Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Reklam i form av flaggor och affischställ vimlar det av i Stockholm och det går bra så länge de inte är i vägen för andra. Däremot får de inte blockera trottoaren så att t.ex. rullstolsburna inte kommer fram. Hyra mark av kommunen behövs bara för mer permanenta anläggningar som uteserveringar.
Eller?

”I Stockholms stad är inga typer trottoarskyltar som placeras på offentlig plats tillåtna, förutom så kallade överdagenskyltar. För att få sätta upp en överdagenskylt behöver du söka polistillstånd.”

” Förutom överdagenskyltar tillåts inga typer av skyltar som placeras på trottoaren utanför till exempel en butik, ett kafé eller en restaurang i Stockholm stad.

Ej tillåtna trottoarskyltar som det inte utfärdas polistillstånd för är bland annat

trottoarpratare
vippskyltar
gatupratare
menyskyltar.”

https://tillstand.stockholm/tillsta...lig-plats/anvanda-skyltar-pa-offentlig-plats/
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Men frågan var väl mer om man får belamra ytan med egna grejor utan ägarens tillstånd vilket jag inte tycker är självklart.

Anser du t.ex. det är fritt fram att duka upp en picknick mitt på asfalten på en industritomt?
Enligt bilden ser det inte belamrat ut. I alla fall inte mer än vad en del familjer breder ut sig när de har picknick.

Industritomter brukar vara inhägnade.
 
BirgitS
mnils skrev:
Så länge man protesterar mot rätt saker, och vilka som är rätt avgörs av staten.
Nej då, det går utmärkt att demonstrera för en massa obskyra åsikter som staten inte gillar. T.ex. NMR demonstrerar ju då och då.
 
BirgitS
mnils skrev:
Vi har ju i ett flertal fall sett hur usel äganderätten är i det här landet när folk fått sin mark ockuperad och nerskräpad av zigenarläger, det myndigheterna i bästa fall kan hjälpa till med är vitesförläggande mot den som fått sin mark nedskräpad!
Stämmer ju inte heller eftersom läger som hemlösa ordnat töms då och då. Har inte heller att göra med folks ursprung.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt bilden ser det inte belamrat ut. I alla fall inte mer än vad en del familjer breder ut sig när de har picknick.

Industritomter brukar vara inhägnade.
Utanför sthlm så brukar industitomter ofta inte vara inhägnade om det inte är av karaktär där farligt arbete utförs.
Istället sätts förbudsskyltar upp.
Gissa hur många jag fått be sig avlägsna från området eller skällt ut när de genar på vår industritomt.
Vissa fikar hos oss, hur man nu kan tycka att en betongklump är fin utsikt.
Medans vissa genar på tomten när man snöröjer, vilket är totalt jävla livsfarligt i mörker.

Men de som satt sig på tex gräsplättar och äter snabblunch låter vi vara, vi är ju inte där och kör. Och så länge de tar med sig skiten så bryr vi oss inte om den delen =)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Stämmer ju inte heller eftersom läger som hemlösa ordnat töms då och då. Har inte heller att göra med folks ursprung.
Det stämmer dock.

Finja fick sin mark okuperad av ziggizar. Kommunen lade ut ett vite till Finja. Men de var rätt smarta där. Då de åkte ut till lägerfolket och bad de förflytta sig ett tiotal meter och bygga på en annan plätt.
Vilket tillhörde kommunen och Finja slapp då vitet, men de fick städa.

Vi har ett läger kvar som varit på samma plats flera år nu. Men i med de är på kommunens mark så bryr sig ingen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Eller?

”I Stockholms stad är inga typer trottoarskyltar som placeras på offentlig plats tillåtna, förutom så kallade överdagenskyltar. För att få sätta upp en överdagenskylt behöver du söka polistillstånd.”

” Förutom överdagenskyltar tillåts inga typer av skyltar som placeras på trottoaren utanför till exempel en butik, ett kafé eller en restaurang i Stockholm stad.

Ej tillåtna trottoarskyltar som det inte utfärdas polistillstånd för är bland annat

trottoarpratare
vippskyltar
gatupratare
menyskyltar.”

[länk]
Finns ju ändå. Folk begär inte tillstånd för att ställa containrar, big bag etc. på trottoarerna heller.
I detta fall var det ju inte heller offentlig plats enligt någon.

I detta fall ser det dessutom inte alls ut som att det påverkar de som går på trottoaren/gångbanan bredvid.

Fel kommun dessutom.

Ta det lugnt och låt andra sköta sig själva så länge de inte håller på och stör. Man mår inte bra av att hålla på och jaga upp sig för betydelselösa saker.
 
BirgitS
Rkarlsson skrev:
Utanför sthlm så brukar industitomter ofta inte vara inhägnade om det inte är av karaktär där farligt arbete utförs.
Istället sätts förbudsskyltar upp.
Gissa hur många jag fått be sig avlägsna från området eller skällt ut när de genar på vår industritomt.
Vissa fikar hos oss, hur man nu kan tycka att en betongklump är fin utsikt.
Medans vissa genar på tomten när man snöröjer, vilket är totalt jävla livsfarligt i mörker.

Men de som satt sig på tex gräsplättar och äter snabblunch låter vi vara, vi är ju inte där och kör. Och så länge de tar med sig skiten så bryr vi oss inte om den delen =)
Ja, förbudsskyltar gäller ju också om de är lagliga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt bilden ser det inte belamrat ut. I alla fall inte mer än vad en del familjer breder ut sig när de har picknick.

Industritomter brukar vara inhägnade.
Nja, det sistnämnda beror på verksamhet. En bilverkstad får inte många kunder om den alltid är inhängnad…

Om IF Metalls picknick är laglig eller ej är nog ingen av oss kompetenta att bedöma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns ju ändå.
Och att något förekommer gör det tillåtet?

BirgitS BirgitS skrev:
Man mår inte bra av att hålla på och jaga upp sig
Jag tror inte någon jagar upp sig. Dock förstår inte jag varför du framhärdar att det skulle vara tillåtet att blockera andras dörrar. Jag hävdar att det helt självklart inte är tillåtet och det tror jag även du inser.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror inte någon jagar upp sig.
Jag tycker nog att en del har låtit upprörda för att strejkvakterna har tagit med sig stolar och ett skydd mot sol och regn samt har någon banderoll. Varför annars bry sig om att ta upp det i tråden.
 
Var är Greta när man behöver henne.


Svängde förbi malmö och där stod ett litet elverk puttrande för att förse strejkvakterna med el...
En byggplats i Malmö med tillfälliga byggnader, containrar, flaggor och ett elverk som förser platsen med elektricitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför annars bry sig om att ta upp det i tråden.
Då kan man ju lika gärna ifrågasätta varför tråden överhuvudtaget existerar. Varför bry sig om att några strejkar?
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Finns ju ändå. Folk begär inte tillstånd för att ställa containrar, big bag etc. på trottoarerna heller.
I detta fall var det ju inte heller offentlig plats enligt någon.

I detta fall ser det dessutom inte alls ut som att det påverkar de som går på trottoaren/gångbanan bredvid.

Fel kommun dessutom.

Ta det lugnt och låt andra sköta sig själva så länge de inte håller på och stör. Man mår inte bra av att hålla på och jaga upp sig för betydelselösa saker.
För min del struntar jag i vilket, praxis är uppenbarligen en annan än vad reglerna faktiskt säger, tyckte mest det var intressant att du så självsäkert ”killgissade”.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nej då, det går utmärkt att demonstrera för en massa obskyra åsikter som staten inte gillar. T.ex. NMR demonstrerar ju då och då.
Försök att förringa eller förneka förintelsen nu efter halvårsskiftet så får du se hur bra det går!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.