P
saabdea skrev:
Ok, kan du fixa fler foton på hur dragningen är från panna typ. Pumpen jag syftar på om den funkar är den i laddkopplet som syns på P1080079
Bild P1080086: Här är rören som går ovanför pannan, dom 2 kopparrören
som går in i väggen är för golvvärmen.
Till höger på bilden så sitter det ett rött handtag, ovanpå den så sitter
det en avluftning, den har jag öppnat idag.

Bild P1080088. Här är pannan framifrån, det gula handtaget som syns är
påfyllning av vattnet till systemet.
Det röda handtaget som sitter en bit högre upp är en avstängningskram
som man kan öppna när en slang kopplats dit för att lufta golvvärmen.

Bild P1080090: (Bilden måste roteras, tog kortet så för att det
skulle plats på en bild)
Här är röret som går från pannan och ner mot golvet.

Bild p1080091: Här gör röret vidare mot laddpaketet.
Pumpen på bild P1080079: Den har rasslat till några gången, men
den verkar ändå gå.

• P1080086.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1080088.jpg
    Skapa konto
  • P1080090.jpg
    Skapa konto
  • P1080091.jpg
    Skapa konto
P
mickesrx skrev:
Bild P1080086: Här är rören som går ovanför pannan, dom 2 kopparrören
som går in i väggen är för golvvärmen.
Till höger på bilden så sitter det ett rött handtag, ovanpå den så sitter
det en avluftning, den har jag öppnat idag.

Bild P1080088. Här är pannan framifrån, det gula handtaget som syns är
påfyllning av vattnet till systemet.
Det röda handtaget som sitter en bit högre upp är en avstängningskram
som man kan öppna när en slang kopplats dit för att lufta golvvärmen.

Bild P1080090: (Bilden måste roteras, tog kortet så för att det
skulle plats på en bild)
Här är röret som går från pannan och ner mot golvet.

Bild p1080091: Här gör röret vidare mot laddpaketet.
Pumpen på bild P1080079: Den har rasslat till några gången, men
den verkar ändå gå.
Den här övre bilden på denna bild är en skiss över systemet men det säger inte mig så mycket, vet du vad allt detta betyder?, bilden heter panna och acktankar.

• Panna och acktankar.jpg
    Skapa konto
Eftersom du skriver att pumpen har rasslat till men verkar gå ändå så känns det för mig som att det kan vara den som strular, sätt en skruvmejsel mot den och lägg örat mot mejseln innan du sätter igång pannan, då bör den vara tyst men när du startar pannan så borde den börja väsnas lite.

P
saabdea skrev:
Eftersom du skriver att pumpen har rasslat till men verkar gå ändå så känns det för mig som att det kan vara den som strular, sätt en skruvmejsel mot den och lägg örat mot mejseln innan du sätter igång pannan, då bör den vara tyst men när du startar pannan så borde den börja väsnas lite.
Jag proveldade igår kväll och pumpen fungerar, jag gjorde som du sa och använde skruvmejsel, den är i läge 4.
Mätare nr 4 och 5 ska enligt broschyren följas åt när man eldar och det gjorde de nästan, det skiljer några grader, den termiska ventilen är en 80 graders men mätare nr 4 kom aldrig upp till 80 grader så den kan ju aldrig öppna, pannan låg på 100 grader i minst 2 timmar, jag öppnade på luftningen som sitter på pumpen och varje gång jag gjorde det så kom det luft, verkar som att det bildas luft någonstans.

Rördragningen ser ut att vara boven i dramat. Övre rör ska luta mot sida på tank eller mot öppet expansion annars uppstår exakt dessa problem. Var har du expansionskärlet?

P
Matss skrev:
Rördragningen ser ut att vara boven i dramat. Övre rör ska luta mot sida på tank eller mot öppet expansion annars uppstår exakt dessa problem. Var har du expansionskärlet?
Jaså säger du det?, expansionskärlet är uppe på vinden, men förre ägaren hade köpt ett expansionskärl som han inte satte in, det står på fötter och är cirka 86 cm högt och 63 cm brett, ovanpå så finns det nån typ av ventil, jag kollade på denna sida: http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=157&Kategori=8&Produkttyp=2, det ser ut som detta, och jag gissar att det är på cirka 150 liter.
Förra ägaren måste ha haft samma problem som jag har nu, fast han sa inget om detta.
Kan man installera kärlet jag har bredvid tankarna för att få bort luft problemet?

Att sätta in ett slutet kärl förbättrar inget, snarare tvärtom. Om det öppna kärlet ansluts på högsta punkt på övre rör mellan panna och tank bör problemet vara ur världen.

P
Matss skrev:
Att sätta in ett slutet kärl förbättrar inget, snarare tvärtom. Om det öppna kärlet ansluts på högsta punkt på övre rör mellan panna och tank bör problemet vara ur världen.
Kärlet som sitter uppe på vinden är lagt över med en typ av brandskyddande ull eftersom det sitter nära skorstenen, hur vet jag att det är ett slutet kärl som finns där uppe?
Kan såna kärl bli dåliga med tiden och tappa sin funktion?, det var kanske det som han hade i tanken att sätta in det däruppe på vinden.
Jag fyller på vatten i kärlet med en kran som sitter ovanpå pannan, detta gör jag tills det rinner vatten ur röret som komemr uppifrån, om jag inte stänger av strömbrytaren som finns på pannan så försvinner det lite vatten och jag måste fylla på.
Är det en bra ide att byta ut laddpaketet till ett nytt?

Jag har kollat var rören går från expansionskärlet uppe på vinden, de går ner på rören som går till elementen på entrevåningen och på övervåningen.
Där expasionsrören går ner är inte inne i pannrummet utan de går ner utanför pannrummet, och inte mellan panna och acktankar, de enda rör som går in på elementrören är de som går ner till de två ackumulatortankarna.

Redigerat av moderator:
Att byta laddpaket löser inte problemet

P
pr95 skrev:
Att byta laddpaket löser inte problemet
Jaha, hmm. så det är bara att sätta ett öppet kärl mellan panna och tankar, menar ni verkligen ovanpå tankar? eller på vinden?
Är inte så kunnig på området.

Högre än högst belägna radiator troligtvis bör det sitta på vind

P
pr95 skrev:
Högre än högst belägna radiator troligtvis bör det sitta på vind
Det sitter på vinden, men om rören inte går ner mellan panna och acktankar, spelar det någon roll, för de sitter inte mellan panna och acktankar, de sitter utanför pannrummet där de går in på rör som går upp på entrevåningen och övervåningen.

Var precis vad jag misstänkte. Detta är det absolut vanligaste felet vid inkoppling av ett vedsystem. Som sagt, övre rör måste luftas endera till acktankarna eller till expansion.

Du har öppen expansion att dömma av din beskrivning. Dra om rören.

Matss hann före....
Be röris göra det rätt den här gången

P
Matss skrev:
Var precis vad jag misstänkte. Detta är det absolut vanligaste felet vid inkoppling av ett vedsystem. Som sagt, övre rör måste luftas endera till acktankarna eller till expansion.

Du har öppen expansion att dömma av din beskrivning. Dra om rören.
Okej va bra då vet jag felet, en annan sak som jag funderat på ett tag, beror detta också på att termiska ventilen ej öppnar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.