717 203 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det kanske beror på att de har föräldrar som är efter i utvecklingen?Rejäl skrev:
Föräldrar kanske borde testas för att avgöra om de är kapabla att ta hand om sina barn eller om barnen måste gå på dagis för att bli normala.
Nee, du som förälder kan aldrig ersätta gruppupplevelsen att socialisera sig med andra under uppsikt av utbildade dagisfröknar..P pmd skrev:
Det finns det säkert, det finns många studier, sanningen är att idag är bristande föräldraskap ett jätteproblem för individen och samhället och dagens föräldrar lägger allt för lite tid med sina barn, förutom den nödvändiga arbetstiden som är mycket mer än tillräcklig på förskolan. Jag antar att du är helt frånkopplad från den världen och därför lever med dessa villfarelser.Rejäl skrev:
Haha, ja men det är standard på en del amerikanska företag, själv blivit ledsagad ut av väktare när jag sa upp mig på ett sådant, det är bara ett protokoll.JanneJanne123 skrev:
Sanningen? Är att hela samhället i stort är något helt annat än det var för 20-30år sedan, jag har barn och dom jag umgås med stämmer inte in i din upplevelse.D djac skrev:Det finns det säkert, det finns många studier, sanningen är att idag är bristande föräldraskap ett jätteproblem för individen och samhället och dagens föräldrar lägger allt för lite tid med sina barn, förutom den nödvändiga arbetstiden som är mycket mer än tillräcklig på förskolan. Jag antar att du är helt frånkopplad från den världen och därför lever med dessa villfarelser.
Men kan tänka mig att detta är ett stort problem i förorterna..
Vill du att jag ska bekräfta att det finns spridning, dvs alla är inte exakt lika..Rejäl skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag tror inte jag var så speciellt viktig men att signalen var viktigare, gick till ärkefienden och var öppen med detta, fick sitta kvar med chef och HR tills väktare kom upp, följde ett protokoll med vilka saker jag fick plocka med, laptopen förblev stängd, haha.JanneJanne123 skrev:
skulle vara lite intressant att veta hur han har resonerat i artiklen i DN gällande:
"Tesla gav Olof en bra lön, högre ersättning vid föräldraledighet än kollektivavtalet, olika bonusar samt möjlighet att köpa aktier billigare i företaget. Trots det räknade Olof ut att han förlorade 20 000 kronor om året på att företaget inte hade ett kollektivavtal. Bland annat för att Tesla betalar in mindre tjänstepension och att arbetstiden är längre.
har han bara räknat att han skall få 20.000 mer om tesla får KA? dvs ha kakan kvar samtidigt som han äter den, för risken är väll stor att andra förmåner dras in ,tex bonusar och aktier, om tesla istället får lägga pengar på arbetstidsförkrtning och tjänstepension?
så det blir +-0
"Tesla gav Olof en bra lön, högre ersättning vid föräldraledighet än kollektivavtalet, olika bonusar samt möjlighet att köpa aktier billigare i företaget. Trots det räknade Olof ut att han förlorade 20 000 kronor om året på att företaget inte hade ett kollektivavtal. Bland annat för att Tesla betalar in mindre tjänstepension och att arbetstiden är längre.
har han bara räknat att han skall få 20.000 mer om tesla får KA? dvs ha kakan kvar samtidigt som han äter den, för risken är väll stor att andra förmåner dras in ,tex bonusar och aktier, om tesla istället får lägga pengar på arbetstidsförkrtning och tjänstepension?
så det blir +-0
Redigerat:
Jag tror att han saknar din kristallkula och bara konstaterar att även om lönen ligger lite högre så förlorar han på totalen, ibland räcker det att läsa precis vad som står.I ironhead skrev:skulle vara lite intressant att veta hur han har resonerat i artiklen i DN gällande:
"Tesla gav Olof en bra lön, högre ersättning vid föräldraledighet än kollektivavtalet, olika bonusar samt möjlighet att köpa aktier billigare i företaget. Trots det räknade Olof ut att han förlorade 20 000 kronor om året på att företaget inte hade ett kollektivavtal. Bland annat för att Tesla betalar in mindre tjänstepension och att arbetstiden är längre.
har han bara räknat att han skall få 20.000 mer om tesla får KA? dvs ha kakan kvar samtidigt som han äter den, för risken är väll stor att andra förmåner dras in ,tex bonusar och aktier, om tesla istället får lägga pengar på arbetstidsförkrtning och tjänstepension?
så det blir +-0
jo, jag läste precis vad som stog, och det var ju inte så att det bara var lönen som låg lite högre, utan Olof nämnde ju även bonusar, bättre betald föräldra ledighet och aktier (läs artikeln igen om du råkade missa det)D djac skrev:
man behöver nog ingen jättestor kristallkula för att komma på tanken att risken borde vara rätt stor att
dessa förmåner dras in, om nya förmåner förs in via kollektivavtal tycker jag
Telsa kan ju naturligtvis erbjuda, bra lön, bonusar, aktier, bättre betald föräldra ledighet OCH arbetstidförkortning samt tjänstepension, men tror du verkligen att dom kommer göra det?
tesla har ju valt sin egen väg och valt att motivera sina medarbetare med "bra lön, högre ersättning vid föräldraledighet än kollektivavtalet, olika bonusar samt möjlighet att köpa aktier billigare i företaget." (enligt Olof)
tvingas dom nu bort från den vägen av IF metall och istället tvingas välja den "svenska modellen" , så tror iaf jag (och min kristallkula) att dessa förmåner kommer försvinna
Nu använder du logik för att dra en logisk slutsats.I ironhead skrev:jo, jag läste precis vad som stog, och det var ju inte så att det bara var lönen som låg lite högre, utan Olof nämnde ju även bonusar, bättre betald föräldra ledighet och aktier (läs artikeln igen om du råkade missa det)
man behöver nog ingen jättestor kristallkula för att komma på tanken att risken borde vara rätt stor att
dessa förmåner dras in, om nya förmåner förs in via kollektivavtal tycker jag
Telsa kan ju naturligtvis erbjuda, bra lön, bonusar, aktier, bättre betald föräldra ledighet OCH arbetstidförkortning samt tjänstepension, men tror du verkligen att dom kommer göra det?
tesla har ju valt sin egen väg och valt att motivera sina medarbetare med "bra lön, högre ersättning vid föräldraledighet än kollektivavtalet, olika bonusar samt möjlighet att köpa aktier billigare i företaget." (enligt Olof)
tvingas dom nu bort från den vägen av IF metall och istället tvingas välja den "svenska modellen" , så tror iaf jag (och min kristallkula) att dessa förmåner kommer försvinna
Upphör genast med detta. Det passar inte in i den Svenska Modellen (tm) 😂
Fast om nettot är negativt idag och det justeras till neutralt, är det då högre eller lägre.. spelar det någon roll vilka etiketter som klistras på ersättningen?I ironhead skrev:jo, jag läste precis vad som stog, och det var ju inte så att det bara var lönen som låg lite högre, utan Olof nämnde ju även bonusar, bättre betald föräldra ledighet och aktier (läs artikeln igen om du råkade missa det)
man behöver nog ingen jättestor kristallkula för att komma på tanken att risken borde vara rätt stor att
dessa förmåner dras in, om nya förmåner förs in via kollektivavtal tycker jag
Telsa kan ju naturligtvis erbjuda, bra lön, bonusar, aktier, bättre betald föräldra ledighet OCH arbetstidförkortning samt tjänstepension, men tror du verkligen att dom kommer göra det?
tesla har ju valt sin egen väg och valt att motivera sina medarbetare med "bra lön, högre ersättning vid föräldraledighet än kollektivavtalet, olika bonusar samt möjlighet att köpa aktier billigare i företaget." (enligt Olof)
tvingas dom nu bort från den vägen av IF metall och istället tvingas välja den "svenska modellen" , så tror iaf jag (och min kristallkula) att dessa förmåner kommer försvinna
OM nu Tesla skulle, efter KA, hamna över avtal så kliver de ju in i en stor klubb, skulle gissa att de flesta ligger just där, över avtalet, som han nu ligger lite under.
Jag ska berätta en liten anekdot.Rejäl skrev:
En liten flicka som jag känner gick på förskola. En dag blev hennes föräldrar kallade till ett samtal om flickans uppförande. Hon hade slagit till en pojke som försökte stjäla hennes leksak. Flickans pappa undrade då om förskolepedagogen tyckte att det var ett bra beteende av pojken och om inte flickan borde ha rätt att försvara sin leksak.
Förskolepedagogen svarade: men pojken är ju svart.
