Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Ja, just Tesla är ju inget bra exempel, även om Musk bara äger en liten del.
Fast när det gäller bolag som till stor dels ägs av fonder och små aktieägare så innebär Musks ägarandel på drygt 12% att han i princip styr bolaget.
Han är väl den enda av ägarna som har något riktigt intresse i bolaget. För merparten av fonderna är detta bara ett av antagligen hundratals innehav så deras intresse av att driva bolaget är minimalt. Har svårt att se att ett amerikanskt fondbolag skulle offra tid på att försöka lösa Teslas problem i Sverige. Och de små privata aktieägarna är väldigt sällan aktiva på bolagsstämmor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Om du bakar lite
Nej det är inte bak dagen idag!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nej det är inte bak dagen idag!
Den bjuder jag på! 😂
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Har inte Musk viss framgång här?
Ingen aning, enligt hans egen utsago behöver bolaget steppa upp och transformera för att kunna konkurrera med kineserna och hur det går med det vet jag inte. Däremot är det ju nu många som inte vill köpa en Tesla eftersom de uppfattar honom som för kontroversiell, det måste ses som en nackdel, och de som han är populär hos vill inte ha elbilar och tom se till att de försvinner.

Så nej, när jag tänker efter så börjar det kanske dra ihop sig till ett VD-byte på Tesla.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D djac skrev:
Ingen aning, enligt hans egen utsago behöver bolaget steppa upp och transformera för att kunna konkurrera med kineserna och hur det går med det vet jag inte. Däremot är det ju nu många som inte vill köpa en Tesla eftersom de uppfattar honom som för kontroversiell, det måste ses som en nackdel, och de som han är populär hos vill inte ha elbilar och tom se till att de försvinner.

Så nej, när jag tänker efter så börjar det kanske dra ihop sig till ett VD-byte på Tesla.
Haha så du menar att sveriges mest sålda bil påverkas av Musks utspel? Tillåt mig asgarva! Borde inte Volvo va i topp istället då om alla tycker som dig?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja och då går man skilda vägar, inte svårare än så. Du är fan ständigt och härjar om dina mordhot osv.
Jag är bara så förbannat trött på att hela vidlyftiga diskussioner och argumenteringar byggs på det falska antagandet att rötäggen inte finns.

Vi vet ju alla hur det gick när stadens styre i Vasa bekostade en extremt dyrbar kanal för pråmtrafik till den gamla hamnen som man inte ville överge. Allt under antagandet att landhöjningen hade avstannat. Ville man inte godkänna att landhöjningen hade avstannat fick man inte vara med och fatta beslut.
Trots att stadens styre hade bestämt att landhöjningen hade avstannat så fortsatte landhöjningen och efter ett par tre årtionden var kanalen för grund för pråmarna.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
RoTe
H heimlaga skrev:
Jag är bara så förbannat trött på att hela vidlyftiga diskussioner och argumenteringar byggs på det falska antagandet att rötäggen inte finns.

Vi vet ju alla hur det gick när stadens styre i Vasa bekostade en extremt dyrbar kanal för pråmtrafik till den gamla hamnen som man inte ville överge. Allt under antagandet att landhöjningen hade avstannat. Ville man inte godkänna att landhöjningen hade avstannat fick man inte vara med och fatta beslut.
Trots att stadens styre hade bestämt att landhöjningen hade avstannat så fortsatte landhöjningen och efter ett par tre årtionden var kanalen för grund för pråmarna.
Jag tror ingen här bryr sig om en extremt kränkt finne. Vi i Sverige har uppenbarligen en mycket bättre arbetsmarknadspolitik.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag tror ingen här bryr sig om en extremt kränkt finne. Vi i Sverige har uppenbarligen en mycket bättre arbetsmarknadspolitik.
Haha...... extremt kränkt....nej snarare förbannad på folk som inte vill se verkligheten.

Samma röta finns både i Sverige och Norge. Det handlar om några procent av arbetsmarknaden men om man tar bort mekanismerna som håller efter dem så tar det inte länge innan de tar över helt. Som kvickrot och flyghavre.
 
RoTe
H heimlaga skrev:
Haha...... extremt kränkt....nej snarare förbannad på folk som inte vill se verkligheten.

Samma röta finns både i Sverige och Norge. Det handlar om några procent av arbetsmarknaden men om man tar bort mekanismerna som håller efter dem så tar det inte länge innan de tar över helt. Som kvickrot och flyghavre.
Ja och du har basonerat ut din ilska nog nu tycker jag. Kan du inte snälla komma över detta och gå vidare?
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
Kan inte du erkänna att banditerna finns och att fackföreningar och kollektivavtal och strejkrätt och lagar som skyddar arbetstagaren därför behövs?
 
H heimlaga skrev:
Kan inte du erkänna att banditerna finns och att fackföreningar och kollektivavtal och strejkrätt och lagar som skyddar arbetstagaren därför behövs?
Det behövs lagar som reglerar det ja, det har väl ingen ifrågasatt? Inte ens Tesla.
Fackföreningar får givetvis också finnas, vi har föreningsfrihet, vilket inte heller någon, inte ens Tesla, ifrågasatt.
Strejkrätten ser jag själv inget problem med.

Det jag däremot har problem med är lagstiftningen kring sympatiåtgärder och att en part kan tvinga på en annan part ett kollektivavtal oavsett om en majoritet av de anställda på företaget önskar det eller ej. Oavsett om företaget har egna villkor som är bättre än kollektivavtalet eller ej.
*Det* är inget annat än maffiametoder.

Fallet med Tesla har satt strålkastarljuset mot det, men det är ju ingen ny företeelse att facket har drivit ett företag i konkurs för att de önskar tvinga på företag med en enda fackligt ansluten person som inte gått med på fackets “erbjudande” om kollektivavtal. Det är bara att de brukar vara små och gå under i tysthet förutom ljudet av champagnekorkar hos LO.
 
  • Gilla
Zevv och 7 till
  • Laddar…
D
RoTe RoTe skrev:
Haha så du menar att sveriges mest sålda bil påverkas av Musks utspel? Tillåt mig asgarva! Borde inte Volvo va i topp istället då om alla tycker som dig?
Absolut, jag vet många som idag inte kan tänka sig att köpa en, även i Sverige, men som bekant så säljer ju Tesla lite bilar utanför Sverige också och med situationen som den är i USA kan du räkna med att ungefär halva landets befolkning absolut inte köper en Tesla och nu råkar det vara den delen som tidigare var mest benägen.

Lägger man samman detta med att han verkar spendera, alldeles, för mycket tid på annat så har det nog samlat ihop sig till ett byte i mina ögon. Detta är inget dramatiskt normalt sett, en era är över och det är dags att gå in i nästa, då väljer man en ny person, lite som vanliga val.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Absolut, jag vet många som idag inte kan tänka sig att köpa en, även i Sverige, men som bekant så säljer ju Tesla lite bilar utanför Sverige också och med situationen som den är i USA kan du räkna med att ungefär halva landets befolkning absolut inte köper en Tesla och nu råkar det vara den delen som tidigare var mest benägen.

Lägger man samman detta med att han verkar spendera, alldeles, för mycket tid på annat så har det nog samlat ihop sig till ett byte i mina ögon. Detta är inget dramatiskt normalt sett, en era är över och det är dags att gå in i nästa, då väljer man en ny person, lite som vanliga val.
Din analys är något partisk och helt tagen ur luften. Jag har läst och hört om flera fall där folk/företag stödjer TM genom att köpa åkdon.,,,
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din analys är något partisk och helt tagen ur luften. Jag har läst och hört om flera fall där folk/företag stödjer TM genom att köpa åkdon.,,,
Ja, det har inte setts någonstans, om du menar de Hill Billys som åker runt med sydstatsflaggor så har det inte ännu synts till en Tesla i de kortegerna.

Sen vet jag inte hur du kommer fram till det, om en VD nu är synlig så är väl idealet att hen isf attraherar alla och allra sämst är ingen. En som gör att 50% (USA-exempel) inte vill köpa är då ganska långt från perfekt, detta är ju rena fakta.

Detta är ju en förklaring till varför skickliga näringslivsledare sällan väljer sida hårt i polariserande frågar, de sätter affärerna först, sen har de säkert åsikter i det privata men de är professionella i sina roller.

Tillägg: Var tvungen att kolla och nu finns det bara siffror för upp till maj men elbilsmarknaden i USA växte under perioden 9,6% och då var Tesla ner 15%, mao ett gigantiskt tapp i marknadsandelar. Vi får avvakta och se på helåret men det skulle förvåna mig stort om inte tappet fortsätter öka.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det har inte setts någonstans, om du menar de Hill Billys som åker runt med sydstatsflaggor så har det inte ännu synts till en Tesla i de kortegerna.

Sen vet jag inte hur du kommer fram till det, om en VD nu är synlig så är väl idealet att hen isf attraherar alla och allra sämst är ingen. En som gör att 50% (USA-exempel) inte vill köpa är då ganska långt från perfekt, detta är ju rena fakta.

Detta är ju en förklaring till varför skickliga näringslivsledare sällan väljer sida hårt i polariserande frågar, de sätter affärerna först, sen har de säkert åsikter i det privata men de är professionella i sina roller.

Tillägg: Var tvungen att kolla och nu finns det bara siffror för upp till maj men elbilsmarknaden i USA växte under perioden 9,6% och då var Tesla ner 15%, mao ett gigantiskt tapp i marknadsandelar. Vi får avvakta och se på helåret men det skulle förvåna mig stort om inte tappet fortsätter öka.
Så de du pratar om som säkert skjuter och äter ekorrar, skulle säkert köpa en Tesla om bara Musk vore lite mer av en svärmorsdröm och mer duktig VD i dina ögon?

I Sverige m.fl andra länder ökar försäljningen som sagt.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.