Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
O O skrev:
Men som jag förstått saken ser jag inga direkta likheter. Mobbing är ju när en grupp starka individer attackerar en svag i stort sett försvarslös person. Jämför du Tesla med ett försvarslöst mobbingoffer?
Eftersom mobbingen är statligt sanktionerad i det här fallet så är nog Tesla den svagare parten.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Nej faktiskt inte!
Den liknelsen, som du och hittills 6 andra gillade, hittade jag här
Beskyddarverksamhet är snarare ett försök att konkurrera med våldsmonopolet. En olaglig konkurrens, faktiskt.
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej. Alla är anställda i TM Sweden AB.
Då fattas det något i berättelsen om att IF Metall avser att stämma Tesla Uppsala.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då fattas det något i berättelsen om att IF Metall avser att stämma Tesla Uppsala.
Jo jag finner det väl mest patetiskt med den här Sverigefixeringen.... Om det går riktigt åt "h-vete" med EU's straffskatter på elbilar så blir det ju Tesla USA som får varsla om stora neddragningar över hela världen.
Vad spelar svenska kollektivavtal då för roll? Patetiskt!
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Nej! Inte för mig.
Nej det är lätt att bli förblindad i sin övertygelse ;)
O O skrev:
Nu är jag inte så insatt i denna typ av kriminell verksamhet som du verkar vara. Å andra sidan tycker jag mig ha betydligt bättre koll på arbetsrätt än du har.
haha, det krävs verkligen inga djupare kunskaper för att se likheterna… man behöver inte ens kunna lite arbetsrätt för det ;)
O O skrev:
Men som jag förstått saken ser jag inga direkta likheter. Mobbing är ju när en grupp starka individer attackerar en svag i stort sett försvarslös person. Jämför du Tesla med ett försvarslöst mobbingoffer?
Nja, inget är svart eller vitt. Men såsom "svenska modellen" är utformad så anser jag att det finns en obalans där de stridsåtgärder som facken tillåts använda sig av innebär att de i väldigt många fall är den starkare parten. Rätten till stridsåtgärder verkar ju till och med trumfa vissa lagar, t.ex. utdelningsplikten och renhållningsförordningen.

Eller tycker du facket var den "svagare parten" i exempelt med Saras bageri eller Sofias Salladsbar? I sistnämnda fallet valde facket att med 40 personer demonstrera utanför verksamheten när den var stängd och de hade en privat familjefest. Jag skulle personligen uppleva det som jäkligt obehagligt.
O O skrev:
Lagstiftningen ger facket möjlighet att vidta stridsåtgärder. Den ger även arbetsgivaren har laglig rätt att strida. Totalt sett är det en ganska balanserad arbetsrätt.
Hur man kan tycka det är balanserat när ingen proportionalitetsprincip finns och man tillåts störa viktiga samhällsfunktioner övergår mitt förstånd.
O O skrev:
Jag ser vad du menar. Även om du överdriver kraftigt. Det är såklart kriminellt beteende.

Men att det finns en sådan likhet mellan något lagligt och något olagligt är inte direkt unikt. Den som letar kan hitta andra sådana "likheter", men det är inte ett argument mot att följa lagen. Och verkligen inget som kastar någon skugga över den som gör rätt.

Polisen får använda skjutvapen, beslagta pengar och bilar, låsa in personer, samt bryta sig in i privata bostäder. Att det finns en likhet med mördares, rånares, kidnappares och inbrottstjuvars verksamhet ser jag oxo. Det gör nog alla.

Det är ett lika svagt argument mot polisen som det du för mot den svenska modellen.
Bra att du tog upp detta som exempel. Polisens användning av sina tjänstevapen är oerhört starkt reglerat och deras bruk av våld måste hela tiden stå i proportionalitet med det våld eller den situation de möter. En polis kan inte godtyckligt ta till vilka stridsåtgärder som helst för att uppnå sitt mål utan är istället utbildade att de-eskalera situationer som kan bli våldsamma. Poliser som inte följer detta riskerar åtal som vilken annan person som helst.

Det är just detta som saknas i den svenska modellen. Fackets åtgärder bör stå i proportion till de missförhållande som finns och t.ex. åtgärder som stör viktiga samhällsfunktioner endast är möjliga vid extrema missförhållanden.

Som sagt, jag är inte emot fackens rätt att strejka och ta till stridsåtgärder. T.ex. anser jag att den nyligen avslutade konflikten inom sjukvården helt berättigad. Men det är uppenbart att facken, i detta fall, både saknar stöd bland de anställda och har svårt att påvisa några ansenliga missförhållande. När man då drar på stora trumman, åsidosätter andra lagreglerade samhällsfunktioner och drar på stort i media så ter sig detta inte som en kamp för "de stackars" anställda på TM Sweden utan snarare någon form av kamp av ideologisk övertygelse. Eller en politisk kamp om du så vill.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Som tillägg/förtydligande till tidigare inlägg tycker jag man ska ställa sig frågan i om det är vettigt att tillåta att en förening så omfattande åsidosätter samhällsfunktioner av ideologisk/politisk övertygelse.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P pmd skrev:
Då fattas det något i berättelsen om att IF Metall avser att stämma Tesla Uppsala.
Ja, det är mycket märkligt med tanke på att det inte verkar finnas någon juridisk entitet som faktiskt är ”Tesla Uppsala”.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, det är mycket märkligt med tanke på att det inte verkar finnas någon juridisk entitet som faktiskt är ”Tesla Uppsala”.
Om det är på det sättet och andra verkstäder har lämnat ut information så har IF Metal inget att hämta då Tesla Sverige (TM sweden AB) lätt kan hävda att Metall har fått infon (från andra verkstäder)
Så mao ett media stund "Vi ska minsann stämma Tesla för att vi inte får som vi vill Buhu!"
Har fortfarande inte läst att Metall faktiskt stämt TM Sweden än... utan bara om Metall media stunt
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är jag ganska säker på att Elon Musk direkt lägger ner den lilla marknaden som Sverige är.
Där tog du nog fel,… igen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jag gör ingen sådan jämförelse alls mellan fack och arbetsgivare. Istället kommenterar jag någon som jämförde fackets metoder med kriminellas.

Vi kan skilja på poliser och polisers metoder. Det @Styrman_jansson och jag diskuterade var metoderna fack, kriminella och poliser använder. Jämförelsen gäller metoderna. Inte de som använder metoderna.
Även om jämförelsen kan te sig relevant så får man ha i bakhuvudet vad det är för organisationer det rör sig, och hur vitt de skiljer sig.

Polisen är offentlig verksamhet med uppdrag att upprätthålla lag och ordning och har genom våra styrande, och indirekt oss, givits ett våldsmonopol. Att dessa ska ha möjligheter att utföra vissa extraordinära handlingar är därför rätt försvarbart. Det är också demokratiskt.

Facken å andra sidan är en intresseorganisation helt fristående från de styrande i allmänhet och ej underställda någon form av demokratiskt styre från allmänhetens sida. Att ge sådana extraordinära möjligheter till vida samhällsstörande aktiviteter med få krav på vare sig reglering eller proportionalitet är för mig synnerligen anmärkningsvärt.

Samma sak gäller egentligen de kriminella organisationerna. De är dock, till skillnad från facken, inte skyddade av lagstiftning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Facket har väl ingen rätt att tvinga en arbetsgivare att löneförhandla med någon om det inte finns ett KA?
Nej, naturligtvis inte. Det har heller ingen påstått.
En arbetstagare får alltid be om en löneförhandling med sin arbetsgivare. Och när man skall förhandla sin lön är det bra att vara påläst. Kunskap om hur företaget går är då mycket bra att ha.

Det förekommer löneförhandling oxo på arbetsplatser utan KA.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej. Alla är anställda i TM Sweden AB.
Detta hade jag ingen koll på innan. Men du verkar ha rätt i sak. Så allt snack om "Tesla Uppsala" blir ju lite konstigt minst sagt. Jag hade nog uttryckt mig annorlunda i en del inlägg med den kunskapen. Man lär sig. Tack.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag finner det väl mest patetiskt med den här Sverigefixeringen.... Om det går riktigt åt "h-vete" med EU's straffskatter på elbilar så blir det ju Tesla USA som får varsla om stora neddragningar över hela världen.
Tråden handlar om Tesla Sverige. Så det är väl ganska logiskt med en "sverigefixering"
P paralun skrev:
Vad spelar svenska kollektivavtal då för roll? Patetiskt!
Det är trådens ämne.
För tråden spelar det en central roll.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej det är lätt att bli förblindad i sin övertygelse ;)

haha, det krävs verkligen inga djupare kunskaper för att se likheterna… man behöver inte ens kunna lite arbetsrätt för det ;)
Det är nog så.😉
Det är först när man har koll på arbetsrätten man ser helheten. Den helhet som gör att man ser att det finns få relevanta likheter. Mellan vad arbetsrätten tillåter och vad kriminella gör.
S Styrman_jansson skrev:
Nja, inget är svart eller vitt. Men såsom "svenska modellen" är utformad så anser jag att det finns en obalans där de stridsåtgärder som facken tillåts använda sig av innebär att de i väldigt många fall är den starkare parten. Rätten till stridsåtgärder verkar ju till och med trumfa vissa lagar, t.ex. utdelningsplikten och renhållningsförordningen.
Ibland är ena parten starkare. Ibland den andra. Lagen är oxo tänkt att i första hand stötta den svagare parten, arbetstagaren. Ibland tycker man lagens stöd inte räcker. Ibland kan man tycka att det blir för starkt. Ofta sker det samtidigt. Som en gungbräda som hela tiden rör sig kring en balans.
Det är ett tecken på balans att alla inte tycker exakt samma. Och att ena parten inte alltid vinner.
S Styrman_jansson skrev:
Eller tycker du facket var den "svagare parten" i exempelt med Saras bageri eller Sofias Salladsbar? I sistnämnda fallet valde facket att med 40 personer demonstrera utanför verksamheten när den var stängd och de hade en privat familjefest. Jag skulle personligen uppleva det som jäkligt obehagligt.
Jag har inte koll på dessa andra fall du beskriver. Jag säger inte emot dig.
S Styrman_jansson skrev:
Hur man kan tycka det är balanserat när ingen proportionalitetsprincip finns
Vad jag menar med balanserat är att nuvarande lagen ger arbetsgivaren ett antal rättigheter som skall balansera de rättigheter arbetstagarna ges. Exempelvis strejk kontra lock-out.

Man kan tycka att det skulle vara bra med en proportionalitetsprincip. Något konkret förslag på en sådan har jag inte sett. Exakt hur den skulle se ut är avgörande. Jag kan inte tycka om det som inte sett. Men att det skall vara proportion håller jag med om. Arbetsrätten syftar ju till just det. Och om det inte fungerar är det läge att se över. Ja.
S Styrman_jansson skrev:
och man tillåts störa viktiga samhällsfunktioner övergår mitt förstånd.
Strejk tillåts inte störa viktiga samhällsfunktioner. Det finns sådana undantag från strejkrätten.
S Styrman_jansson skrev:
Bra att du tog upp detta som exempel. Polisens användning av sina tjänstevapen är oerhört starkt reglerat och deras bruk av våld måste hela tiden stå i proportionalitet med det våld eller den situation de möter. En polis kan inte godtyckligt ta till vilka stridsåtgärder som helst för att uppnå sitt mål utan är istället utbildade att de-eskalera situationer som kan bli våldsamma. Poliser som inte följer detta riskerar åtal som vilken annan person som helst.

Det är just detta som saknas i den svenska modellen.
Nja... På liknade sätt är fackets användning av stridsåtgärder starkt reglerat av lagar.
S Styrman_jansson skrev:
Fackets åtgärder bör stå i proportion till de missförhållande som finns
Det som facket kallar "missförhållanden" kan arbetsgivaren ha en annan uppfattning om. Samma sak om "åtgärden". Går det att objektivt värdera om det är proportionalitet mellan "missförhållandet" och "åtgärden". Dessutom så snabbt att det är meningsfullt. Eller skall det gås igenom efter avslutad konflikt?

Det finns undantag i lagen. Det finns en form av proportionalitet i detta. Även om inte det begreppet används. Det är inte heller kopplat till det facket upplever som ett "missförhållande". Istället avser det helt ensidigt skydda den som drabbas av "åtgärden".

T.ex. får inte personal som är viktiga för en industriprocess strejka i vissa fall. Stålverk, pappersbruk är exempel. En strejk skulle kunna bli orimligt dyr. Kanske t.o.m. tvinga företaget i konkurs. Det finns alltså proportionalitet inbyggd, men inte explicit i en egen paragraf.
S Styrman_jansson skrev:
och t.ex. åtgärder som stör viktiga samhällsfunktioner endast är möjliga vid extrema missförhållanden.
Strejk tillåts aldrig störa samhällsfunktioner som i lagens mening anses viktiga.
S Styrman_jansson skrev:
Som sagt, jag är inte emot fackens rätt att strejka och ta till stridsåtgärder. T.ex. anser jag att den nyligen avslutade konflikten inom sjukvården helt berättigad.
Strejkrätten är djupt rotad i våra lagar. Många arbetstagare som upplever sig missgynnade anser att deras fackföreningar är alldeles för fega och inte utnyttjar den när möjligheten finns & strejkkassan är full. Vissa arbetstagare tycker det är fel när de kan tvingas ut i strejk för andra speciellt om de kanske tycker att de själva blir missgynnade. De som har bra betalt gillar kanske inte att strejka för att andra skall komma ikapp dem lönemässigt.
S Styrman_jansson skrev:
Men det är uppenbart att facken, i detta fall, både saknar stöd bland de anställda och har svårt att påvisa några ansenliga missförhållande.
Bara för att det upplevs så för vissa utomstående betyder det inte att det verkligen förhåller sig så.
S Styrman_jansson skrev:
När man då drar på stora trumman, åsidosätter andra lagreglerade samhällsfunktioner
Det är inte alls ovanligt att lagar motsäger varandra. Då säger lagen att domstol avgör. Alldeles lagligt. Det som då blir åsidosatt är helt enkelt inte lika viktigt. Enligt vår lag.

Alla lagar är inte perfekta. Men de skall följas. Till dess att en majoritet ändrar dem.
S Styrman_jansson skrev:
och drar på stort i media så ter sig detta inte som en kamp för "de stackars" anställda på TM Sweden utan snarare någon form av kamp av ideologisk övertygelse. Eller en politisk kamp om du så vill.
Utomstående får info i media. Info som är anpassad, avkortad, designad av avsändarna (TM &IFM). Därefter (miss)uppfattad av journalister och sedan anpassad, avkortad och nästan alltid vinklad. Dessutom använder media andra media som källor. Om och om igen. Det blir feta hönor av ynkliga fjädrar.

Som varande helt utomstående har jag inte en susning om den egentliga orsaken till konflikten på Tesla. Det finns inte information nog att bedöma. Men ofta skramlar tomma tunnor mest. Och de största konflikter startar med en liten skitsak. Undra om det inte är så här med.

Naturligtvis hoppar våra kära opinionsbildare och politiker in och försöker dra egen nytta. Genom att som du skriver göra saken till en politisk kamp, strid mellan ideologiska övertygelser eller kanske förutfattade meningar. Vad som helst som genererar klick.
 
S Styrman_jansson skrev:
Som tillägg/förtydligande till tidigare inlägg tycker jag man ska ställa sig frågan i om det är vettigt att tillåta att en förening så omfattande åsidosätter samhällsfunktioner av ideologisk/politisk övertygelse.
Är det verkligen så? 🤨
Fungerar inte samhället precis som vanligt för er andra? Personligen har jag inte märkt något alls av konflikten. Samhällets funktioner fungerar precis som innan strejken för mig.

Vårdstrejken har däremot påverkat väldigt många
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.