Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
S Styrman_jansson skrev:
Om nu TM Sweden( eller vilket bolag som helst som inte är så sugna på KA) genom strejk och stridsåtgärder skulle tvingas teckna KA tror du verkligen det skulle slutas i "god tro" som vänner och med goda intentioner?

Det ligger ju nära till hands att någon som tvingas till någon form av avtal mot sin vilja skulle jag utnyttja det till minsta paragraf...
Jag tror inte att du kan göra någonting med Elon i god ton, så det håller jag som osannolikt. Sen är det ju knappast relevant heller eftersom Metalls kollektivavtal inte förhandlas mellan TM och Metall, utan med aktuell arbetsgivarorganisation och personerna som gör det säkert är väsentligt mer mogna och ansvarstagande.

Om din sista mening tänker jag att det är ju en loosermentalitet i mina ögon, vinnarna fattar snabbt omständigheterna och flyttar fokus till affären, att optimera sin business och göra det så bra det bara går. Som aktieägare är jag själv inte intresserad av att utse en VD som driver personliga hämndaktiviteter före verksamhetsmålet, som ju är att tjäna så mycket pengar det bara går.
 
RoTe
D djac skrev:
Yngsta dottern arbetade ett tag i butik hos en av landets större kedjor och de tecknar i princip inga fasta anställningsavtal, alla är olika varianter av timanställning,
Precis som statligt ägda Postnord gjorde för över 20 år sen då jag var anställd där.
 
D djac skrev:
Som aktieägare är jag själv inte intresserad av att utse en VD som driver personliga hämndaktiviteter före verksamhetsmålet, som ju är att tjäna så mycket pengar det bara går.
Problemet är ju ifall den största ägaren i bolaget tycker att det är bra att det görs som det gör. Men lycka till att med ditt aktiekapital ta den diskussionen på nästa stämma ;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Problemet är ju ifall den största ägaren i bolaget tycker att det är bra att det görs som det gör. Men lycka till att med ditt aktiekapital ta den diskussionen på nästa stämma ;)
Ja, just Tesla är ju inget bra exempel, även om Musk bara äger en liten del. Sen tror jag att tiden kommer ändra på saker, även stora bolag har ibland aktivistiska/idealistiska VDar, det varar ett tag sen byts de ut mot någon som vill optimera intjäningen
 
D
RoTe RoTe skrev:
Precis som statligt ägda Postnord gjorde för över 20 år sen då jag var anställd där.
De kanske heller inte bröt mot kollektivavtalet då, vad vet jag.
 
D djac skrev:
som ju är att tjäna så mycket pengar det bara går.
Har inte Musk viss framgång här?
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Har inte Musk viss framgång här?
Definiera en viss framgång?
 
Rejäl skrev:
Definiera en viss framgång?
Är det ordet ”viss” eller ordet ”framgång” du behöver hjälp med?
 
  • Gilla
  • Älska
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är det ordet ”viss” eller ordet ”framgång” du behöver hjälp med?
Både och då du anser att han bara har en viss framgång!
 
Rejäl skrev:
Både och då du anser att han bara har en viss framgång!
Skrev jag bara?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Skrev jag bara?
Nej har inte påstått det heller svara nu på frågan..
 
Rejäl skrev:
Nej har inte påstått det heller svara nu på frågan..
Svensk lexikonbild som beskriver adjektivet 'viss' med två betydelser: säkerhet och obestämdhet, samt dess former i positiv i både en och flera varianter.

Definition av ordet "framgång" på svenska med böjningar och betydelsen att lyckas väl.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Har inte Musk viss framgång här?
Definiera viss framgång för Musk?
Inte vad ordet viss betyder utan vad du anser att Musk har gjort för att nå en viss framgång enligt dig?
 
N
S Styrman_jansson skrev:
Om nu TM Sweden( eller vilket bolag som helst som inte är så sugna på KA) genom strejk och stridsåtgärder skulle tvingas teckna KA tror du verkligen det skulle slutas i "god tro" som vänner och med goda intentioner?

Det ligger ju nära till hands att någon som tvingas till någon form av avtal mot sin vilja skulle jag utnyttja det till minsta paragraf...
Att straffa sina anställda brukar ju vara ett bra sätt att få innefektiva arbetare som gör minsta möjliga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
vad du anser att Musk har gjort för att nå en viss framgång enligt dig?
Jag anser ingenting om Musks eventuella framgång. Om du bakar lite ser du att jag frågade forumet/djac om det.

En skärmdump av ett forum där en användare ifrågasätter Musks framgång med hänvisning till ett svar från användaren djac.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.