716 264 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast när det gäller bolag som till stor dels ägs av fonder och små aktieägare så innebär Musks ägarandel på drygt 12% att han i princip styr bolaget.D djac skrev:
Han är väl den enda av ägarna som har något riktigt intresse i bolaget. För merparten av fonderna är detta bara ett av antagligen hundratals innehav så deras intresse av att driva bolaget är minimalt. Har svårt att se att ett amerikanskt fondbolag skulle offra tid på att försöka lösa Teslas problem i Sverige. Och de små privata aktieägarna är väldigt sällan aktiva på bolagsstämmor.
Ingen aning, enligt hans egen utsago behöver bolaget steppa upp och transformera för att kunna konkurrera med kineserna och hur det går med det vet jag inte. Däremot är det ju nu många som inte vill köpa en Tesla eftersom de uppfattar honom som för kontroversiell, det måste ses som en nackdel, och de som han är populär hos vill inte ha elbilar och tom se till att de försvinner.Alfredo skrev:
Så nej, när jag tänker efter så börjar det kanske dra ihop sig till ett VD-byte på Tesla.
Haha så du menar att sveriges mest sålda bil påverkas av Musks utspel? Tillåt mig asgarva! Borde inte Volvo va i topp istället då om alla tycker som dig?D djac skrev:Ingen aning, enligt hans egen utsago behöver bolaget steppa upp och transformera för att kunna konkurrera med kineserna och hur det går med det vet jag inte. Däremot är det ju nu många som inte vill köpa en Tesla eftersom de uppfattar honom som för kontroversiell, det måste ses som en nackdel, och de som han är populär hos vill inte ha elbilar och tom se till att de försvinner.
Så nej, när jag tänker efter så börjar det kanske dra ihop sig till ett VD-byte på Tesla.
Jag är bara så förbannat trött på att hela vidlyftiga diskussioner och argumenteringar byggs på det falska antagandet att rötäggen inte finns.RoTe skrev:
Vi vet ju alla hur det gick när stadens styre i Vasa bekostade en extremt dyrbar kanal för pråmtrafik till den gamla hamnen som man inte ville överge. Allt under antagandet att landhöjningen hade avstannat. Ville man inte godkänna att landhöjningen hade avstannat fick man inte vara med och fatta beslut.
Trots att stadens styre hade bestämt att landhöjningen hade avstannat så fortsatte landhöjningen och efter ett par tre årtionden var kanalen för grund för pråmarna.
Jag tror ingen här bryr sig om en extremt kränkt finne. Vi i Sverige har uppenbarligen en mycket bättre arbetsmarknadspolitik.H heimlaga skrev:Jag är bara så förbannat trött på att hela vidlyftiga diskussioner och argumenteringar byggs på det falska antagandet att rötäggen inte finns.
Vi vet ju alla hur det gick när stadens styre i Vasa bekostade en extremt dyrbar kanal för pråmtrafik till den gamla hamnen som man inte ville överge. Allt under antagandet att landhöjningen hade avstannat. Ville man inte godkänna att landhöjningen hade avstannat fick man inte vara med och fatta beslut.
Trots att stadens styre hade bestämt att landhöjningen hade avstannat så fortsatte landhöjningen och efter ett par tre årtionden var kanalen för grund för pråmarna.
Haha...... extremt kränkt....nej snarare förbannad på folk som inte vill se verkligheten.RoTe skrev:
Samma röta finns både i Sverige och Norge. Det handlar om några procent av arbetsmarknaden men om man tar bort mekanismerna som håller efter dem så tar det inte länge innan de tar över helt. Som kvickrot och flyghavre.
Ja och du har basonerat ut din ilska nog nu tycker jag. Kan du inte snälla komma över detta och gå vidare?H heimlaga skrev:Haha...... extremt kränkt....nej snarare förbannad på folk som inte vill se verkligheten.
Samma röta finns både i Sverige och Norge. Det handlar om några procent av arbetsmarknaden men om man tar bort mekanismerna som håller efter dem så tar det inte länge innan de tar över helt. Som kvickrot och flyghavre.
Det behövs lagar som reglerar det ja, det har väl ingen ifrågasatt? Inte ens Tesla.H heimlaga skrev:
Fackföreningar får givetvis också finnas, vi har föreningsfrihet, vilket inte heller någon, inte ens Tesla, ifrågasatt.
Strejkrätten ser jag själv inget problem med.
Det jag däremot har problem med är lagstiftningen kring sympatiåtgärder och att en part kan tvinga på en annan part ett kollektivavtal oavsett om en majoritet av de anställda på företaget önskar det eller ej. Oavsett om företaget har egna villkor som är bättre än kollektivavtalet eller ej.
*Det* är inget annat än maffiametoder.
Fallet med Tesla har satt strålkastarljuset mot det, men det är ju ingen ny företeelse att facket har drivit ett företag i konkurs för att de önskar tvinga på företag med en enda fackligt ansluten person som inte gått med på fackets “erbjudande” om kollektivavtal. Det är bara att de brukar vara små och gå under i tysthet förutom ljudet av champagnekorkar hos LO.
Absolut, jag vet många som idag inte kan tänka sig att köpa en, även i Sverige, men som bekant så säljer ju Tesla lite bilar utanför Sverige också och med situationen som den är i USA kan du räkna med att ungefär halva landets befolkning absolut inte köper en Tesla och nu råkar det vara den delen som tidigare var mest benägen.RoTe skrev:
Lägger man samman detta med att han verkar spendera, alldeles, för mycket tid på annat så har det nog samlat ihop sig till ett byte i mina ögon. Detta är inget dramatiskt normalt sett, en era är över och det är dags att gå in i nästa, då väljer man en ny person, lite som vanliga val.
Din analys är något partisk och helt tagen ur luften. Jag har läst och hört om flera fall där folk/företag stödjer TM genom att köpa åkdon.,,,D djac skrev:Absolut, jag vet många som idag inte kan tänka sig att köpa en, även i Sverige, men som bekant så säljer ju Tesla lite bilar utanför Sverige också och med situationen som den är i USA kan du räkna med att ungefär halva landets befolkning absolut inte köper en Tesla och nu råkar det vara den delen som tidigare var mest benägen.
Lägger man samman detta med att han verkar spendera, alldeles, för mycket tid på annat så har det nog samlat ihop sig till ett byte i mina ögon. Detta är inget dramatiskt normalt sett, en era är över och det är dags att gå in i nästa, då väljer man en ny person, lite som vanliga val.
Ja, det har inte setts någonstans, om du menar de Hill Billys som åker runt med sydstatsflaggor så har det inte ännu synts till en Tesla i de kortegerna.Jonatan79 skrev:
Sen vet jag inte hur du kommer fram till det, om en VD nu är synlig så är väl idealet att hen isf attraherar alla och allra sämst är ingen. En som gör att 50% (USA-exempel) inte vill köpa är då ganska långt från perfekt, detta är ju rena fakta.
Detta är ju en förklaring till varför skickliga näringslivsledare sällan väljer sida hårt i polariserande frågar, de sätter affärerna först, sen har de säkert åsikter i det privata men de är professionella i sina roller.
Tillägg: Var tvungen att kolla och nu finns det bara siffror för upp till maj men elbilsmarknaden i USA växte under perioden 9,6% och då var Tesla ner 15%, mao ett gigantiskt tapp i marknadsandelar. Vi får avvakta och se på helåret men det skulle förvåna mig stort om inte tappet fortsätter öka.
Så de du pratar om som säkert skjuter och äter ekorrar, skulle säkert köpa en Tesla om bara Musk vore lite mer av en svärmorsdröm och mer duktig VD i dina ögon?D djac skrev:Ja, det har inte setts någonstans, om du menar de Hill Billys som åker runt med sydstatsflaggor så har det inte ännu synts till en Tesla i de kortegerna.
Sen vet jag inte hur du kommer fram till det, om en VD nu är synlig så är väl idealet att hen isf attraherar alla och allra sämst är ingen. En som gör att 50% (USA-exempel) inte vill köpa är då ganska långt från perfekt, detta är ju rena fakta.
Detta är ju en förklaring till varför skickliga näringslivsledare sällan väljer sida hårt i polariserande frågar, de sätter affärerna först, sen har de säkert åsikter i det privata men de är professionella i sina roller.
Tillägg: Var tvungen att kolla och nu finns det bara siffror för upp till maj men elbilsmarknaden i USA växte under perioden 9,6% och då var Tesla ner 15%, mao ett gigantiskt tapp i marknadsandelar. Vi får avvakta och se på helåret men det skulle förvåna mig stort om inte tappet fortsätter öka.
I Sverige m.fl andra länder ökar försäljningen som sagt.
