Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Den är en illusion, det mesta i livet dikteras av omständigheter.
Fatalist?
I alla fall jag ser att mina tidigare val har påverkat mitt liv i väldigt stor utsträckning.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Har fortfarande inte kunna läsa mig till några systematiska missförhållanden på Tesla Sverige.

Alla ni som sympatiserar med strejken - det är inte bara företaget Tesla som påverkas negativt av det här. Det är anställda, det är aktieägare, det är människor/företag som äger en Tesla eller planerat att köpa en Tesla.

Väx upp för tusan, sluta med vuxenmobbningen..
Det handlar mer om att man tycker att den Svenska arbetsmarknaden fungerar bättre än den i USA. Inte att det är hemskt just på Tesla.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det handlar mer om att man tycker att den Svenska arbetsmarknaden fungerar bättre än den i USA. Inte att det är hemskt just på Tesla.
Men… är Tesla Sverige en del av den Svenska arbetsmarknaden eller den i USA? Har läst mig till att villkoren, trots allt, är rätt schyssta?

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Den är en illusion, det mesta i livet dikteras av omständigheter.
Med den inställningen så är det bara ett prova vilken storlek på offerkofta som passar, eller varför inte gå all in på detta klädesplagg?
Brun overall för barn med textskämt om "offerkoftan" och "offerallen". Humoristisk bild, lek med svenska uttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Jeppson och 4 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Fatalist?
I alla fall jag ser att mina tidigare val har påverkat mitt liv i väldigt stor utsträckning.
Jag är tveksam till det, jag antar att du föddes i Sverige, det sätter i princip förutsättningarna och jag tror det är oerhört få som verkligen ändrar på något och lämnar samhällets ramar.

I det här fallet skulle man också kunna säga att det är Tesla som planerat sitt inträde på Svenska marknaden dåligt, om det första syftet med Tesla är inte vara organiserade eller anställa organiserad arbetskraft så är Sverige en dålig företagsmiljö.

Återigen, den nuvarande modellen önskas av en förkrossande majoritet av arbetsgivare och arbetstagare, 91% omfattas idag och den "ofrihet" detta ger omfattar det mesta i livet om man inte råkar vara diktator, man får anpassa sig efter det samhälle man lever i.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
mnils skrev:
Med den inställningen så är det bara ett prova vilken storlek på offerkofta som passar, eller varför inte gå all in på detta klädesplagg?
Tvärtom, de företag och arbetare som deltar har gjort medvetna handlingar för att det ska fortsätta, vill man avsluta denna ordning så är det enkelt.

Den nuvarande modellen önskas inte av det aktuella företaget eller majoriteten av dess arbetstagare, om jag förstått rätt.

Varför ska du bestämma hur jag lever mitt liv, så länge jag förhåller mig till de lagar och regler som finns?

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
D
J Jogöwa skrev:
Den nuvarande modellen önskas inte av det aktuella företaget eller majoriteten av dess arbetstagare, om jag förstått rätt.

Varför ska du bestämma hur jag lever mitt liv, så länge jag förhåller mig till de lagar och regler som finns?
Jag bestämmer, tillsammans med alla andra myndiga svenska medborgare, allt, vill vi något så stiftar vi bara nya regler och lagar. Skulle den nuvarande modellen avskaffas så kommer vi dränka dig i en flodvåg av nya arbetsmarknadsregler, det är verkligheten och det finns absolut ingenting du kan göra för att stoppa det.

D djac skrev:
Jag bestämmer, tillsammans med alla andra myndiga svenska medborgare, allt, vill vi något så stiftar vi bara nya regler och lagar. Skulle den nuvarande modellen avskaffas så kommer vi dränka dig i en flodvåg av nya arbetsmarknadsregler, det är verkligheten och det finns absolut ingenting du kan göra för att stoppa det.
Helt ok! Skulle modellen avskaffas och det istället stiftas lagar och regler som täcker de delar i kollektivavtalet som anses vara väsentliga för arbetsmarknaden i Sverige så skulle det ju vara positivt (tycker jag). Vi får bort maffian och dess avgifter och det blir tydligt att man inte kan välja att inte följa bestämmelserna. Alltså inte en stor gråzon som det är nu gällande valfriheten.

Nu är jag varken för eller emot att avskaffa modellen utan tycker att sättet det sköts på nu är bedrövligt.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är tveksam till det, jag antar att du föddes i Sverige, det sätter i princip förutsättningarna och jag tror det är oerhört få som verkligen ändrar på något och lämnar samhällets ramar.
Ehh, nej.

T.ex. Jag valde i en rätt ung ålder att vidareutbilda mig istället för att fortsätta som elektriker. Detta har gjort att jag i väldigt stor utsträckning har; fått resa otroligt mycket mer och se andra länder och platser, arbetat med människor i en himla massa olika yrken och yrkesroller på en högre nivå och på så sätt fått insikt i deras verksamheter/utmaningar/USP m.m., fått en helt annan löneutveckling som gjort att jag fått möjlighet att t.ex. bygga ett nytt hus åt mig och min familj, på sikt halkat in i en helt annan roll som chef istället för som ren ingenjör m.m. m.m.

Det är klart att man påverkas av omständigheter men så länge man inte glömmer målet så är det bara att hantera dem på vägen. Det kommer alltid finnas farthinder, en del så stora att man vill ge upp, men det finns det för nästan allt som är värt att kämpa för.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
J Jogöwa skrev:
Helt ok! Skulle modellen avskaffas och det istället stiftas lagar och regler som täcker de delar i kollektivavtalet som anses vara väsentliga för arbetsmarknaden i Sverige så skulle det ju vara positivt (tycker jag). Vi får bort maffian och dess avgifter och det blir tydligt att man inte kan välja att inte följa bestämmelserna. Alltså inte en stor gråzon som det är nu gällande valfriheten.

Nu är jag varken för eller emot att avskaffa modellen utan tycker att sättet det sköts på nu är bedrövligt.
Tycker du verkligen det eller är det den aktuella situationen med Tesla som du inte gillar?

För resten av arbetsmarknaden bävar inför mer statlig styrning, mindre flexibilitet, gå från many sizes-fits-most till one-size-fits-nobody, ständiga förändringar av regler och förutsättningar för att passa varje valrörelse. bara för att nämna några konsekvenser.

Du har kanske sett hur en pytteliten sådan påverkan riskerar påverka vårt brandförsvar och sjukvård mycket negativt, där man genom kollektivavtal kunnat enas om en lösning som passar för den sektorn?

Redigerat:
  • Gilla
Bhp863 och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast vänta nu. Kollektivavtal är ju inte någon lag och ska vara frivilligt. Det skriver ju till och med facken själva. Och om något ska vara frivilligt måste det ju vara ett alternativ att avböja. Det är ju de facto en del av de arbetsmarknadsregler som du nämner.

Man kan inte både ha kakan och äta den...

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Tvärtom, de företag och arbetare som deltar har gjort medvetna handlingar för att det ska fortsätta, vill man avsluta denna ordning så är det enkelt.
Men det fanns ju ingen anledning att göra några medvetna handlingar allt styrdes ju av ändå av omständigheter hävdade du nyss. Du verkar ha minne som en mindre guldfisk!

Är det månne ChatGPT som tagit sig in här, den måste ju alltid ha sista ordet och drar till med vilka vansinnigheter som helst bara för att inte bli svarslös.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tycker du verkligen det eller är det den aktuella situationen med Tesla som du inte gillar?

För resten av arbetsmarknaden bävar inför mer statlig styrning, mindre flexibilitet, gå från many sizes-fits-most till one size-fits-nobody, ständiga förändringar av regler och förutsättningar för att passa varje valrörelse. bara för att nämna några konsekvenser.

Du har kanske sett hur en pytteliten sådan påverkan riskerar påverka vårt brandförsvar och sjukvård mycket negativt, där man genom kollektivavtal kunnat enas om en lösning som passar för den sektorn?
Om det ska skötas på sättet det görs nu med Tesla så är absolut välkommet med att avskaffa och ersätta med lagar och regler.

Jag skrev att lagarna och reglerna skulle skrivas om de är väsentliga för arbetsmarknaden, inte om de inte är det. Så .. för att brandförsvaret och sjukvården behöver reglera deras arbetsförhållanden i ett kollektivt avtal måste också Tesla det? Jag förstår inte. Om modellen avskaffas och ersättningen inte räcker till så får väl brandförsvaret och sjukvården vassa på anställningsavtalen eller ett lokalt avtal..

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Ehh, nej.

T.ex. Jag valde i en rätt ung ålder att vidareutbilda mig istället för att fortsätta som elektriker. Detta har gjort att jag i väldigt stor utsträckning har; fått resa otroligt mycket mer och se andra länder och platser, arbetat med människor i en himla massa olika yrken och yrkesroller på en högre nivå och på så sätt fått insikt i deras verksamheter/utmaningar/USP m.m., fått en helt annan löneutveckling som gjort att jag fått möjlighet att t.ex. bygga ett nytt hus åt mig och min familj, på sikt halkat in i en helt annan roll som chef istället för som ren ingenjör m.m. m.m.

Det är klart att man påverkas av omständigheter men så länge man inte glömmer målet så är det bara att hantera dem på vägen. Det kommer alltid finnas farthinder, en del så stora att man vill ge upp, men det finns det för nästan allt som är värt att kämpa för.
Självklart gör man många val varje dag som får konsekvenser men det du gjort tycker jag är klart inom de ramar som vårt samhälle erbjuder. Skulle du fötts under andra omständigheter, nej vi behöver inte ta extremer, så hade några av dessa val kanske inte varit möjliga medan andra möjligtvis erbjudits.

Jag har väl också gjort val som haft positiva resultat men jag har en ödmjuk inställning till det och är tacksam för möjligheterna att göra dessa har funnits. I mitt arbete och privatliv har jag träffat alla möjliga människor, jag skulle säga upp till de allra mest lyckosamma i världen. Gemensamt för de jag gillar och kan se upp till är att de är tacksamma för de möjligheter som givits, de jag inte kan med anser att det enbart ör deras egen förträfflighet som spelar roll, behöver jag säga att de första tenderar att vara allra mest framgångsrika.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.