717 203 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Jag med och jag har svårt att tro att Metall ljuger medvetet eftersom det så lätt faller tillbaks på dem själva. Så då är det frågan om vilka personer som ingår i underlaget för att kunna anse att 50 st är 50 %.Alfredo skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Alla i TM Sweden jobbar väl inte i verkstan med att laga Teslor?
Det finns väl många "skrivbordsjobb" tex sköta import, logistik, ordna biltransporter, personal, ekonomi, hyra in folk, chefer...osv.
Det finns väl många "skrivbordsjobb" tex sköta import, logistik, ordna biltransporter, personal, ekonomi, hyra in folk, chefer...osv.
Utnämningen av HD-domare har mycket lite att göra med den domstol som fällde Trump för 34 fall av bokföringsbrott. Den domstolen är inte federal, utan en del av staten New Yorks domstolssystem.Mikael_L skrev:
Ja fast inte så väldigt gammalt.
Ända in på 1970-talet så föll rösterna på en domare som var på väg in i HD rätt blandat mellan demokrater och republikaner i senaten.
Idag röstar precis alla republikaner för och precis alla demokrater emot (eller tvärtom) för den domare som presidenten föreslår.
Numera är tillsättningen till HD 100% politiserad, men för 50 år sedan var det absolut mer fritt för varje senator att välja efter eget tycke, att välja på kvalifikationer, vilken roll domaren skulle få för den egna delstaten, eller andra egenskaper. Partipiskan ven inte över deras huvuden.
Då fungerade fortfarande maktdelningssystemet i konstitutionen någorlunda bra.
Idag utses det diktatorer på 4 års mandat.
edit:
utnämningen av HD-domare fungerade faktiskt hyggligt opolitiskt ända fram i 1990-talet.
[länk]
Trump är mycket skicklig. Han gjorde flera uttalanden om att valet vat "stulet" och att han inte erkände resultatet. den sjätte januari 2021 höll han dessutom ett anförande inför sina anhängare i vilket han hamrade in att han inte hade förlorat valet och att han hoppades att Mike Pence skulle "do the right thing", dvs inte certifiera valresultatet. Trump sa det flera gånger, lite hotfullt i förtäckta ordalag.mnils skrev:
Senare den dagen stormade en mobb Kapitolium. Trump såg det på teve och ingrep inte.
På den tiden tycktes inte Musk ha några politiska ambitioner, varken för sig själv eller någon annan. Han kanske blev lite knäpp av kuppförsöket? Vem vet? Hur som helst så kan det mycket väl vara Trump som har inspirerat Musk att stämma de bolag som har slutat annonsera på Twitter. Det är en sån sak som inte vore främmande för Trump.
Redigerat:
Vet inte säkert hur det är enligt alla regler men jag vet att när mekaniker som jag varit bekant med blivit kundmottagare så har deras anställning ändrats till tjänstemannaanställning med utökat ansvar och dom har också bytt fack.S Styrman_jansson skrev:Faktiskt ingen aning. Många kundmottagare som jag haft att göra med är f.d. mekaniker eller har någon liknande utbildning. En del har hjälpt till i verkstaden när det är lugnt. Så om det skulle vara IF Metall eller något tjänstemannafack som är aktuellt har jag ingen aning om.
Jepp. Att de fått fler medlemmar är väl dock tämligen säkert. Men jag tror inte det gör någon som helst skillnad för Tesla. Och opionionen verkar rätt låst i i sina olika positioner.