande går det inte att använda militärt.
Sen när kan inte Ukrainas militär använda Starlink?

P
L lbgu skrev:
Han har ju garanterat gjort enormt mycket mer i kampen för Ukraina än vad någon på detta forum gjort. Så en del anklagelser mot honom här känns groteskt överdrivna.
Så är det förvisso, Musk har också konstiga idéer om hur kriget ska avslutas. Idéer som jag tror att ukrainarna inte gillar. Jag undrar om Musk har något aning om hur mycket lidande som det ukrainska folket drabbas av.
Han tycks inte heller förstå det ryska imperialistiska psyket och orsaken till kriget.

P
O O skrev:
Det är alltid dåligt att de som inte är direkt inblandade drabbas. Men finns det något sätt att hindra det?
Det går förstås att lagstifta om det.
O O skrev:
Jag har mycket svårt att se hur det skulle gå till. Alltså finns det skarpa förslag på hur man kan tillåta att strejker skall kunna drabba arbetsgivaren, men samtidigt hålla tredje part skadeslös?
Jag skrev fjärde part, men om du vill definiera om numeriken så går det väl bra.

Grundfelet är dock att det är lagligt att tvinga ett bolag att teckna kollektivavtal. Avtal ska vara ömsesidiga överenskommelser.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Ja, men det vi diskuterar är väl både och.
  1. Varför kollektivavtal är viktigt. Inkl vad som är bra med att ha dem
Det tror jag vi har diskuterat färdigt. Eller är det någon i tråden som hävdar att kollektivavtal alltid är något dåligt?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Du gjorde mig nyfiken för det var ju minst sagt luddigt men i deras stadgar får man svar på tal, enligt nedan, jag antar att det de syftar på i sin luddiga text är situationer där man byter jobb, då kan man förmodligen gå rakt över till "det nya" men annars tre månader.

[bild]
Jag undrar om det lagligt att hindra en föreningsmedlem att gå ur föreningen utan dröjsmål. Vi har föreningsfrihet i Sverige.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.