717 052 lĂ€st ·
14 155 svar
717k lÀst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
HusÀgare
· Stockholm
· 2 911 inlĂ€gg
JanneJanne123
HusÀgare
- Stockholm
- 2 911 inlÀgg
DĂ„ hade jag inte fĂ„tt behĂ„lla mĂ„nga đRejĂ€l skrev:
Men faktum Àr att just semester funkar flexiblare pÄ icke anslutna företag (som allt annat) Àr mycket enklare att förhandla till sig extra semester istÀllet för löneökning tex. I kollektivavtalsanslutna bolag blir det alltid ett jÀkla krÄngel med sÄn dÀr personlig flexibilitet.
Min bÀttre hÀlft har 32 dagar, det stipuleras i kollektivavtalet deras.
Det Àr skrivet sÄ det blir fler dagar nÀr man blir Àldre.
Men lagstadgat Àr lÀgstanivÄn, och mÄnga har fler dagar.
Jag vet inte varför jag skriver detta, jag tror att alla redan vet detta ... đ
Det Àr skrivet sÄ det blir fler dagar nÀr man blir Àldre.
Men lagstadgat Àr lÀgstanivÄn, och mÄnga har fler dagar.
Jag vet inte varför jag skriver detta, jag tror att alla redan vet detta ... đ
Fast det Ă€r mycket lĂ€ttare att komma undan med hemliga överenskommelser med vissa som man vill ge mer, med att ge dom en extra betald vecka Ă€n mer betalt som lĂ€ttare syns vid en revision av lönernađJanneJanne123 skrev:
DĂ„ hade jag inte fĂ„tt behĂ„lla mĂ„nga đ
Men faktum Àr att just semester funkar flexiblare pÄ icke anslutna företag (som allt annat) Àr mycket enklare att förhandla till sig extra semester istÀllet för löneökning tex. I kollektivavtalsanslutna bolag blir det alltid ett jÀkla krÄngel med sÄn dÀr personlig flexibilitet.
JanneJanne123
HusÀgare
· Stockholm
· 2 911 inlĂ€gg
JanneJanne123
HusÀgare
- Stockholm
- 2 911 inlÀgg
Det Ă€r det, men blir sĂ„ jobbigt vid ledarbyten nĂ€r man har lite egna upplĂ€gg kring sĂ„nt dĂ€r, vissa Ă€r mer paragrafryttare Ă€n andra đRejĂ€l skrev:
Ja det funkar inte pÄ större företag nÀr det Àr fler under chefer inblandade..JanneJanne123 skrev:
Det var trevligt att fĂ„ dig pudla ikvĂ€ll đ
Men nu fĂ„r vi kolla pĂ„ den sÄÄÄ otroligt spĂ€nnande matchen mellan Ned-Turđ
BirgitS skrev:
StÀmpelklocka eller inte har vÀldigt lite med titel att göra utan beror pÄ arbetsplats/arbetsgivare. VÀldigt mÄnga civilingenjörer har krav pÄ tidsredovisning pÄ ett sÀtt som Àr betydligt jobbigare Àn en traditionell stÀmpelklocka.BirgitS skrev:
JanneJanne123
HusÀgare
· Stockholm
· 2 911 inlĂ€gg
JanneJanne123
HusÀgare
- Stockholm
- 2 911 inlÀgg
God poÀng! SjÀlv mÄste jag som ingenjör redovisa pÄ timmen inte bara att jag jobbar utan ocksÄ vad jag jobbar med, stÀmpelklocka kÀnns inte som nÄgot bekymmer i förhÄllande till det.Alfredo skrev:
Artikelförfattarna tycks inte förstÄ att Àven vi som har tagit Teslas parti i konflikten tycker att kollektivavtal Àr helt OK. Avtalsfrihet Àr en viktig rÀttighet.BirgitS skrev:
Det Àr IF Metalls metoder vi vÀnder oss mot.
Avtalsfrihet Àr en viktig rÀttighet, Àven i den argumentationen.
F
fsn
Medlem
· VĂ€stra götaland
· 12 676 inlĂ€gg
fsn
Medlem
- VÀstra götaland
- 12 676 inlÀgg
Man fÄr 6 veckors semester och vanligtvis 7-10% löneförhöjning. Har hört vissa snÄla automotivebolag som erbjuder frÄn 4-5% med men min kÀnsla Àr att det Àr nÀrmare 10% Àn 5% som Àr det normala.JanneJanne123 skrev:
F
fsn
Medlem
· VĂ€stra götaland
· 12 676 inlĂ€gg
fsn
Medlem
- VÀstra götaland
- 12 676 inlÀgg
JanneJanne123
HusÀgare
· Stockholm
· 2 911 inlĂ€gg
JanneJanne123
HusÀgare
- Stockholm
- 2 911 inlÀgg
Intressant! Hos oss Àr det inte ens ett valfritt alternativ, vÄrt kÀra kollektivavtal har bestÀmt att alla vill ha sex veckors semester och ingen övertidsersÀttning.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· VĂ€stra götaland
· 12 676 inlĂ€gg
fsn
Medlem
- VÀstra götaland
- 12 676 inlÀgg
Ja, mÄnga gÄr Ät det hÄllet. Det Àr vanligt hos oss med vid nyanstÀllningar att det blir övertidsavlöst men avtalet kan sÀgas upp av den anstÀllda. Det kostar en semestervecka och ett antal %.JanneJanne123 skrev:
