Har köpt ett hus från 1923 som helrenoverades -69. Terrassen byggdes nog något senare och utgörs av ett plåttak på vilket trall av tryckimpregnerat virke lagts ovanpå reglar. Förre ägaren hade lagt klick-trall ovanpå denna men rekommenderade mig att lyfta bort allt för att inspektera då det inte gjorts på länge.

Under klicktrallen var trät på sina håll genomrötet och jag tänker byta till helt nytt. På bilden ser ni nuvarande status på plåttaket.

Jag har en tanke om större renovering som även kommer omfatta terassen inom några år men vill ändå fräscha upp denna till acceptabelt skick.

Min tanke är att bara slipa bort rosten, och måla med rostskyddande färg ett par lager, sedan ny trall ovanpå denna.

Ett problem är av avrinningen uppenbarligen inte är optimal utan det samlas mindre pölar regn på sina håll. Är det nödvändigt att åtgärda detta eller vore det OK för några år med enbart rostskyddande färg?

Behöver jag behandla skarvarna i plåten på något särskilt sätt?

Tack på förhand!

• IMG_0942.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0943.jpeg
    Skapa konto
Efter att ha kört kanske hårt med stålborste på skruvdragare och sedan 2 lager Becker Metall Primex (men innan täckfärg) blossade ändå upp rostfläckar på sina håll. Antar att stålborsten inte var tillräcklig utan måste slipa djupare och sedan lägga nytt lager Primex? Eller finns det annat medel som fungerar bättre?

• IMG_1050.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1051.jpeg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.