Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O O skrev:
Det finns många lagar.
[bild]
Många paragrafer osv. Att hålla en kurs i arbetsrätt finns det andra som gör om man vill lära sig. Det tar sin lilla tid att lära sig. Men IF Metall anser alltså att Tesla Uppsala brutit mot denna paragraf. IF Metall är experter på detta det är deras specialområde. Så de lär knappast stämma någon om de inte har rätt. Det är ett enkelt sätt att se på skuldfrågan.

Nej inte riktigt. Informationsplikten gäller "hur verksamheten utvecklas" alltså om företaget. Ingen som helst annan koppling till IF Metalls medlemmar än att de är anställda. Informationen gäller företaget inte de anställda.

Om man gissar vilt kanske IF Metall vill veta mer om företaget för att bedöma risken för uppsägningar nu när EM sagt att personalstyrkan måste minska. En olönsam enhet ligger risigare till än en lönsam t.ex. Hypotetiskt gissat av mig.

Kunskap om hur företaget går ekonomiskt är oxo bra info inför en löneförhandling. Går det bra har facket argument för löneökningar, går det dåligt har de lättare att acceptera srbetsgivarens nedskärningar.

Det är den typ av info som det gäller.

En annan gissning är att chefen på Tesla Uppsala inte har det minsta koll på Svensk arbetsrätt.
Det finns inget KA så där faller en av dina gissningar då det gäller information inför löneförhandling. Tesla har inte sagt att de ska säga upp , eller varslat folk i Sverige, eller har de?
 
S Styrman_jansson skrev:
Ehh, det är ju helt uppenbart.
Nej! Inte för mig.
S Styrman_jansson skrev:
Det agerande som ett fackförbund medges göra har ju stora likheter med ”beskyddarverksamhet”, mobbing, utpressning m.m även om det är sanktionerat i lag.
Nu är jag inte så insatt i denna typ av kriminell verksamhet som du verkar vara. Å andra sidan tycker jag mig ha betydligt bättre koll på arbetsrätt än du har.

Men som jag förstått saken ser jag inga direkta likheter. Mobbing är ju när en grupp starka individer attackerar en svag i stort sett försvarslös person. Jämför du Tesla med ett försvarslöst mobbingoffer?

Som jag ser det är det väl snarast precis tvärt om. Svensk arbetsrätt ger den enskilde anställde en möjlighet att undvika bli mobbad av arbetsgivaren. Något som historiskt varit mycket vanligt i Sverige och fortfarande pågår än i dag världen över. Medlemskapet i en gemensam organisation, en fackförening, ger den enskilde ett skydd mot den betydligt starkare mobbaren, arbetsgivaren.

Lagstiftningen ger facket möjlighet att vidta stridsåtgärder. Den ger även arbetsgivaren har laglig rätt att strida. Totalt sett är det en ganska balanserad arbetsrätt.
S Styrman_jansson skrev:
Tänkt dig fallet privat, där jag och mina kompisar börjar campera utanför ditt hus, skanderande slagord, blockerande din post, hindra alla din leveranser hem, hindra alla hantverkare som du kan behöva, stämmer dig m.m. Allt bara för att du nyttjar din lagstadgade föreningsfrihet och inte vill gå med i vår förening. En förening som vill starkt reglera hur du lever ditt liv.
Jag ser vad du menar. Även om du överdriver kraftigt. Det är såklart kriminellt beteende.

Men att det finns en sådan likhet mellan något lagligt och något olagligt är inte direkt unikt. Den som letar kan hitta andra sådana "likheter", men det är inte ett argument mot att följa lagen. Och verkligen inget som kastar någon skugga över den som gör rätt.

Polisen får använda skjutvapen, beslagta pengar och bilar, låsa in personer, samt bryta sig in i privata bostäder. Att det finns en likhet med mördares, rånares, kidnappares och inbrottstjuvars verksamhet ser jag oxo. Det gör nog alla.

Det är ett lika svagt argument mot polisen som det du för mot den svenska modellen.
 
JanneJanne123
O O skrev:
Nej! Inte för mig.

Nu är jag inte så insatt i denna typ av kriminell verksamhet som du verkar vara. Å andra sidan tycker jag mig ha betydligt bättre koll på arbetsrätt än du har.

Men som jag förstått saken ser jag inga direkta likheter. Mobbing är ju när en grupp starka individer attackerar en svag i stort sett försvarslös person. Jämför du Tesla med ett försvarslöst mobbingoffer?

Som jag ser det är det väl snarast precis tvärt om. Svensk arbetsrätt ger den enskilde anställde en möjlighet att undvika bli mobbad av arbetsgivaren. Något som historiskt varit mycket vanligt i Sverige och fortfarande pågår än i dag världen över. Medlemskapet i en gemensam organisation, en fackförening, ger den enskilde ett skydd mot den betydligt starkare mobbaren, arbetsgivaren.

Lagstiftningen ger facket möjlighet att vidta stridsåtgärder. Den ger även arbetsgivaren har laglig rätt att strida. Totalt sett är det en ganska balanserad arbetsrätt.

Jag ser vad du menar. Även om du överdriver kraftigt. Det är såklart kriminellt beteende.

Men att det finns en sådan likhet mellan något lagligt och något olagligt är inte direkt unikt. Den som letar kan hitta andra sådana "likheter", men det är inte ett argument mot att följa lagen. Och verkligen inget som kastar någon skugga över den som gör rätt.

Polisen får använda skjutvapen, beslagta pengar och bilar, låsa in personer, samt bryta sig in i privata bostäder. Att det finns en likhet med mördares, rånares, kidnappares och inbrottstjuvars verksamhet ser jag oxo. Det gör nog alla.

Det är ett lika svagt argument mot polisen som det du för mot den svenska modellen.
Wow, socialdemokraten är stark i dig när du likställer fackets ”befogenheter” med våldsmonopolets.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns inget KA så där faller en av dina gissningar då det gäller information inför löneförhandling.
Nej, inte alls. Hela paragrafen gäller just när KA saknas.
Löneförhandling sker oavsett KA eller inte.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tesla har inte sagt att de ska säga upp , eller varslat folk i Sverige, eller har de?
Ingen aning.
Det jag snappat upp är att EM har sagt att personalstyrkan skall minskas. Det är den info jag har. Samt att någon konstaterat att antal anställda av Tesla minskat 15% (om jag kommer ihåg rätt%). Vad gäller Sverige vet jag inget heller. Varsel borde vi ha hört.
Men tror man att Tesla skall minska 20% i hela världen är det rimligt att den som jobbar på Tesla är lite orolig nu.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
du likställer fackets ”befogenheter” med våldsmonopolets.
Nej faktiskt inte!
Den liknelsen, som du och hittills 6 andra gillade, hittade jag här
S Styrman_jansson skrev:
Det agerande som ett fackförbund medges göra har ju stora likheter med ”beskyddarverksamhet”, mobbing, utpressning m.m även om det är sanktionerat i lag.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Inte alls!
Jag likställer inget.
Jag påpekade bara vissa likheter mellan vissa kriminellas och polisers verksamhet.
Du kopplar det till facket. Men jag inser inte riktigt hur.
Är väl en ganska tydlig jämförelse du gör? Först förklarar du vilka befogenheter facket har kontra arbetsgivare och ett par stycken ner gör du samma jämförelse mellan poliser och kriminella. Men visst, man kan ju jämföra någon som bygger ett hus och som river ett hus, båda använder ibland grävmaskiner, ser inte helt relevansen i den typen av jämförelse dock.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Nej, inte alls. Hela paragrafen gäller just när KA saknas.
Löneförhandling sker oavsett KA eller inte.

Ingen aning.
Det jag snappat upp är att EM har sagt att personalstyrkan skall minskas. Det är den info jag har. Samt att någon konstaterat att antal anställda av Tesla minskat 15% (om jag kommer ihåg rätt%). Vad gäller Sverige vet jag inget heller. Varsel borde vi ha hört.
Men tror man att Tesla skall minska 20% i hela världen är det rimligt att den som jobbar på Tesla är lite orolig nu.
Så facket löneförhandlar med Tesla trots att KA saknas?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är väl en ganska tydlig jämförelse du gör? Först förklarar du vilka befogenheter facket har kontra arbetsgivare och ett par stycken ner gör du samma jämförelse mellan poliser och kriminella. Men visst, man kan ju jämföra någon som bygger ett hus och som river ett hus, båda använder ibland grävmaskiner, ser inte helt relevansen i den typen av jämförelse dock.
Jag gör ingen sådan jämförelse alls mellan fack och arbetsgivare. Istället kommenterar jag någon som jämförde fackets metoder med kriminellas.

Vi kan skilja på poliser och polisers metoder. Det @Styrman_jansson och jag diskuterade var metoderna fack, kriminella och poliser använder. Jämförelsen gäller metoderna. Inte de som använder metoderna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så facket löneförhandlar med Tesla trots att KA saknas?
Vad facket gör på Tesla i form av förhandlingar vet jag inte. Du får fråga någon annan. Men det finns inget konstigt i att en fackmedlem tar hjälp av sitt fack att löneförhandla även om inget KA finns. Det skulle mycket väl kunna ha skett på Tesla. Men som sagt jag vet inte.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så facket löneförhandlar med Tesla trots att KA saknas?
Varför lägger du ord jag inte sagt i min mun?
 
O O skrev:
Vad facket gör på Tesla i form av förhandlingar vet jag inte. Du får fråga någon annan. Men det finns inget konstigt i att en fackmedlem tar hjälp av sitt fack att löneförhandla även om inget KA finns. Det skulle mycket väl kunna ha skett på Tesla. Men som sagt jag vet inte.
Du är inte så påläst som du vill påstå…
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Hela paragrafen gäller just när KA saknas.
Löneförhandling sker oavsett KA eller inte.
MBL §19a
Arbetsgivaren ska hålla facket underrättade om hur verksamheten utvecklas produktionsmässigt och ekonomiskt liksom om riktlinjerna för personalpolitiken.


Facket har väl ingen rätt att tvinga en arbetsgivare att löneförhandla med någon om det inte finns ett KA?

Facket har bara rätt till allmän information om bolaget TM i Sverige, inte Tesla globalt.

Finns det inget fattat beslut om nedskärningar eller utökning av verksamheten behöver inte facket informeras förrän det är klart.
https://lagen.nu/prop/2004/05:148#kommentar-1976:580/P19a

En intressant grej är att:

Normalfallet är att när förhandlingarna mellan arbetstagarorganisation och arbetsgivare väl påbörjas är inte 19§ MBL tillämplig.
Informationen är inte längre fortlöpande i det avseendet som 19 § 64 MBL stipulerar och arbetsgivare och arbetstagarorganisation begränsas till att diskutera den information som framkommer i förhandlingarna.

I huvudsak syftar 19 § MBL inte till att användas i förhandlingsfrågor.
Holke, Olauson. s. 158. 64
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det verkar inte direkt allvarligt om alla andra verkstäder lämnat ut den info IF Metall krävt, lär inte vara speciellt överrumplande.
Är Teslaverkstäderna i Sverige fristående bolag som anlitas av TM Sweden i förekommande fall?
 
P pmd skrev:
Är Teslaverkstäderna i Sverige fristående bolag som anlitas av TM Sweden i förekommande fall?
Nej. Alla är anställda i TM Sweden AB.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Informationen som skall lämnas ut gäller företaget, arbetsgivaren. Inte specifikt relaterat IF Metalls medlemmar.
Lagen säger att bolaget ska informera fackförbund som har medlemmar som arbetar för bolaget.

Vi kan alltså sluta oss till att det finns IF Metall-medlemmar som arbetar på Tesla Uppsala. Om inte vore det ju oerhört korkat av IF Metall att stämma Tesla Uppsala, och vi vet ju att IF Metall är experter på detta, så det vore orimligt.

Om ingen av de som arbetar på Tesla Uppsala hade varit fackansluten hade bolaget alltså inte behövt informera någon om verksamhetens utveckling eller om ekonomin.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.