716 235 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror inte att du kan göra någonting med Elon i god ton, så det håller jag som osannolikt. Sen är det ju knappast relevant heller eftersom Metalls kollektivavtal inte förhandlas mellan TM och Metall, utan med aktuell arbetsgivarorganisation och personerna som gör det säkert är väsentligt mer mogna och ansvarstagande.S Styrman_jansson skrev:Om nu TM Sweden( eller vilket bolag som helst som inte är så sugna på KA) genom strejk och stridsåtgärder skulle tvingas teckna KA tror du verkligen det skulle slutas i "god tro" som vänner och med goda intentioner?
Det ligger ju nära till hands att någon som tvingas till någon form av avtal mot sin vilja skulle jag utnyttja det till minsta paragraf...
Om din sista mening tänker jag att det är ju en loosermentalitet i mina ögon, vinnarna fattar snabbt omständigheterna och flyttar fokus till affären, att optimera sin business och göra det så bra det bara går. Som aktieägare är jag själv inte intresserad av att utse en VD som driver personliga hämndaktiviteter före verksamhetsmålet, som ju är att tjäna så mycket pengar det bara går.
Problemet är ju ifall den största ägaren i bolaget tycker att det är bra att det görs som det gör. Men lycka till att med ditt aktiekapital ta den diskussionen på nästa stämmaD djac skrev:
Ja, just Tesla är ju inget bra exempel, även om Musk bara äger en liten del. Sen tror jag att tiden kommer ändra på saker, även stora bolag har ibland aktivistiska/idealistiska VDar, det varar ett tag sen byts de ut mot någon som vill optimera intjäningenL lbgu skrev:
Att straffa sina anställda brukar ju vara ett bra sätt att få innefektiva arbetare som gör minsta möjliga.S Styrman_jansson skrev:Om nu TM Sweden( eller vilket bolag som helst som inte är så sugna på KA) genom strejk och stridsåtgärder skulle tvingas teckna KA tror du verkligen det skulle slutas i "god tro" som vänner och med goda intentioner?
Det ligger ju nära till hands att någon som tvingas till någon form av avtal mot sin vilja skulle jag utnyttja det till minsta paragraf...


