716 684 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
För att det ger hjälp och påtryckningsmedel i de fall de anställda är i ett väldigt svagt läge eller företagsledningen är ovanligt hänsynslösa. "de flesta" är inte "alla".S Styrman_jansson skrev:
Exempelvis den stora fabriken ute på landet som håller hela bygden i sitt grepp då de hotar med nedläggning om de anställda inte går med på vad som helst. Vilket betyder att de anställdas försörjning försvinner, deras fastigheter blir värdelösa osv osv.
Som sagt, helt meningslöst, det finns säkert många andra med helt olika upplevelser, bekanta till mig driver ett av de större fristående åkerierna här nere, hade de bara betalt avtal hade de viktigaste medarbetarna aldrig stannat.M MrDizzy skrev:Det beror helt på vilket fackförbund du har med att göra.
Transport kör så mycket Jimmy Hoffa de kan.
Sen har du tex Civilingenjörerna som så vitt jag vet agerar som man tycker att en fackförening ska utan att ta till maffiametoder.
Nu är dock IF Metall väldigt nära Transport så inom LO-sfären och använder sig av maffia metoder de med... så därvid är det relevant
Det låter som olaga tvång, kanske barnmisshandel . Hur får du det att gå ihop med t.ex. barnkonventionen?Alfredo skrev:
Så nej du får inte tvinga dina barn att göra något. Men du får förmå dem. Att t.ex. gå till skolan.
I fallet du tar upp är det olagligt för dig att tvinga barnen men samtidigt din skyldighet att förmå barnen att gå till skolan.
Skall vi märka fler ord?
___________
"tvinga
utnyttja sin fysiska styrka eller maktställning till att förmå (någon) att mot sin vilja handla på visst sätt; genom våld, hot eller dylikt"
Det räcker gott att vara med i facket för att få hjälp om en AG utan kollektivavtal missköter sig.Tomtom79 skrev:
För att det ger hjälp och påtryckningsmedel i de fall de anställda är i ett väldigt svagt läge eller företagsledningen är ovanligt hänsynslösa. "de flesta" är inte "alla".
Exempelvis den stora fabriken ute på landet som håller hela bygden i sitt grepp då de hotar med nedläggning om de anställda inte går med på vad som helst. Vilket betyder att de anställdas försörjning försvinner, deras fastigheter blir värdelösa osv osv.
Så kan det vara.S Styrman_jansson skrev:
Speciellt om de annorlunda villkoren är bättre kan det vara något som lockar personer att vilja jobba hos den arbetsgivaren. I sådana fall brukar fördelarna tydligt kommuniceras av arbetsgivaren för att locka till sig den bästa personalen. Men det finns å andra sidan inget som hindrar att komplettera ett KA med bättre villkor.
Men om man inte vill teckna KA och samtidigt inte vill avslöja sina villkor misstänker nog alla att annorlunda betyder sämre
Eller så kan det vara så att man inte begriper vad det innebär med KA. T.ex. att KA ger fredsplikt. Det finns säkert olika skäl att vilja ha eller avstå KA.
Oberoende vad KA innehåller så kanske man inte vill teckna ett avtal med en organisation som man kanske anser har taskig värdegrund. Inte alltför länge sedan (kanske förekommer fortfarande) du kunde se fanor med Marx och Engels i LO-förbundens 1:a Majtåg.E elmont skrev:
Vem vill associera sig med sådana typer, full förståelse ifall man vill hålla armlängds avstånd till dessa.
Man får inte glömma att med KA's "fredsplikt" förekommer även "stridplikt" när facket tar ut sina medlemmar i "kamp" om de omfattas av ett kollektivavtal. Detta har visat sig väcka avsky från vissa AG's håll, fullt förståeligt.O skrev:
Så kan det vara.
Speciellt om de annorlunda villkoren är bättre kan det vara något som lockar personer att vilja jobba hos den arbetsgivaren. I sådana fall brukar fördelarna tydligt kommuniceras av arbetsgivaren för att locka till sig den bästa personalen. Men det finns å andra sidan inget som hindrar att komplettera ett KA med bättre villkor.
Men om man inte vill teckna KA och samtidigt inte vill avslöja sina villkor misstänker nog alla att annorlunda betyder sämre
Eller så kan det vara så att man inte begriper vad det innebär med KA. T.ex. att KA ger fredsplikt. Det finns säkert olika skäl att vilja ha eller avstå KA.
Jag kan från min egen erfarenhet säga att tex säljare som säger upp sig ofta blir blåsta på intjänade provisioner och det gäller även i de största bolagen med kollektivavtal. Attityden är, bevisat framgångsrik, att efter anställningen avslutats sitter bolaget på all information och alla advokater, så varsågod.. de flesta skiter i det för att det är så vanligt.Alfredo skrev:
I många fall handlar lönestöld ofta inte om att man inte får sin vanliga månadslön. Det är mycket vanligare att man pressar arbetare att ta kortare raster eller färre raster. Pressar dom att arbeta extra utan någon ersättning.Alfredo skrev:
Vill man vara extremt noggrann så är det lönestöld om arbetsgivaren ringer och frågar dig något om arbetet utanför arbetstid utan att ge någon ersättning för det. Men dom flesta tycker nog det är helt ok om arbetsgivaren ringer någon gång utanför arbetstid.
Jaså har de ett sådant beslut. Det visste jag inte. Men jag har ingen koll på vad som beslutas på Teslas bolagsstämma. Så det är inget konstigt, bara ett erkännande av min okunnighet.Jonatan79 skrev:
Däremot har jag tidigare läst att den svenska ledningen skulle vara fri att ingå KA om den ville. Men vad svensk lag tillåter Tesla Sverige göra och var koncernledningen tillåter behöver inte vara samma sak. Kanske var det bara ett konstaterande (av självklarheten) att lagen tillåter att teckna KA.
Eller så är det den Svenska ledningen som själva på eget bevåg inte vill ha KA. Exakt hur det förhåller sig med den saken vet vi väl inte. Eller? Och det har väl knappast någon betydelse om sverigeledningen inte vill eller inte får. Lite intressant för den nyfikne bara...
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
