3 798 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Tesla anlitar obehörig utländsk elfirma som strejkbrytare
Samtidigt som Tesla vill ge Musk flera hundra miljarder i "lön"F fixarmicke skrev:På vilket sätt kan Tesla jämföras med skuggorganisationer? Är det på grund av "storägaren" Elon Musk?
Elon äger alltså 15% av Tesla idag, de övriga 85% ägs av olika fonder med mera och sen privata investerare som jag själv.
Varför ska dessa 15% ägarandel kan vara så kontroversiellt samtidigt som vår försvarsmakt köper uppskjutningar för våra militära satelliter med mera av SpaceX där Elon kontrollerar ca 80% av rösterna.
Detta hör man väldigt lite om
[länk]
Tesla kontrolleras av Musk och har använts för att driva hans politik
Många har hyllat Musk som frälsaren och nu när han visade sig vara mer av den ondskefulla typen så förstår man inte att bilen mer ses som just en Hitlerbil än nått annat.
Men visst. Köra runt i en bil där VDn till företaget Heilar kanske fungerar för vissa.
För resteradne 95% så är det inte riiiktigt helt ok
Tror du verkligen att hans 15% röstandel ger honom full kontroll på bolaget?Appendix skrev:
Samtidigt som Tesla vill ge Musk flera hundra miljarder i "lön"
Tesla kontrolleras av Musk och har använts för att driva hans politik
Många har hyllat Musk som frälsaren och nu när han visade sig vara mer av den ondskefulla typen så förstår man inte att bilen mer ses som just en Hitlerbil än nått annat.
Men visst. Köra runt i en bil där VDn till företaget Heilar kanske fungerar för vissa.
För resteradne 95% så är det inte riiiktigt helt ok
Jag som aktieägare ställer mig helt bakom upplägget med att inte ge honom någon lön alls och istället kompensera honom om han lyckas öka våra/mina aktiers värde med 800-900% vilket är ett av kraven för att den högsta summan ska falla ut så är jag villig att ge honom motsvarande 12% av Teslas dåvarande värdering.
Har själv ingen Tesla men har haft fin utveckling på mina aktier (+92% senaste året), till stor del på grund av honom så jag tackar och tar emot.
Är vi säkra på att de norska elektrikerna är med i en fackförening? För om de inte är medlemmar så är de ju per definition inte strejkbrytare....O skrev:
Precis. För att en strejk skall lyckas krävs att ingen annan hoppar in och tar de "lediga" jobben från de strejkande. Inga strejkbrytare alltså. Så det är antagligen ganska meningslöst att strejka om man inte har väldigt stort stöd hos samhället, eller i alla fall hos de potentiella strejkbrytarna.
Och det stödet hade man nog inom LO-sfären och (S) och regering tidigare.
Så när man inte kan hindra strejkbryteri som sådant får man ta till andra metoder. Behörighetskravet för elfirmor minskar möjligheterna att finna strejkbrytare.
Som @Nötegårdsgubben konstaterade i inlägg #8 har vi föreningsfrihet i Sverige och icke-medlemmar berörs inte av strejken.
Strejkbryteri går väl att förhindra rätt bra i praktiken? Bryter man mot strejken kan man bli utesluten från föreningen och därmed förlora alla fördelar som finns med medlemskapet. Jag tror att det är stort steg för de allra flesta.
Hur menar du att behörighetskravet för elfirmor minskar möjligheten att hitta strejkbrytare? Kraven är väl kompetens / kunskap / certifieringar eller liknande? Rätta mig om jag har fel, men tex kollektivavtal är väl inte ett krav för att bli behörig?
Vad är det för definition du bygger det på? Den är du nog ganska ensam om.O och en till skrev:
Så här definierar SAOL strejkbrytare
"strejk|bryt·are substantiv ~n; pl. ~, best. pl. ‑brytarna
• person som olovligt arbetar under en strejk"
Det finns inget medlemskrav för att vara strejkbrytare. Inte ens för norska elektriker😁
Anser du att SEF/Metall/LO är organisationer som bestämmer över vem som har lov att utföra arbetsuppgifter? Om nej, hur kan då en ickemedlem arbeta olovligt. Om ja, ..... ja då har jag fler frågor....O skrev:
Vad är det för definition du bygger det på? Den är du nog ganska ensam om.
Så här definierar SAOL strejkbrytare
"strejk|bryt·are substantiv ~n; pl. ~, best. pl. ‑brytarna
• person som olovligt arbetar under en strejk"
Det finns inget medlemskrav för att vara strejkbrytare. Inte ens för norska elektriker😁
Personligen undrar jag varför Tesla inte bara registrerar sig som ett elinstallationsföretag. Då behöver de en (1) elinstallatör. Den personen kan till och med vara inhyrd som konsult, de behöver inte anställa vederbörande. Det skulle vara intressant att se.
Jag förstår bara inte riktigt vad brottet skulle vara här?
Är det olagligt att ”strejkbryta”? Är det olagligt för utländska företag att arbeta i Sverige? Norge är ju inte EU så de evt regler som gäller inom EU är inte tillämpbara.
Sedan är väl den ideologiska aspekten skild från den juridiska, men det är kanske en annan femma…
Är det olagligt att ”strejkbryta”? Är det olagligt för utländska företag att arbeta i Sverige? Norge är ju inte EU så de evt regler som gäller inom EU är inte tillämpbara.
Sedan är väl den ideologiska aspekten skild från den juridiska, men det är kanske en annan femma…
Att hitta behöriga som vill vara strejkbrytare är rimligen svårare än om behörighetskravet inte funnits.O och en till skrev:
Jag tänkte jämfört med arbeten som inte kräver behörighet, legitimation eller liknade. Det räcker inte med kompetens och kunskap för att få elbehörighet. Därför finns det helt enkelt färre som kan ta jobb som kräver elbehörighet. Då är de svårare att hitta.
Korrekt. Kollektivavtal har inget alls med denna saken att göra. Den gäller avsaknad av behörighet.O och en till skrev:
Problemet är väl att få sakerna inkopplade, där har ju de lokala elbolagen monopol och tydligen går strejkrätten över alla andra lagar verkar det som.tommib skrev:
Anser du att SEF/Metall/LO är organisationer som bestämmer över vem som har lov att utföra arbetsuppgifter? Om nej, hur kan då en ickemedlem arbeta olovligt. Om ja, ..... ja då har jag fler frågor....
Personligen undrar jag varför Tesla inte bara registrerar sig som ett elinstallationsföretag. Då behöver de en (1) elinstallatör. Den personen kan till och med vara inhyrd som konsult, de behöver inte anställa vederbörande. Det skulle vara intressant att se.
Jag har ingen uppfattning för det är inget jag funderat på. Men det det är inget jag hört talas om.tommib skrev:
Det blev väl ett "nej". Saken gäller elbehörighet. En elektriker (eller vem som helst) utan behörighet arbetar olagligt om arbetet kräver behörighet.tommib skrev:
Varför fokus på om personen är med i någon klubb eller organisation? Det hör liksom inte hit.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Det handlar om Elsäkerhetslagen. Alla bolag som gör elinstallationer i Sverige måste vara registrerade hos Elsäkerhetsverket. Enligt anmälan är inte det norska bolaget det.Satsuki skrev:
Jag förstår bara inte riktigt vad brottet skulle vara här?
Tja... det är nog en och annan som tror att fackförbundet Elektrikerna anmäler för att de ogillar att strejkbrytare gör deras blockad verkningslös. Det är ju ett sätt att bli av med strejkbrytarna. Och kanske få dem dömda. Vilket rimligen gör att presumtiva strejkbrytare tänker sig för lite extra i framtiden.Satsuki skrev:
Men oavsett den bakomliggande motiveringen för att anmäla gäller saken endast att firman inte var behörig enl anmälan.
Om det är straffbart att anlita en obehörig firma är en annan intressant fråga.