Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det stÀmmer, det var den sjÀtte veckan jag menade.
Stackars dina anstĂ€llda som bara har 4 veckor och en arbetsgivare utan kollektivavtalđŸ„Č
 
  • Haha
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
RejÀl skrev:
Stackars dina anstĂ€llda som bara har 4 veckor och en arbetsgivare utan kollektivavtalđŸ„Č
DĂ„ hade jag inte fĂ„tt behĂ„lla mĂ„nga 😂

Men faktum Àr att just semester funkar flexiblare pÄ icke anslutna företag (som allt annat) Àr mycket enklare att förhandla till sig extra semester istÀllet för löneökning tex. I kollektivavtalsanslutna bolag blir det alltid ett jÀkla krÄngel med sÄn dÀr personlig flexibilitet.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
DĂ„ hade jag inte fĂ„tt behĂ„lla mĂ„nga 😂
Du Ă€r nĂ„g duktig pĂ„ snacka runt det sĂ„ att dom stannarđŸ€Ł
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
Mikael_L
Min bÀttre hÀlft har 32 dagar, det stipuleras i kollektivavtalet deras.
Det Àr skrivet sÄ det blir fler dagar nÀr man blir Àldre.

Men lagstadgat Àr lÀgstanivÄn, och mÄnga har fler dagar.

Jag vet inte varför jag skriver detta, jag tror att alla redan vet detta ... 🙄
 
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
DĂ„ hade jag inte fĂ„tt behĂ„lla mĂ„nga 😂

Men faktum Àr att just semester funkar flexiblare pÄ icke anslutna företag (som allt annat) Àr mycket enklare att förhandla till sig extra semester istÀllet för löneökning tex. I kollektivavtalsanslutna bolag blir det alltid ett jÀkla krÄngel med sÄn dÀr personlig flexibilitet.
Fast det Ă€r mycket lĂ€ttare att komma undan med hemliga överenskommelser med vissa som man vill ge mer, med att ge dom en extra betald vecka Ă€n mer betalt som lĂ€ttare syns vid en revision av lönerna😉
 
JanneJanne123
RejÀl skrev:
Fast det Ă€r mycket lĂ€ttare att komma undan med hemliga överenskommelser med vissa som man vill ge mer, med att ge dom en extra betald vecka Ă€n mer betalt som lĂ€ttare syns vid en revision av lönerna😉
Det Ă€r det, men blir sĂ„ jobbigt vid ledarbyten nĂ€r man har lite egna upplĂ€gg kring sĂ„nt dĂ€r, vissa Ă€r mer paragrafryttare Ă€n andra 🙂
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det Ă€r det, men blir sĂ„ jobbigt vid ledarbyten nĂ€r man har lite egna upplĂ€gg kring sĂ„nt dĂ€r, vissa Ă€r mer paragrafryttare Ă€n andra 🙂
Ja det funkar inte pÄ större företag nÀr det Àr fler under chefer inblandade..

Det var trevligt att fĂ„ dig pudla ikvĂ€ll 😉
Men nu fĂ„r vi kolla pĂ„ den sÄÄÄ otroligt spĂ€nnande matchen mellan Ned-Tur😂
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
stÀmpelklocka Àven för civilingenjörer
BirgitS BirgitS skrev:
Nu jobbar civilingenjörer mycket fritt i allmÀnhet.
StÀmpelklocka eller inte har vÀldigt lite med titel att göra utan beror pÄ arbetsplats/arbetsgivare. VÀldigt mÄnga civilingenjörer har krav pÄ tidsredovisning pÄ ett sÀtt som Àr betydligt jobbigare Àn en traditionell stÀmpelklocka.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Alfredo Alfredo skrev:
StÀmpelklocka eller inte har vÀldigt lite med titel att göra utan beror pÄ arbetsplats/arbetsgivare. VÀldigt mÄnga civilingenjörer har krav pÄ tidsredovisning pÄ ett sÀtt som Àr betydligt jobbigare Àn en traditionell stÀmpelklocka.
God poÀng! SjÀlv mÄste jag som ingenjör redovisa pÄ timmen inte bara att jag jobbar utan ocksÄ vad jag jobbar med, stÀmpelklocka kÀnns inte som nÄgot bekymmer i förhÄllande till det.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Han (industriledaren) har nÄgot med IF Metall och konflikten att göra: [lÀnk]
Artikelförfattarna tycks inte förstÄ att Àven vi som har tagit Teslas parti i konflikten tycker att kollektivavtal Àr helt OK. Avtalsfrihet Àr en viktig rÀttighet.

Det Àr IF Metalls metoder vi vÀnder oss mot.
Avtalsfrihet Àr en viktig rÀttighet, Àven i den argumentationen.
 
  • Gilla
Zevv och 6 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Han (industriledaren) har nÄgot med IF Metall och konflikten att göra: [lÀnk]
Nej det har han in, inte mer Ă€n en debattartikel. Är du inte lĂ€skunnig?
 
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
5 veckors semester fÄr man i allmÀnhet för att man byter bort sin rÀtt till övertid, vet helt Àrligt inte om jag tycker det Àr ett bra byte.
Man fÄr 6 veckors semester och vanligtvis 7-10% löneförhöjning. Har hört vissa snÄla automotivebolag som erbjuder frÄn 4-5% med men min kÀnsla Àr att det Àr nÀrmare 10% Àn 5% som Àr det normala.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har han nÄgot med Tesla att göra?
Nej, dÄ hade han vÀl jobbat för en lösning internt eller? Han har debatterat för de svenska kollektivavtalen i en debattartikel.
 
JanneJanne123
F fsn skrev:
Man fÄr 6 veckors semester och vanligtvis 7-10% löneförhöjning. Har hört vissa snÄla automotivebolag som erbjuder frÄn 4-5% med men min kÀnsla Àr att det Àr nÀrmare 10% Àn 5% som Àr det normala.
Intressant! Hos oss Àr det inte ens ett valfritt alternativ, vÄrt kÀra kollektivavtal har bestÀmt att alla vill ha sex veckors semester och ingen övertidsersÀttning.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Intressant! Hos oss Àr det inte ens ett valfritt alternativ, vÄrt kÀra kollektivavtal har bestÀmt att alla vill ha sex veckors semester och ingen övertidsersÀttning.
Ja, mÄnga gÄr Ät det hÄllet. Det Àr vanligt hos oss med vid nyanstÀllningar att det blir övertidsavlöst men avtalet kan sÀgas upp av den anstÀllda. Det kostar en semestervecka och ett antal %.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.