Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket underligt att uttala sig om den svenska modellen som gällt i typ 100 år och bara titta på 9 år.
Det kan man tycka, men samtidigt är tio år en fjärdedels arbetsliv för en akademiker, och vad som hänt senaste tio åren är mycket mer relevant för framtiden än hur det fungerade för hundra år sedan.

Den digitala och globala arbetsmarknaden kan ju sägas börjat runt millennieskiftet, men även runt 2010 så var videokonferanser inget som förekom i arbetslivet i någon större utsträckning. Jag skulle säga att allt har förändrats bara de senaste fem åren, så att något som fungerade bra på 1930 talet även skulle vara svaret på 2030 talet tar jag inte för givet. Och det är ju trots allt det som är den bakomliggande diskussionen, hur ska det här fungera framöver? Där olika intressen nu försöker driva diskussionen dit de vill.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Det kan man tycka, men samtidigt är tio år en fjärdedels arbetsliv för en akademiker, och vad som hänt senaste tio åren är mycket mer relevant för framtiden än hur det fungerade för hundra år sedan.

Den digitala och globala arbetsmarknaden kan ju sägas börjat runt millennieskiftet, men även runt 2010 så var videokonferanser inget som förekom i arbetslivet i någon större utsträckning. Jag skulle säga att allt har förändrats bara de senaste fem åren, så att något som fungerade bra på 1930 talet även skulle vara svaret på 2030 talet tar jag inte för givet. Och det är ju trots allt det som är den bakomliggande diskussionen, hur ska det här fungera framöver? Där olika intressen nu försöker driva diskussionen dit de vill.
Det har faktiskt varit mycket stora förändringar i arbetslivet kontinuerligt under de 100 åren. Höga produktivitetsökningar som lett till att folk inte längre jobbar 48 timmar i veckan och har 2 veckors semester. Arbetare behöver inte längre stå med mössan i hand och bocka vare sig på industrigolvet eller när de stöter på chefer i samhället.

Och förändringar kommer att fortsätta och så som det är nu kommer att upplevas lika konstigt om några årtionden som vi nu uppfattar hur det var för några årtionden sen.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det har faktiskt varit mycket stora förändringar i arbetslivet kontinuerligt under de 100 åren. Höga produktivitetsökningar som lett till att folk inte längre jobbar 48 timmar i veckan och har 2 veckors semester. Arbetare behöver inte längre stå med mössan i hand och bocka vare sig på industrigolvet eller när de stöter på chefer i samhället.

Och förändringar kommer att fortsätta och så som det är nu kommer att upplevas lika konstigt om några årtionden som vi nu uppfattar hur det var för några årtionden sen.
Det har väl inte hänt något speciellt alls sedan 70-talet?
 
  • Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Även om viss reallöneökning kanske skett så är den i SEK som tappat mycket i värde mot Euro så vi blir jämförbart fattigare hela tiden.
Ekonomifakta skriver så här:
Diagrammet bygger på data om löneutvecklingen i näringslivet från undersökningen Labour Cost Index. Lönerna har deflaterats med Eurostats Harmonised Index of Consumer Prices (HICP). Detta prisindex skiljer sig något från de nationella KPI vilket innebär att denna reallöneutveckling kan avvika en del från nationella uppgifter.
https://www.ekonomifakta.se/sakomra...alloneutveckling-internationellt_1209623.html

Jag tycker inte att det låter som att det är i SEK jämfört med euro.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
JanneJanne123
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det har väl inte hänt något speciellt alls sedan 70-talet?
Ser att @Rejäl blev förvånad, men gällande arbetstid och semester mm har det väl inte skett några större förändringar alls sedan 78 då fyra veckors semester infördes?
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det har väl inte hänt något speciellt alls sedan 70-talet?
Då har vi väldigt olika erfarenheter. Arbetslivet idag tycker jag inte alls är som när jag började jobba på somrarna på 70-talet. Då var det fasta arbetstider och stämpelklocka även för civilingenjörer eftersom arbetsgivarna inte litade på att de gjorde vad de skulle annars. Nu jobbar civilingenjörer mycket fritt i allmänhet.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Då har vi väldigt olika erfarenheter. Arbetslivet idag tycker jag inte alls är som när jag började jobba på somrarna på 70-talet. Då var det fasta arbetstider och stämpelklocka även för civilingenjörer eftersom arbetsgivarna inte litade på att de gjorde vad de skulle annars. Nu jobbar civilingenjörer mycket fritt i allmänhet.
Det har väl inget med lagar och kollektivavtal att göra?
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ser att @Rejäl blev förvånad, men gällande arbetstid och semester mm har det väl inte skett några större förändringar alls sedan 78 då fyra veckors semester infördes?
Fanns arbetstidsförkortning 78 tex? Hur många röda dagar fick man betald ledighet?
bara två saker jag kom på såhär småtrött en lördag kväll..
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Han (industriledaren) har något med IF Metall och konflikten att göra: [länk]
Var det den artikeln fsn menade?
Hela inlägget var rätt obegripligt, ingen länk, bara ett namn på en person som skulle kunna vara vem som helst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ser att @Rejäl blev förvånad, men gällande arbetstid och semester mm har det väl inte skett några större förändringar alls sedan 78 då fyra veckors semester infördes?
5 veckors semester?
Många jobbar mindre än 40 timmar i veckan numera, eller rättare sagt mindre än 41 timmar per vecka eftersom man fick jobba lite extra varje vecka för att få lediga klämdagar etc.
Men annars så har ju folk valt att ta ut högre lön än att använda pengarna till mer ledigt, högre reallöneökningar alltså.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
5 veckors semester?
Många jobbar mindre än 40 timmar i veckan numera, eller rättare sagt mindre än 41 timmar per vecka eftersom man fick jobba lite extra varje vecka för att få lediga klämdagar etc.
Men annars så har ju folk valt att ta ut högre lön än att använda pengarna till mer ledigt, högre reallöneökningar alltså.
5 veckors semester får man i allmänhet för att man byter bort sin rätt till övertid, vet helt ärligt inte om jag tycker det är ett bra byte.
 
  • Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
5 veckors semester får man i allmänhet för att man byter bort sin rätt till övertid, vet helt ärligt inte om jag tycker det är ett bra byte.
Återigen så gäller det kanske din sektor men arbetare byter inte bort sin övertidsersättning för 5v semester..
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
5 veckors semester får man i allmänhet för att man byter bort sin rätt till övertid, vet helt ärligt inte om jag tycker det är ett bra byte.
Du tänker på den 6:e semesterveckan, 5 veckor är lagstadgat.
 
  • Gilla
Eld och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Du tänker på den 6:e semesterveckan, 5 veckor är lagstadgat.
Pudlar på den! Fem veckors semester infördes 1978 och den sjätte byter man bort. Skrev snabbare än jag tänkte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Rejäl skrev:
Återigen så gäller det kanske din sektor men arbetare byter inte bort sin övertidsersättning för 5v semester..
Det stämmer, det var den sjätte veckan jag menade.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.