Tänker komplettera ventilationen i villan med ett antal friskluftsintag. Frånluften är fläktstyrd och sugs ut via badrum och tvättstuga på två plan i huset. Finns idag endast två tilluftsdon, ett i hallen och ett i källaren i ett kallförråd som är tillstängt. Intaget i hallen har jag stängt igen pga kraftigt kallras vintertid, så det fyller ingen funktion idag. Har också problem med kondens på det tredje och översta våningsplanet där det helt saknas tilluftsdon.

Nu tänkte jag ta tag i en helthetslösning med ventilationen samtidigt som jag installerar en frånluftsvärmepump för varmvattentillverkning.

Men jag har fått beslutsångest vad gäller om tilluften ska vara termostatstyrd eller manuellt styrd. Kan ni ge mig argument för det ena eller det andra? Väljer man termostatstyrda tilluftsdon i vissa rum och manuella i andra, eller finns det några principer kring detta? :-?

mvh
/Hasse

Liljengrens självreglerande tilluftsdon.
Jag har erfarenhet av dessa sedan många år tillbaka och de är av typen "installera-och-glöm-bort". Mitt nybygge har enbart dessa ventiler och de fungerar som de skall.

http://www.liljengrens.se/products_v.php?lang=sverige

Jag har också installerat termostatstyrda tilluftsdon. På gott och ont. Installera och glöm, och de fungerar klanderfritt. Men, vill jag styra min frånluft blir det problem. Jag skulle idag välja manuella tilluftsdon så jag kan styra ventilationen med frånluftsfläktar istället. Då kommer jag att kunna bygga upp ett undertryck på alla våningsplan, och inte riskera att det blir ett skadligt övertryck på övre plan. Detta är svårt att styra om man har termostatstyrda don.
Tartan

Tack för svaren :)

Det är väl lite det som tartan reflekterar över som jag också haft i åtanke. Kanske det finns anledning att styra flödet mer kontrollerat och det blir ju som sagt svårt med termostatstyrda don. Det lutar nog åt att det blir manuella don med bra spridning av tilluften, typ Fresh 90 eller liknande.

/Hasse

Om tittar på Liljegrenssidan så kan du se att vissa modeller kan användas både med automatik och manuell inställning.

Ja, det kanske kan vara värt en hundralapp extra att ha valmöjligheten. Är ju svårt att veta på förhand vilket som funkar bäst.

Ju fler tilluftsdon man har desto bättre. Inte konstigt att du har kraftigt kallras i det ena av de två (!) donen om du bara har ett öppet.
Massvis med spaltventiler är en bra lösning som ger litet kallras eftersom så lite och så långsam luft tar sig genom varje om man har många.

Börjar man stänga ventiler pga kallras, så är man snart i hissen och det slutar med att man tejpar igen det dragiga nyckelhålet där till sist all luft ska ta sig in. :)

Jo, jag inser att det inte är bra att täppa till ventilationen, men vad gör man när det klagas på kalldrag hemmavid... ;). Det är därför jag nu ska fixa till både friskluft och frånluft. Och därefter täta alla oönskade friskluftsintag vid otäta dörr- och fönsterkarmar...

Är spaltventiler över fönstren kanske att föredra i sovrum och vardagsrum där man troligen vill ha långsammare luftflöde medan man kan ha 100 mm friskluftintag i arbetsrum, hall etc? Eller ska man köra på antingen det ena eller det andra? Om man ska köra på enbart spaltventiler, räcker det med en ventil per fönster?

mvh
/Hasse

Jag vet inte vad som är bäst egentligen. Fördelen med spalt är att man ofta kan montera många och att dom blir lite diskretare både inne och ute. Nackdelen är väl att man har lite sämre möjligheter till filter TROR jag.
De spaltventiler vi hade innan släppte genom ganska mycket ljud.
Jag är lite dålig på den biten. Vi valde FTX istället. ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.