717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 275 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Jag tycker naturligtvis inte det om det inte råkar vara extrema rövhattar till företag. Det hade varit smakfullt om fackförbunden i första hand gav sig på de som är uttalat kassa och hela tiden medvetet eller omedvetet utmanar lagen.S Styrman_jansson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 275 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nja. Utan att avslöja för mycket så har jag ganska god erfarenhet av lönesättning inom ett större företag med kollektivavtal. Alla anställda får "som default" varje år den av arbetsgivarorganisationen och facket framförhandlade löneökningen. Det "sitter jäkligt långt inne" att någon skulle få mer även om de utmärkt sig ganska rejält positivt. Närmsta chef som har bäst koll vill ofta men stoppas högre upp i organisationen med motiveringen att förhandlingen "är klar" och att ny lön bara ska meddelas.D djac skrev:
De som ändå är drivna och vet sitt värde löser detta genom att med jämna mellanrum byta arbetsgivare och kommer tillbaka efter några år till företaget med betydligt högre lön än de som varit lojala. Tyvärr.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Bra skrivet.F fsn skrev:
Det är precis detta facket borde hålla på med.
Min erfarenhet i Sverige är från amerikanska stora bolag och där är det inte så, där handlar det hela tiden om shareholder value, dvs som chef ska du förvalta dina assets, de ska inte betalas för lite om de är värdefulla men heller inte för mycket, bägge ger dig problem. Företagen prenumererar också på benchmarkade löner och beroende på tjänster så kan de vara nationella, europeiska eller globala. Om man som chef vill betala utanför de ramarna så får man jobba lite, det gäller normalt åt bägge hållen.S Styrman_jansson skrev:Nja. Utan att avslöja för mycket så har jag ganska god erfarenhet av lönesättning inom ett större företag med kollektivavtal. Alla anställda får "som default" varje år den av arbetsgivarorganisationen och facket framförhandlade löneökningen. Det "sitter jäkligt långt inne" att någon skulle få mer även om de utmärkt sig ganska rejält positivt. Närmsta chef som har bäst koll vill ofta men stoppas högre upp i organisationen med motiveringen att förhandlingen "är klar" och att ny lön bara ska meddelas.
De som ändå är drivna och vet sitt värde löser detta genom att med jämna mellanrum byta arbetsgivare och kommer tillbaka efter några år till företaget med betydligt högre lön än de som varit lojala. Tyvärr.
Skulle en värderad medarbetare sluta och HR sladdrar att denna var underbetald så sitter man lite risigt till det.
Fackets påverkan här är obefintlig, dessa bolagen betalar långt över kollektivavtalsnivå så lönerna har de inte fokus på normalt sett.
Precis så det funkar i min erfarenhet också.. den individuella löneförhandlingen är bara löneinformation, både på ansluta och inte anslutna företag.S Styrman_jansson skrev:Nja. Utan att avslöja för mycket så har jag ganska god erfarenhet av lönesättning inom ett större företag med kollektivavtal. Alla anställda får "som default" varje år den av arbetsgivarorganisationen och facket framförhandlade löneökningen. Det "sitter jäkligt långt inne" att någon skulle få mer även om de utmärkt sig ganska rejält positivt. Närmsta chef som har bäst koll vill ofta men stoppas högre upp i organisationen med motiveringen att förhandlingen "är klar" och att ny lön bara ska meddelas.
Har ännu inte provat att sluta och komma tillbaks men har fått extra pengar vid ett par tillfällen för att jag varit "flight-risk", alternativt varit jävligt jobbig mellan de ordinarie lönerevisionerna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Jag vet inte, det är inte alls min erfarenhet. Jag har erfarenhet av en psykopat som företaget ville göra sig av med. Denna fick fullt stöd av sitt fackförbund (Unionen), både under utredningsfasen och senare när företaget bestämde sig för att fanskapet måste bort. Det är också en rätt avlägsen argumentation att från företagets sida argumentera för avsked utan stöd i LAS med hotet om att annars kickar vi flera. Det ligger sällan i fackets intresse att gå med på avsked utan stöd i LAS utan att det föreligger synnerliga skäl, som att man arbetsvägrar, maskar, missköter sitt jobb, slår arbetskamrater på käften mm. Det vanliga är nån form av ”frivillig” överenskommelse och det är mellan den anställda och företaget och inte med facket.D djac skrev:
Hörde en anekdot på ett jobb för många år sen om en företagsfest på företaget långt innan jag började jobba där. En fru till en anställd spydde en ekonomi- eller marknadschef rakt i huvudet vid sittande bord varpå hela kollektivsidan blev så rörda att dom ställde sig upp och visade handlingen sitt fulla stöd. Den anställda fick först veta att han kunde packa och gå. När företaget sen fick veta vad lagen sa så nöjde dom sig med en varning och när lokala Metall tog dit sina centrala fyllon som läste lusen av företaget så blev det istället att ”Julfesten i år blir inte med respektive”.
Renoverare
· Stockholm
· 20 275 inlägg
Jag ligger med tjejen på HR, jävligt bra för lönen kan jag säga.
Renoverare
· Stockholm
· 20 275 inlägg
Vafan Putte är bannad, vad har han gjort?
Renoverare
· Stockholm
· 20 275 inlägg
Så är det såklart, att det är mellan arbetsgivare och tagare men ofta råder facket den anställde och de väljer också sitt engagemang, sen får man självklart betala en peng i de fallen men på det stora hela snabbt, smidigt och förhållandevis billigt att göra sig av med folk i Sverige.F fsn skrev:Jag vet inte, det är inte alls min erfarenhet. Jag har erfarenhet av en psykopat som företaget ville göra sig av med. Denna fick fullt stöd av sitt fackförbund (Unionen), både under utredningsfasen och senare när företaget bestämde sig för att fanskapet måste bort. Det är också en rätt avlägsen argumentation att från företagets sida argumentera för avsked utan stöd i LAS med hotet om att annars kickar vi flera. Det ligger sällan i fackets intresse att gå med på avsked utan stöd i LAS utan att det föreligger synnerliga skäl, som att man arbetsvägrar, maskar, missköter sitt jobb, slår arbetskamrater på käften mm. Det vanliga är nån form av ”frivillig” överenskommelse och det är mellan den anställda och företaget och inte med facket.
Hörde en anekdot på ett jobb för många år sen om en företagsfest på företaget långt innan jag började jobba där. En fru till en anställd spydde en ekonomi- eller marknadschef rakt i huvudet vid sittande bord varpå hela kollektivsidan blev så rörda att dom ställde sig upp och visade handlingen sitt fulla stöd. Den anställda fick först veta att han kunde packa och gå. När företaget sen fick veta vad lagen sa så nöjde dom sig med en varning och när lokala Metall tog dit sina centrala fyllon som läste lusen av företaget så blev det istället att ”Julfesten i år blir inte med respektive”.
Jag har inga såna saftiga anekdoter att bjuda på men att obetänksamhet i såna sammanhang har lett till att man går skilda vägar är inte helt ovanligt.