716 939 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Var ligger lojaliteten hos en fackförbundstillsatt styrelseledamot, lojal mot facket eller företaget?
Styrelseledamöter och VD har en omfattande lojalitetsplikt på grund av den förtroendefulla ställning de har i bolaget. Denna lojalitetsplikt framgår bland annat av aktiebolagslagens (ABL) generalklausul (8 kap. 41 §) och av bestämmelserna om jäv (8 kap. 23 §) och för verkställande direktören (VD) följer lojalitetsplikten även av anställningen (liksom för alla anställda). Enligt lojalitetsplikten ska bolagets vinstsyfte alltid stå i centrum och bolagets intressen ska alltid iakttas. Styrelseledamöterna och VD ska alltid beakta bolagets bästa. Styrelseledamöterna och VD har dessutom en plikt att värna om aktieägarnas intressen av att aktiebolagslagen, bolagsordningen och årsredovisningslagen följs.
Styrelseledamöter och VD har en omfattande lojalitetsplikt på grund av den förtroendefulla ställning de har i bolaget. Denna lojalitetsplikt framgår bland annat av aktiebolagslagens (ABL) generalklausul (8 kap. 41 §) och av bestämmelserna om jäv (8 kap. 23 §) och för verkställande direktören (VD) följer lojalitetsplikten även av anställningen (liksom för alla anställda). Enligt lojalitetsplikten ska bolagets vinstsyfte alltid stå i centrum och bolagets intressen ska alltid iakttas. Styrelseledamöterna och VD ska alltid beakta bolagets bästa. Styrelseledamöterna och VD har dessutom en plikt att värna om aktieägarnas intressen av att aktiebolagslagen, bolagsordningen och årsredovisningslagen följs.
Samt att representanterna är ju en av dom anställda inte IF Metalls gubbar eller gummor😊JanneJanne123 skrev:
Mot företaget men en representant är meningslös i mindre företag säg upp till ett par hundra miljoner i omsättning..D Dilato skrev:Var ligger lojaliteten hos en fackförbundstillsatt styrelseledamot, lojal mot facket eller företaget?
Styrelseledamöter och VD har en omfattande lojalitetsplikt på grund av den förtroendefulla ställning de har i bolaget. Denna lojalitetsplikt framgår bland annat av aktiebolagslagens (ABL) generalklausul (8 kap. 41 §) och av bestämmelserna om jäv (8 kap. 23 §) och för verkställande direktören (VD) följer lojalitetsplikten även av anställningen (liksom för alla anställda). Enligt lojalitetsplikten ska bolagets vinstsyfte alltid stå i centrum och bolagets intressen ska alltid iakttas. Styrelseledamöterna och VD ska alltid beakta bolagets bästa. Styrelseledamöterna och VD har dessutom en plikt att värna om aktieägarnas intressen av att aktiebolagslagen, bolagsordningen och årsredovisningslagen följs.
Vi har erbjudit detta men ingen har velat eller orkat och engagera sig, för dom hamnar i en ställning där som ändå inte kan påverka då styrelsen övriga medlemmar är i majoritet..
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Baserat på intensiv evedensbaserad forskning har samtliga personer jag har träffat på i mitt arbetsliv som har engagerat sig fackligt varit de som var absolut sämst på sitt yrke och var de som var minst intresserade av att faktiskt arbeta. Detta gäller fackliga företrädare i transport, handel och finans vilket är de branscher jag verkat i som har varit kollektivavtalsanslutna.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
De har samma skyldighet som andra ledamöter precis som det står i ditt citat. De har däremot inte någon skyldighet att vara lojala mot ägarna, vilket andra representanter normalt är. Sen är ju syftet med dessa styrelser att få input från folk med olika bakgrund, som var och en bidrar med sina erfarenhet, för att man ska kunna fatta så bra strategiska beslut för framtiden som möjligt.D Dilato skrev:Var ligger lojaliteten hos en fackförbundstillsatt styrelseledamot, lojal mot facket eller företaget?
Styrelseledamöter och VD har en omfattande lojalitetsplikt på grund av den förtroendefulla ställning de har i bolaget. Denna lojalitetsplikt framgår bland annat av aktiebolagslagens (ABL) generalklausul (8 kap. 41 §) och av bestämmelserna om jäv (8 kap. 23 §) och för verkställande direktören (VD) följer lojalitetsplikten även av anställningen (liksom för alla anställda). Enligt lojalitetsplikten ska bolagets vinstsyfte alltid stå i centrum och bolagets intressen ska alltid iakttas. Styrelseledamöterna och VD ska alltid beakta bolagets bästa. Styrelseledamöterna och VD har dessutom en plikt att värna om aktieägarnas intressen av att aktiebolagslagen, bolagsordningen och årsredovisningslagen följs.
Men dom går inte berättat allt som sägs på mötena till vare sig facket eller andra anställda som är företagsnät hemligheter..BirgitS skrev:
De har samma skyldighet som andra ledamöter precis som det står i ditt citat. De har däremot inte någon skyldighet att vara lojala mot ägarna, vilket andra representanter normalt är. Sen är ju syftet med dessa styrelser att få input från folk med olika bakgrund, som var och en bidrar med sina erfarenhet, för att man ska kunna fatta så bra strategiska beslut för framtiden som möjligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Och de har suttit i styrelsen för företagen?JanneJanne123 skrev:
Baserat på intensiv evedensbaserad forskning har samtliga personer jag har träffat på i mitt arbetsliv som har engagerat sig fackligt varit de som var absolut sämst på sitt yrke och var de som var minst intresserade av att faktiskt arbeta. Detta gäller fackliga företrädare i transport, handel och finans vilket är de branscher jag verkat i som har varit kollektivavtalsanslutna.
Den enda fackrepresentant som jag verkligen kände var på mitt första riktiga jobb och han var duktig på sitt jobb, arbetade hårt som alla andra.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det där är ju bara fackpropaganda, hade det varit så fantastiskt bra med arbetstagarrepresentanter hade ju alla bolag kastat sig över det om det gav sådana enorma fördelar för företagen. Inte hade de behövt tvinga sig på i så fall.BirgitS skrev:
De har samma skyldighet som andra ledamöter precis som det står i ditt citat. De har däremot inte någon skyldighet att vara lojala mot ägarna, vilket andra representanter normalt är. Sen är ju syftet med dessa styrelser att få input från folk med olika bakgrund, som var och en bidrar med sina erfarenhet, för att man ska kunna fatta så bra strategiska beslut för framtiden som möjligt.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
På de arbetsplatser jag har arbetat på har det alltid varit arbetsskygga individer som tack vare kollektivavtal har försetts med eget kontor i företagens lokaler där de kan sitta och rulla tummarna och försvara folk som objektivt borde fått sparken. Facket har en förkärlek att försvara de som förtjänar det minst.BirgitS skrev:
Det är väl speglat av dom branscherna som du har nämt (what goes around comes around)😉JanneJanne123 skrev:
På de arbetsplatser jag har arbetat på har det alltid varit arbetsskygga individer som tack vare kollektivavtal har försetts med eget kontor i företagens lokaler där de kan sitta och rulla tummarna och försvara folk som objektivt borde fått sparken. Facket har en förkärlek att försvara de som förtjänar det minst.
Då har du en annan upplevelse än jag. På mitt företag jobbar min fackliga representant både bra på jobbet och med de fackliga frågorna. Unionen i detta fall.JanneJanne123 skrev:
På de arbetsplatser jag har arbetat på har det alltid varit arbetsskygga individer som tack vare kollektivavtal har försetts med eget kontor i företagens lokaler där de kan sitta och rulla tummarna och försvara folk som objektivt borde fått sparken. Facket har en förkärlek att försvara de som förtjänar det minst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Vissa människor, som sitter i styrelser utan att vara arbetstagarrepresentanter, vill ju göra så lite som möjligt och vill klara av mötena på kortast möjliga tid så att de kan spela golf, eller vad de nu gillar, i stället och vill därför ha en liten homogen styrelse där ingen ställer frågor eller tycker att saker ska utredas. Då vill man inte ha några avvikande, oavsett om det gäller arbetstagarrepresentanter, kvinnor eller andra minoritetsgrupper, utan bara sina kompisar som man träffar på styrelsemötena i olika företag.JanneJanne123 skrev:
Det gäller ju att någon anställd vill ställa upp också, som Rejäl skrev i 11 223.
Var det inte facken som initierade något som hade ett namn som Löntagarfonfer och fich med sig vissa partier i riksdagen om at det skulla vara så bra. Där skulle då fackliga reprentanter vara med och bestämma på företagen. Men vad vart det med det, det var inte bra för företagen, som då dränerades på miljontals kronor till att förvaltas av facken. Så ingen rök utan eld.
Dåvarnde finansminister Kjell Olof Feldt påkoms med att skriva på ett lapp på sin plats i riksdagen.
""" Lömtagarfonder är bara skit, men nu har vi baxat dom ända hit """
Ligger något i den maktfullkomlighet som en del fack har som sitt motto.
Dåvarnde finansminister Kjell Olof Feldt påkoms med att skriva på ett lapp på sin plats i riksdagen.
""" Lömtagarfonder är bara skit, men nu har vi baxat dom ända hit """
Ligger något i den maktfullkomlighet som en del fack har som sitt motto.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag har inga åsikter om arbetsmoralen hos de personer som ägarna av ett företag har utsett till sin styrelse. Det jag däremot har åsikter om är när någon som inte är ägare ska tvinga in representanter i bolagsstyrelsen.BirgitS skrev:
Vissa människor, som sitter i styrelser utan att vara arbetstagarrepresentanter, vill ju göra så lite som möjligt och vill klara av mötena på kortast möjliga tid så att de kan spela golf, eller vad de nu gillar, i stället och vill därför ha en liten homogen styrelse där ingen ställer frågor eller tycker att saker ska utredas. Då vill man inte ha några avvikande, oavsett om det gäller arbetstagarrepresentanter, kvinnor eller andra minoritetsgrupper, utan bara sina kompisar som man träffar på styrelsemötena i olika företag.
Det gäller ju att någon anställd vill ställa upp också, som Rejäl skrev i 11 223.
Redigerat:
