Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Var ligger lojaliteten hos en fackförbundstillsatt styrelseledamot, lojal mot facket eller företaget?

Styrelseledamöter och VD har en omfattande lojalitetsplikt på grund av den förtroendefulla ställning de har i bolaget. Denna lojalitetsplikt framgår bland annat av aktiebolagslagens (ABL) generalklausul (8 kap. 41 §) och av bestämmelserna om jäv (8 kap. 23 §) och för verkställande direktören (VD) följer lojalitetsplikten även av anställningen (liksom för alla anställda). Enligt lojalitetsplikten ska bolagets vinstsyfte alltid stå i centrum och bolagets intressen ska alltid iakttas. Styrelseledamöterna och VD ska alltid beakta bolagets bästa. Styrelseledamöterna och VD har dessutom en plikt att värna om aktieägarnas intressen av att aktiebolagslagen, bolagsordningen och årsredovisningslagen följs.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du tror att IF Metall inte skulle ta den chansen? Givet deras intresse för medieexponering är ju sannolikheten 100% att det sitter nån lallare från facket i TM Swedens styrelse innan bläcket på kollektivavtalet har torkat.
Samt att representanterna är ju en av dom anställda inte IF Metalls gubbar eller gummor😊
 
  • Gilla
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Var ligger lojaliteten hos en fackförbundstillsatt styrelseledamot, lojal mot facket eller företaget?

Styrelseledamöter och VD har en omfattande lojalitetsplikt på grund av den förtroendefulla ställning de har i bolaget. Denna lojalitetsplikt framgår bland annat av aktiebolagslagens (ABL) generalklausul (8 kap. 41 §) och av bestämmelserna om jäv (8 kap. 23 §) och för verkställande direktören (VD) följer lojalitetsplikten även av anställningen (liksom för alla anställda). Enligt lojalitetsplikten ska bolagets vinstsyfte alltid stå i centrum och bolagets intressen ska alltid iakttas. Styrelseledamöterna och VD ska alltid beakta bolagets bästa. Styrelseledamöterna och VD har dessutom en plikt att värna om aktieägarnas intressen av att aktiebolagslagen, bolagsordningen och årsredovisningslagen följs.
Mot företaget men en representant är meningslös i mindre företag säg upp till ett par hundra miljoner i omsättning..
Vi har erbjudit detta men ingen har velat eller orkat och engagera sig, för dom hamnar i en ställning där som ändå inte kan påverka då styrelsen övriga medlemmar är i majoritet..
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Och?
Varför en lallare i stället för en kunnig person?
Tror du att metallare inte kan vara kunniga?
På vilket sätt skulle en lallare kunna påverka något i TM Swedens styrelse?
Baserat på intensiv evedensbaserad forskning har samtliga personer jag har träffat på i mitt arbetsliv som har engagerat sig fackligt varit de som var absolut sämst på sitt yrke och var de som var minst intresserade av att faktiskt arbeta. Detta gäller fackliga företrädare i transport, handel och finans vilket är de branscher jag verkat i som har varit kollektivavtalsanslutna.
 
  • Gilla
  • Haha
Zevv och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Var ligger lojaliteten hos en fackförbundstillsatt styrelseledamot, lojal mot facket eller företaget?

Styrelseledamöter och VD har en omfattande lojalitetsplikt på grund av den förtroendefulla ställning de har i bolaget. Denna lojalitetsplikt framgår bland annat av aktiebolagslagens (ABL) generalklausul (8 kap. 41 §) och av bestämmelserna om jäv (8 kap. 23 §) och för verkställande direktören (VD) följer lojalitetsplikten även av anställningen (liksom för alla anställda). Enligt lojalitetsplikten ska bolagets vinstsyfte alltid stå i centrum och bolagets intressen ska alltid iakttas. Styrelseledamöterna och VD ska alltid beakta bolagets bästa. Styrelseledamöterna och VD har dessutom en plikt att värna om aktieägarnas intressen av att aktiebolagslagen, bolagsordningen och årsredovisningslagen följs.
De har samma skyldighet som andra ledamöter precis som det står i ditt citat. De har däremot inte någon skyldighet att vara lojala mot ägarna, vilket andra representanter normalt är. Sen är ju syftet med dessa styrelser att få input från folk med olika bakgrund, som var och en bidrar med sina erfarenhet, för att man ska kunna fatta så bra strategiska beslut för framtiden som möjligt.
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
De har samma skyldighet som andra ledamöter precis som det står i ditt citat. De har däremot inte någon skyldighet att vara lojala mot ägarna, vilket andra representanter normalt är. Sen är ju syftet med dessa styrelser att få input från folk med olika bakgrund, som var och en bidrar med sina erfarenhet, för att man ska kunna fatta så bra strategiska beslut för framtiden som möjligt.
Men dom går inte berättat allt som sägs på mötena till vare sig facket eller andra anställda som är företagsnät hemligheter..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Baserat på intensiv evedensbaserad forskning har samtliga personer jag har träffat på i mitt arbetsliv som har engagerat sig fackligt varit de som var absolut sämst på sitt yrke och var de som var minst intresserade av att faktiskt arbeta. Detta gäller fackliga företrädare i transport, handel och finans vilket är de branscher jag verkat i som har varit kollektivavtalsanslutna.
Och de har suttit i styrelsen för företagen?
Den enda fackrepresentant som jag verkligen kände var på mitt första riktiga jobb och han var duktig på sitt jobb, arbetade hårt som alla andra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
De har samma skyldighet som andra ledamöter precis som det står i ditt citat. De har däremot inte någon skyldighet att vara lojala mot ägarna, vilket andra representanter normalt är. Sen är ju syftet med dessa styrelser att få input från folk med olika bakgrund, som var och en bidrar med sina erfarenhet, för att man ska kunna fatta så bra strategiska beslut för framtiden som möjligt.
Det där är ju bara fackpropaganda, hade det varit så fantastiskt bra med arbetstagarrepresentanter hade ju alla bolag kastat sig över det om det gav sådana enorma fördelar för företagen. Inte hade de behövt tvinga sig på i så fall.
 
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Och de har suttit i styrelsen för företagen?
Den enda fackrepresentant som jag verkligen kände var på mitt första riktiga jobb och han var duktig på sitt jobb, arbetade hårt som alla andra.
På de arbetsplatser jag har arbetat på har det alltid varit arbetsskygga individer som tack vare kollektivavtal har försetts med eget kontor i företagens lokaler där de kan sitta och rulla tummarna och försvara folk som objektivt borde fått sparken. Facket har en förkärlek att försvara de som förtjänar det minst.
 
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
På de arbetsplatser jag har arbetat på har det alltid varit arbetsskygga individer som tack vare kollektivavtal har försetts med eget kontor i företagens lokaler där de kan sitta och rulla tummarna och försvara folk som objektivt borde fått sparken. Facket har en förkärlek att försvara de som förtjänar det minst.
Det är väl speglat av dom branscherna som du har nämt (what goes around comes around)😉
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
På de arbetsplatser jag har arbetat på har det alltid varit arbetsskygga individer som tack vare kollektivavtal har försetts med eget kontor i företagens lokaler där de kan sitta och rulla tummarna och försvara folk som objektivt borde fått sparken. Facket har en förkärlek att försvara de som förtjänar det minst.
Då har du en annan upplevelse än jag. På mitt företag jobbar min fackliga representant både bra på jobbet och med de fackliga frågorna. Unionen i detta fall.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det där är ju bara fackpropaganda, hade det varit så fantastiskt bra med arbetstagarrepresentanter hade ju alla bolag kastat sig över det om det gav sådana enorma fördelar för företagen. Inte hade de behövt tvinga sig på i så fall.
Vissa människor, som sitter i styrelser utan att vara arbetstagarrepresentanter, vill ju göra så lite som möjligt och vill klara av mötena på kortast möjliga tid så att de kan spela golf, eller vad de nu gillar, i stället och vill därför ha en liten homogen styrelse där ingen ställer frågor eller tycker att saker ska utredas. Då vill man inte ha några avvikande, oavsett om det gäller arbetstagarrepresentanter, kvinnor eller andra minoritetsgrupper, utan bara sina kompisar som man träffar på styrelsemötena i olika företag.

Det gäller ju att någon anställd vill ställa upp också, som Rejäl skrev i 11 223.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De har däremot inte någon skyldighet att vara lojala mot ägarna, vilket andra representanter normalt är.
Var definieras denna skillnad?
 
Var det inte facken som initierade något som hade ett namn som Löntagarfonfer och fich med sig vissa partier i riksdagen om at det skulla vara så bra. Där skulle då fackliga reprentanter vara med och bestämma på företagen. Men vad vart det med det, det var inte bra för företagen, som då dränerades på miljontals kronor till att förvaltas av facken. Så ingen rök utan eld.
Dåvarnde finansminister Kjell Olof Feldt påkoms med att skriva på ett lapp på sin plats i riksdagen.

""" Lömtagarfonder är bara skit, men nu har vi baxat dom ända hit """

Ligger något i den maktfullkomlighet som en del fack har som sitt motto.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Vissa människor, som sitter i styrelser utan att vara arbetstagarrepresentanter, vill ju göra så lite som möjligt och vill klara av mötena på kortast möjliga tid så att de kan spela golf, eller vad de nu gillar, i stället och vill därför ha en liten homogen styrelse där ingen ställer frågor eller tycker att saker ska utredas. Då vill man inte ha några avvikande, oavsett om det gäller arbetstagarrepresentanter, kvinnor eller andra minoritetsgrupper, utan bara sina kompisar som man träffar på styrelsemötena i olika företag.

Det gäller ju att någon anställd vill ställa upp också, som Rejäl skrev i 11 223.
Jag har inga åsikter om arbetsmoralen hos de personer som ägarna av ett företag har utsett till sin styrelse. Det jag däremot har åsikter om är när någon som inte är ägare ska tvinga in representanter i bolagsstyrelsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zevv och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.