717 107 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det kan man tycka, men samtidigt är tio år en fjärdedels arbetsliv för en akademiker, och vad som hänt senaste tio åren är mycket mer relevant för framtiden än hur det fungerade för hundra år sedan.BirgitS skrev:
Den digitala och globala arbetsmarknaden kan ju sägas börjat runt millennieskiftet, men även runt 2010 så var videokonferanser inget som förekom i arbetslivet i någon större utsträckning. Jag skulle säga att allt har förändrats bara de senaste fem åren, så att något som fungerade bra på 1930 talet även skulle vara svaret på 2030 talet tar jag inte för givet. Och det är ju trots allt det som är den bakomliggande diskussionen, hur ska det här fungera framöver? Där olika intressen nu försöker driva diskussionen dit de vill.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det har faktiskt varit mycket stora förändringar i arbetslivet kontinuerligt under de 100 åren. Höga produktivitetsökningar som lett till att folk inte längre jobbar 48 timmar i veckan och har 2 veckors semester. Arbetare behöver inte längre stå med mössan i hand och bocka vare sig på industrigolvet eller när de stöter på chefer i samhället.A ajn82 skrev:Det kan man tycka, men samtidigt är tio år en fjärdedels arbetsliv för en akademiker, och vad som hänt senaste tio åren är mycket mer relevant för framtiden än hur det fungerade för hundra år sedan.
Den digitala och globala arbetsmarknaden kan ju sägas börjat runt millennieskiftet, men även runt 2010 så var videokonferanser inget som förekom i arbetslivet i någon större utsträckning. Jag skulle säga att allt har förändrats bara de senaste fem åren, så att något som fungerade bra på 1930 talet även skulle vara svaret på 2030 talet tar jag inte för givet. Och det är ju trots allt det som är den bakomliggande diskussionen, hur ska det här fungera framöver? Där olika intressen nu försöker driva diskussionen dit de vill.
Och förändringar kommer att fortsätta och så som det är nu kommer att upplevas lika konstigt om några årtionden som vi nu uppfattar hur det var för några årtionden sen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det har väl inte hänt något speciellt alls sedan 70-talet?BirgitS skrev:
Det har faktiskt varit mycket stora förändringar i arbetslivet kontinuerligt under de 100 åren. Höga produktivitetsökningar som lett till att folk inte längre jobbar 48 timmar i veckan och har 2 veckors semester. Arbetare behöver inte längre stå med mössan i hand och bocka vare sig på industrigolvet eller när de stöter på chefer i samhället.
Och förändringar kommer att fortsätta och så som det är nu kommer att upplevas lika konstigt om några årtionden som vi nu uppfattar hur det var för några årtionden sen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Ekonomifakta skriver så här:D Dilato skrev:
https://www.ekonomifakta.se/sakomra...alloneutveckling-internationellt_1209623.htmlDiagrammet bygger på data om löneutvecklingen i näringslivet från undersökningen Labour Cost Index. Lönerna har deflaterats med Eurostats Harmonised Index of Consumer Prices (HICP). Detta prisindex skiljer sig något från de nationella KPI vilket innebär att denna reallöneutveckling kan avvika en del från nationella uppgifter.
Jag tycker inte att det låter som att det är i SEK jämfört med euro.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Då har vi väldigt olika erfarenheter. Arbetslivet idag tycker jag inte alls är som när jag började jobba på somrarna på 70-talet. Då var det fasta arbetstider och stämpelklocka även för civilingenjörer eftersom arbetsgivarna inte litade på att de gjorde vad de skulle annars. Nu jobbar civilingenjörer mycket fritt i allmänhet.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det har väl inget med lagar och kollektivavtal att göra?BirgitS skrev:
Då har vi väldigt olika erfarenheter. Arbetslivet idag tycker jag inte alls är som när jag började jobba på somrarna på 70-talet. Då var det fasta arbetstider och stämpelklocka även för civilingenjörer eftersom arbetsgivarna inte litade på att de gjorde vad de skulle annars. Nu jobbar civilingenjörer mycket fritt i allmänhet.
Fanns arbetstidsförkortning 78 tex? Hur många röda dagar fick man betald ledighet?JanneJanne123 skrev:
bara två saker jag kom på såhär småtrött en lördag kväll..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
5 veckors semester?JanneJanne123 skrev:
Många jobbar mindre än 40 timmar i veckan numera, eller rättare sagt mindre än 41 timmar per vecka eftersom man fick jobba lite extra varje vecka för att få lediga klämdagar etc.
Men annars så har ju folk valt att ta ut högre lön än att använda pengarna till mer ledigt, högre reallöneökningar alltså.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
5 veckors semester får man i allmänhet för att man byter bort sin rätt till övertid, vet helt ärligt inte om jag tycker det är ett bra byte.BirgitS skrev:
5 veckors semester?
Många jobbar mindre än 40 timmar i veckan numera, eller rättare sagt mindre än 41 timmar per vecka eftersom man fick jobba lite extra varje vecka för att få lediga klämdagar etc.
Men annars så har ju folk valt att ta ut högre lön än att använda pengarna till mer ledigt, högre reallöneökningar alltså.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg