Hej
Skulle motionera ventilpiggarna på elementen när jag upptäckte att de verkar vara lite olika inställda
Alla Termostaterna har 5 steg men på ventilen är det en 7gradig skala.de flesta elementen var ventilen på 5 men några på / förbi 7. Vad är det rätta och hur ändrar jag? Blir det varmare om den står på 7?
ImageUploadedByByggahus.se1363874831.497244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1363874869.861523.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1363874892.364742.jpg
Skapa konto

Sista bilden är den lite förbi 7

• ImageUploadedByByggahus.se1363874848.208769.jpg
    Skapa konto
Hej Olofh....
Jag tror inte det har någon betydelse för termostaten öppnar nog upp helt ändå...
Bra att du tog bort termostaten för det är lättare då att se, om ventilpiggarna jobbar som dom skall
Har du annars jämn värme på alla elementen ???
Eti..

Noop.därför jag skruvade av dom. ImageUploadedByByggahus.se1363878059.113446.jpg
Skapa konto

Elementet till vänster är bara varm översta 15 cm. Har just ställt ventilen på läge N som(om jag förstått det rätt)ska ge fullt flöde för att kolla om det blir ngn skillnad

Krilleman
Helt korrekt

N = fullt flöde

Skalan du ser när du plockat bort termostaten är förinställningen, som bestämmer hur stort flöde man får när termostaten är helt öppen. Får du för lågt flöde i någon radiator (bara varmt i överkant) är första steget att öppna mer, precis som du gjort. Räcker inte det kanske du måste strypa andra radiatorer mer för att de inte ska ta allt flöde, eller köra cirkulationspumpen lite snabbare.

Krilleman
Intressant kan ju också vara om TS bor i lägenhet eller hus?

Hus.fjärrvärme

Jupp.det element som tidigare bara var varmt översta 15cm med termostaten i maxläge blev nu med ventilen på N läge genomvarmt. Skulle dock vilja kunna styra det med termostat för har kamin i rummet så N läget är inte så optimalt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.